Eigen caliber

Mja, vergeleken met de handelsprijs van een uurwerkje is de tijd die je een of andere zwitser betaalt om er aan te gaan zitten poetsen er na een paar uurtjes al uit. Een ETA’tje heb je al vanaf de 200 - consumentenprijs- en het lijkt me dat zo’n handpolijster in het land van de Paarse Koe dat makkelijk per uur kost. bovendien wordt de waarde van een horloge vooral toegevoegd door het merk, het design en de visie erachter.

Fetisjeren van in house vind ik dan ook echt onzin. Natuurlijk, met de komst van CAD is het zelf maken van een uurwerk relatief makkelijker geworden, zeker ook omdat de marges en de volumes op Zwitserse horloges door de mondiaal gegroeide middenklasse gestegen zijn, maar toch. Maar goed, ik ben dan ook iemand die meer van vintage houdt en daar was ebauche meer norm dan uitzondering. Mijn ‘Holy Grail’ (VC 6099) heeft dan ook maar gewoon een JLC onder de motorkap…

Van de andere kant, er zijn ook fabrikanten waar je echt innovatie kan kopen en je een stukje horologische geschiedenis krijgt - neem Seiko met de spring drive, of Omega met de coaxial. Dat vind ik dan wel weer interessant, maar een gewone automatic… Die koop je toch echt om de kast er omheen.

1 like

Dit filmpje kwam van de week op YouTube uit. Inhouse is schijnbaar niet altijd echt Inhouse…

2 likes

ècht inhouse vind je nauwelijks meer.
Bij vintage waarschijnlijk nog het meest, maar ook dan zullen sommige onderdelen van elders komen. Ik heb er te weinig verstand van.
Maar een ingekocht caliber van een rotor met je eigen merknaam voorzien en deze vervolgens presenteren als inhouse is toch een andere orde.

Jammer dat bedrijven dit doen. Het stelt de horlogerie toch in een slecht daglicht.

Vind het wel een mooi horloge overigens. Alleen de kroon had iets kleiner gemogen, ook omdat het een automaat is.

1 like

Hier is er weer een …

YEMA’S IN-HOUSE MOVEMENT

Yema’s in-house self-winding mechanical movement is entirely designed, developed and assembled at our Morteau workshops in France. It beats at 28,800 vibrations / hour and has a power reserve of 45 hours.

Echt in-house, of … ?

3 likes

ik mis ‘manufactured’. :wink:

1 like

ach, weet je … ik zou het YEMA best gunnen. Ik vind het wel een sympathiek merk somehow (ondanks dat het Frans is :-)). Maar het leek me in dit topic wel een aardige. Waar kun je tegenwoordig nog een echt in-house movement vinden nietwaar :slight_smile:

1 like

Welnee, wat een kul. Rolex begon ook met inkopen van onderdelen. Het in- en verkopen van uurwerken is al heel lang een bestaande markt.

2 likes

Tsja. Zolang je weet hoe het ècht zit (ook bij Rolex) en je vindt het geen probleem, dan is het geen probleem.
Ook dit is een kwestie van voorkeur en smaak.

2 likes

Beter een goed uurwerk wat is ingekocht, als een slecht gemaakt in-house uurwerk.

2 likes

Vreemd, zeker in het verlengde van deze discussie, is toch de hier op het Forum aanwezige afkeer van ‘plakmerken’, die het lef hebben horloges te laten maken met hun naam er op… :joy::wink:

1 like

Er blijven wel weinig horloges over wanneer het inhouse zou moeten zijn.

Sja, Ik denk dat het ligt aan wat het merk doet. MVMT koop volgens mij, maar zeker weten doe ik het niet, in China goedkope horloges in waar ze hun naam op laten drukken. Dus ze kopen bijvoorbeeld a 20 euro horloges in met hun naam er op gedrukt en verkopen dat vervolgens voor 80 tot 100 euro.

Zouden ze omega goedkoop kunnen inkopen en met eigen naam erop. En dan onder de prijs van omega (je betaalt immers niet meer voor het merk omega), dan zou men er vast meer over te spreken zijn.

1 like

Maar bv de DoppelChronograph gebaseerd op de VJ7750 heeft 's werelds eerste rattrapante module ontworpen door Habring. Is hij dan ‘minder’ omdat ze een VJ7750 gebruikt hebben maar wel een knettergek staaltje techniek ontworpen hebben en er op gebouwd waar nog geen ander merk was in geslaagd. Ik laat het in het midden :stuck_out_tongue:

Voor een interessante kijk op het ‘in-house’ gegeven:

1 like

Zo is er volgens mij inderdaad een aantal merken innig verweven met de Chinese replicafabrieken. Ze knallen een wijzerplaatje met een geestige naam in een nep-Rolex, nep-Omega of nep-Panerai, en de helft van de horlogeminnende wereld loopt ermee weg omdat het een toffe ‘hommage’ is. Ik geloof er geen drol van dat Ginault de enige zou zijn.

Ik heb de centen niet voor een middenmoter dus ik hou het bij m’n ouwe rommel, maar dan wel gewoon lekker van ‘echte’ merken.

1 like

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe dat met Ginault zit met name omdat ze Made in America zouden zijn(of vergis ik mij?)

1 like

Dit is bijvoorbeeld een interessante draad erover:

Ik heb verder helemaal geen zin om me hiermee bezig te houden. Degene die nu zegt ‘waarom begin je er dan over?’ heeft helemaal gelijk. Ik had m’n mond moeten houden. Ik denk erover wat ik denk, ik vind ervan wat ik vind, maar het boeit me niet echt. Het dragen van een kopie omdat het origineel tof is, dat is sowieso iets wat ik niet echt begrijp, dus of mijn verdenkingen terecht zijn doet voor mij toch niet ter zake.

1 like

Bij mijn laatst poll over hommages eindige ze wel als hoogste als ik het goed heb. Dan zouden ze toch iets goed moeten doen.

1 like

Een eerlijke hommage, moet kunnen vind ik. Sommige dingen zijn anders bijvoorbeeld door de tijd, niet vindbaar of verkrijgbaar. Ik kan me zelfs voorstellen dat bij zeer unieke stukken,een eerlijke hommage goed zou kunnen zijn voor de waarde. Als er bijvoorbeeld 1 rolex 6538 zou zijn en verder heel veel hommages, dragen die bij aan de bekendheid en daardoor aan de waarde van.

1 like

Natuurlijk. Hommage kan nooit het origineel vervangen. Uiteindelijk draag ik bijvoorbeeld een Hommage aan de Sub en lijkt mij het wel tof om een echte Sub te hebben.