Eigen ontwerp!

Gewoon omdat ik het leuk vind om zelf wat te ontwerpen ben ik al een tijdje in de verloren uurtje bezig met met het ontwerp van een horloge.
Het ontwerp is al diverse kanten opgegaan, nu ben ik eindelijk zover dat ik behoorlijk tevreden ben, ik wil alleen de kast nog wat dunner maken, de lug tot lug misschien wat kleiner en wat finetunen.
Ik heb mijzelf de volgende eisen gesteld:

  • degelijke kast van RVS of titanium
  • goed afleesbaar
  • grote datum
  • goede lume
  • grote verzonken schroefkroon
  • doorgeboorde lugs om makkelijk banden te wisselen
  • zwarte wijzerplaat
  • 200m waterdicht
  • centrale secondewijzer
  • mooi bol saffierglas
  • …

Links en rechts heb ik rondgekeken wat ik mooi vind en in het ontwerp verwerkt, dus niet alles is even origineel :wink:

Ik ben uitgegaan van een Soprod Calibre SOP 9390/A10-2
Alleen de Power reserve indicator hoeft van mij niet, die slopen we er uit…
Ik mis alleen de kennis om een perfecte kast te maken, een dummy in aluminium gaat nog wel lukken omdat ik daar de freesjes wel voor kan vinden.
Misschien dat ik er ooit aan ga beginnen…

33 likes

Ziet er zo op het oog niet verkeerd uit Arjan
sterker nog … erg strak / mooi zelfs !
wat betreft de big datum zou ik nog het type cijfer aanpassen
( dikkere lijn ) en een lekker fel gekleurde secondewijzer
zal ook niet misstaan.

grt. Gerard

Mijn beste,

Chapeau!!
Mijn complimenten hoor, voor deze door passie gedreven creatie!!
Een mooi en rustig ontwerp met een duidelijke, overzichtelijke wijzerplaat.
De ingetogen doch robuuste horlogekast doet mij denken aan de jaren '70.
Succes met de (eventuele) verwezenlijking.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Dat is een leuk ontwerp, de ranger wijzers vind ik erg mooi. Een grote datumaanduiding op die plaats lijkt me ook vrij uniek.

Netjes. Logootje is leuk gevonden trouwens!
Zo’n verzonken kroon ziet er mooi uit bij het zijaanzicht, maar bij het vooraanzicht zit de wijzerplaat dan niet meer lekker in het midden van de kast. Daar zou ik me irl denk ik aan gaan ergeren. De twaalf voelt ook wat groot aan.

Maar genoeg gezeurd: leuke ontwerpen, vooral doorgaan!

gr, HJR

Mooi ontwerp vind ik.

Leuk ontwerp, strak en toch sierlijk.
Mooie wijzers en die datum op die plek is zeker niet verkeerd.
Toch… ik zit al een tijd naar de cijfers te staren.
Op een of andere manier is de twaalf met de drie naar mijn smaak niet in balans met de zes en negen: net of die kleiner zijn.
Optisch bedrog natuurlijk, komt denk ik door de “open” zes en negen.
Waren die dicht dan harmonieert het beter. Maar dat vind ik dus.
Succes met dit leuke initiatief (gaaf logootje trouwens).

Erg mooi ontwerp! Beetje cushion case en tonneau case gecombineerd!

Ook ik vind de Tudor Ranger wijzers goed passen bij dit ontwerp.

Knap gedaan!

Groeten,

Noel.

De 12 is inderdaad iets groter, ik weet niet meer waarom ik dat gedaan heb, maar weer gelijk maken.
De 6 en 9 waren dicht, heb het idee om een wijzerplaat zoals bij Panerai te maken en dan moet dat wel open zijn.
Bedankt voor de complimenten, met de opmerkingen kan ik weer verder stoeien aan het ontwerp.

Mooi programma om dat mee te maken. Chapeau!!

Mooi Ontworpen!!! De kastvorm is niet mijn ding, maar het ontwerp mag er zijn!

Ik vind het ook een mooi ontwerp, de bandaanzet icm lug to lug afstand maakt deze wellicht ook draagbaar voor de wat dunnere pols. Die big date op die plek vind ik perfect. Ik zou zeker de 12 dezelfde maat geven als de rest. Wordt de kast bij voorbaat in PVD/DLC? Die indruk krijg ik van de tekening, of misschien wel beide, blank staal en dlc.
Hoe dan ook, veel succes met het verdere uitwerken en misschien komt ie ooit in productie.

Mooi ontwerp hoor! Je hebt er al veel tijd en moeite in gestoken zo te zien, chapeau

Mooie !
Heb jij al titanium bewerkt ? Het schijnt dat het erg moeilijk is maar ik weet er niets meer van.
Ik vind het jammer voor de power reserve : het is een prachtig en nuttig complicatie volgens mij.
Hoe zal je de kast sluiten ? De deksel shroef is ook moeilijk te doen.
Vlug om echte fotos te kunnen zien :wink:
BD

Ziet er gaaf uit! De wijzerplaat icm de wijzers is wat mij betreft spot-on. En die datum is ook mooi gedaan!

Qua kastvorm is ie vergelijkbaar met mijn in aanbouw zijnde Instrument 1…

met een draaibank kom je al een heel eind… alleen de contouren van de kast … dat is nog even lastig… heb je CNC voor nodig… of een Freesbank met een horizontale verdeel plaat…

Doorboorde Lugs… dat kan gewoon in een klemmetje… da’s niet zo spectaculair… :smile:

alleen de schroefdraad… daar moet je wel een goede draaibank voor hebben … of een CNC freesbank…

als je em van Alu kan maken… dan kun je em waarschijnlijk ook wel van Titanium maken… of RVS… moet je alleen een freesbank hebben die niet te veel toeren draait… met name voor RVS… Titanium is wat dat betreft wat vergevingsgezinder…'k weet er alles van… :smile:

Ben benieuwd naar hoe je dit in een fysieke vorm gaat “gieten”…

2 likes

Heel gaaf om te zien dit. Loop ook altijd al met het idee rond om een horloge te ontwerpen maar mis eigenlijk de juiste software om dit mee te doen. Zit zelf af en toe te prutsen in Autocad maar dat is het toch niet helemaal. Welke softwarepakket heb jij gebruikt?

Over het horloge heb ik weinig toe te voegen dan wat hiervoor al gezegd is. Wat mij wel opvalt is dat de lugholes erg laag zitten. Klopt dat? Is dit zo gedaan om goed te kunnen dragen op een nato? Ik vraag me af of de aansluiting met een andere band wel mooi is?

Ben erg benieuwd naar het vervolg!

Mooi ontwerp! Duidelijk inderdaad wat inspiratie van anderen, maar wel leuk zo samen.

Ik hik een beetje tegen de asymmetrische kast aan, ik vind dat altijd mooi maar bij deze zou het iets meer kunnen wat mij betreft of juist volledig symmetrisch, breder aan de linkerzijde. Ik kan er de vinger niet helemaal op leggen, misschien komt het door de verzonken kroon?

Geboorde lugs is geweldig, wat mij betreft hoort dat bij een toolwatch.

Spannend zo een ontwikkeling. En fijn dat je zelf ook wat kunt.

Mooie kastvorm, dat is al een goede basis als je het mij vraagt. Mooi gedaan.