Eigen ontwerp!

Koperoxide is een mooi mat diepgrijs… maar dat houdt helaas niet… dat bladdert eraf… heb ik al getest met een koperen Dial…

Ik heb wel een Titanium wijzerplaat gemaakt in de Instrument 2, maar daar ligt een Alu plaat overheen… Titanium kun je makkelijk anodiseren. je hangt het in een bak water met een beetje waspoeder (geen grap), en je jaagt er een spanning doorheen… met 16 Volt kreeg ik al een mooi diep paars. als je de plaat slijpt, en dan Anodiseert… moet je kijken wat een kleuren je krijgt…

Net even wat filmpjes bekeken over titanium anodiseren… dat is thuis erg goed te doen, bedankt voor de tip :beers:

Ik met mijn grote waffel wilde ik zeggen, maar gewoon ff 20 of 30 volt dan komt er een mooie blauwe gloed tevoorschijn, dat dan weer wel.
Maar zeker niet teveel poppenkast maken; soms is meer minder, en andersom.

Toch de zero uitvoering dus :smiley: :+1:

Succes!

Grt.

Ik zou wel opletten waar je t doet. Bij mij zit t oa in wat verdiepte delen, maar anders moet je misschien oppassen met krassen.

@pimobiel het moet zeker geen poppenkast worden, ik wil alleen alle mogelijkheden bekijken en 99% weer af laten vallen, ik ben voorstander van eerlijke materialen, aangezien oxidatie een natuurlijk proces is (soms een beetje op weg geholpen) vind ik dit wel een interessante optie.

@drex Ja, het heeft toch wel wat :smiley:

Net nog eens teruggekeken, en moet zeggen dat ik het wel grappig vind dat er niemand reageert op de keuze van je uurwerk, maar over alle veranderingen over het uiterlijk wel.
Heb even gelezen, en voor mij als leek lijkt mij dit ook een mooi uurwerk, automaat met handwinding, erg leuk (de 35 A dan he?)
En dan heb ik nog een vraag, het glas, wordt dat met een bolling, of plat?
juist omdat hij (in eerste instantie dan) 200 mtr. moeten worden, kan plat dan wel, of moet er dan al een bolling in.
Op de tekeningen zag ik wel een bolling in de kast, maar kreeg de indruk dat het glas daarin valt.
Mijn Junghans Mega heeft een plat glas zonder bolling en dat reflecteert heel erg, maar kijkt ook minder prettig dan een glas met een (lichte) bolling. (Mijn mening)
En ik heb nog eens gekeken naar de wijzerplaat, die op pagina 160 vind ik toch mooier dan die van pagina 177, alleen vond ik het lettertype voor pagina 150 net iets mooier, de aanzet van de drie of zes vind ik nét iets te recht.
En dan als laatste, de secret feature nog steeds secret? Of heb ik iets gemist?

Bericht 118, maar of dat gaat gebeuren is nog maar de vraag, het moet voor een eerste horloge ook niet te complex worden allemaal.

Glaasje bij voorkeur iets bol, maar dat heeft ook te maken met de verkrijgbaarheid van een bol glaasje met de juiste dikte/diameter.

Lettertype heeft ook te maken met de mogelijkheid om het te frezen, het idee is om 0.2mm diep te frezen en dan op vullen met lume verf, of wat je ook bij wijzers ziet, door frezen en op vullen.

Voor de liefhebbers een 3D PDF

Kleuren zijn niet allemaal mee gekomen, maar het geeft wel een indruk hoe het horloge nu is opgebouwd.
Je kunt onderdelen verbergen en doorsnedes maken, even mee stoeien voor het beste resultaat.

Hier een plaatje van de date en no-date uitvoering. persoonlijk vind ik zonder datum mooier, maar een datum is wel handig :confused:
Misschien eens het datum idee van ochs und junior er in verwerken…

De oranje seconden ring is onderdeel van de kast, het idee is om de ring, secondewijzer en logo in de kroon te anodiseren, dit kan dan in verschillende kleuren, afhankelijk van de spanning.

Daarnaast heb ik toch maar (weer) gekozen voor een schroefbodem, scheelt weer onnodige uitgaven :wink:

Het maken komt steeds dichter bij, ik heb mijn materiaal leverancier benaderd voor titanium en weekijzer, eens kijken wat hij voor mij kan betekenen.
Binnenkort weer eens uurwerkleveranciers benaderen, die geven nog niet thuis…
Daarna een glaasje zien te regelen, een opwindstift, een drukveertje voor de schroefkroon en nadenken over het maken van de wijzers.

Mooi gemaakt; ik werk zelf (op m’n werk) veel met 3D CAD, dus ik weet hoeveel werk het is om zoiets netjes op te bouwen.
Welk CAD pakket gebruik je eigenlijk? Het ziet er een beetje uit als SolidWorks, maar die pakketten gaan steeds meer op elkaar lijken. :sunglasses:

Ik gebruik inderdaad SolidWorks.
Met het eerste idee begin ik meestal quick en dirty, als ik wat verder in het proces kom dan bouw ik de onderdelen meestal opnieuw op om een logische structuur te krijgen zodat latere aanpassingen simpel zijn door te voeren.
CAD pakketten gaan inderdaad steeds meer op elkaar lijken, vroeger ooit begonnen met Microstation modeler, maar nu al weer bijna 9 jaar Met SolidWorks in de weer.

Je komt er inderdaad achteraf nog wel eens achter dat je je model beter anders had kunnen opzetten; vooral met ontwerpen waar steeds dingen aan veranderen. :grin:

Ik werk meestal met Creo (Pro/Engineer) maar ook af en toe met SolidWorks.

als je de Chapterring ook uit Titanium maakt, kun je die op een 10-12 Volt anodiseren…
de wijzerplaat in 2 lagen vind ik ook goed geslaagd…

wat uurwerken betreft… meestal kun je bij een fabrikant wel een “Sample” afnemen… maar dat is dan vaak wel een aantal uurwerkjes…

je kunt ook op Ebay eens zoeken naar NOS werkjes… Ik heb onlangs 2 Sellita SW 220-1’s gekocht voor een klanten projectje…

Zelf teken ik met Alibre Design, en dat is ook vergelijkbaar met Solidworks of Inventor…
Omdat ik al een behoorlijk aantal ontwerpen gemaakt heb… en ook fysiek heb gebouwd, weet ik inmiddels waar ik rekening mee moet houden… vaak begin ik “globaal” en doe ik de binnenkant van de kast met een Revolve… moet ik nog dingen aanpassen… dan ga ik vaak terug naar die eerste revolve feature… anders heb je een enorme lijst features… en als je dan nog wat moet veranderen… dan zoek je je een ongeluk… :slight_smile:

Oké, wat mij betreft is het ontwerp nu echt klaar (zei de gek) of er moeten nog fouten in zitten wat constructie betreft.

De gesp is misschien nog een beetje te lang, maar het logo past er wel lekker op :smiley:
Door de constructie van de bandpennen durf ik het ook aan om een band uit twee delen te gebruiken (slechte ervaring met de veerpennen, daarom gebruik ik nu alleen Nato banden)
En omdat het handwerk is komt er maar 1 gaatje in de band.

Constructie bandpennen

Hier een doorsnede waar de constructie goed te zien is, 2 O-ringen voor de waterdichtheid van de schroefkroon, 1 O-ring voor de waterdichtheid van de bodem, de weekijzeren wijzerplaat zit met 2 nokken geborgd in de kast, het uurwerk zit met 2 pennetjes geborgd die een geheel vormen met de wijzerplaat, dan heb je nog de uurwerkdeksel met 2 borg pennetjes, deze wordt door de schroefdeksel met schuim O-ring aangedrukt

Kast

Wijzerplaat

Binnenkant wijzeplaat

Uurwerk deksel

Afmetingen

Een paar kleuren die met titanium anodiseren mogelijk zouden moeten zijn, het oranje zal denk ik iets meer naar goud neigen.

6 likes

Als ik dit weer vergelijk met de ontwerpen waarmee je het topic bent gestart, moet ik zeggen dat ik de datum middenonder -zoals op afbeelding AV-4_02.jpg- een betere esthetische oplossing vond. Dat geeft meer harmonie op de wijzerplaat.

Wellicht is dat technisch lastiger of niet haalbaar?

Dat ben ik met je eens, helaas is dat alleen haalbaar met een duurder uurwerk, bijvoorbeeld de Soprod SOP_9390-A10-2 of de Technotime 1105-01-02. Misschien zijn er nog andere kwaliteits-uurwerken met deze oplossing, ik heb ze nog niet gevonden.

Mooi ontwerp. Ziet er allemaal goed doordacht uit met de diverse borgingen en O-ringen.
Ook mooie bandbevestiging. De gesp past goed bij het geheel. Geen push-pins wat ik een groot voordeel vind.
En die weekijzeren binnenkast is om magnetisme tegen te gaan neem ik aan. Een kooi van Faraday. Die zo goed mogelijk gesloten moet zijn om effectief te werken. Openingen zijn lekken. Voor de wijzers en opwindas moet je wel gaten maken. Maar een datum zorgt voor een extra gat die wel te vermijden is.
Persoonlijk zou ik de datum weglaten als je echt een antimagnetisch horloge wilt.
Bovendien vind ik hem zonder datum veel mooier!

Ko

Maar, verschillende metalen tegen elkaar???
Daar was iets mee :cold_sweat:

Hendrik

disclaimer: geen kenner

Erg gaaf, zou hem persoonlijk als no-date ook mooier vinden. Cleaner, nu is de datum er een beetje bij gefrut…

1 like

Daar heb ik niks aan toe te voegen!