Eigen ontwerp!

+1

't is een behoorlijk ā€œheavily engineeredā€ horloge gewordenā€¦ je bent behoorlijk van je initiĆ«le ontwerp af gegaanā€¦ maar deze vind ik nog altijd fraaiā€¦

Even een puntjeā€¦ in een schroefkroon zet je beter een vlakke rubberen ring achterin de kroon, zodat je die tegen de Tube aanschroeftā€¦ dat werkt beter dan een O-ring tegen de kastā€¦ of je moet de boel hĆ©Ć©l precies gaan makenā€¦
Er valt wel wat te zeggen voor het tegen de kast schroeven van de kroonā€¦ die zal bij een stoot niet de Tige verbuigen, of het mechaniek in de tube beschadigenā€¦ maar je ā€œtrektā€ wel aan de Tubeā€¦of je moet een ā€œtrapjeā€ in de kast maken, en een flens aan de tube maken waar je de kroon tegenaanschroeftā€¦

ik vind de montage van de bandpennen erg mooi gevonden, maar persoonlijk denk ik dat M2 zwaar genoeg isā€¦ Boor en tap deze gaten voor je de stiftboringen gaat infrezenā€¦ jaā€¦ die zul je moeten frezenā€¦ boren gaat niet lekker met een zijdelings onderbroken gatā€¦ 't tappen van die gaten. .dat zijn blinde gatenā€¦ ik ben daar in Titanium geen liefhebber vanā€¦ zorg voor vlijmscherpe tappen voor je daar aan gaat beginnenā€¦ mocht het misgaanā€¦ natriumbisulfaat doet wonderenā€¦ :smile:

wat de locatiebepaling betreftā€¦ 2 borgnokken is overbepaaldā€¦ 1 is voldoende ā€¦ de 2e locatiebepaling is de diameter van je wijzerplaatā€¦ positie en rotatieā€¦ meer is niet nodigā€¦ die 2e nok kun je rustig weglatenā€¦ hetzelfde geldt voor het binnndekselā€¦ eigenlijk hoef je die helemaal niet rotationeel te borgenā€¦ cilindrisch is genoeg in elk geval is een overmaat van de gaatjes van 0.1 mm minimaal wel aan te radenā€¦

3 likes

Helemaal eens! :smile:

Snap je dan alles waar ik het over heb @hendrik?.. :smile:ā€¦

Ik ben gereedschapmaker van huis uitā€¦ beroepsdeformatieā€¦ maar als ik een technische tekening zieā€¦ dan ga ik em ā€œcontrolerenā€. dat was vroeger ook deel van mijn werkā€¦ wij keken op de werkvloer eerst de tekeningen nog een keer extra naā€¦ en als er een foutje in zat. dan rolden we de tekening op, en sloegen de constructeur er mee om zijn oren. :slight_smile:

Ja natuurlijk Arie, ik like niet zo maar!. :smile:
Ben alleen nog een klein beetje bang voor elektrolyse die op de lange duur toch gaat optreden i.m.h.o.

http://www.imbemadenso.nl/nl-NL/actueel/2013/juni/Waarom-je-nooit-zomaar-verschillende-metalen-in-een-constructie-mag-gebruikengeef hier een omschrijving

Hendrik
disclaimer: geen kennert

Electrolyse. goed puntā€¦ maar ik verwacht geen grote problemenā€¦ Titanium, en TitaniumOxide zijn Chemisch behoorlijk inertā€¦ en zolang er geen geleidende vloeistoffen in het geding zijnā€¦is er niets an de handā€¦ de buitenkant is geheel van Titaniumā€¦ dus geen potentiaalverschillen als je een keer in de zee springtā€¦ :)ā€¦ 't enige messing zit veilig in het inwendige van de kroonā€¦ :smile:

dat heeft ie wel goed voor elkaarā€¦ :slight_smile:

@Arie_Kabaalstra bedankt voor de tips, hier kan ik weer wat mee.
Wat betreft de binnendeksel, deze moet wel geborgd worden omdat deze ook een opening heeft voor de kroonstift (of hoe dat ding ook mag heten)
Natriumbisulfaatā€¦ dat goedje ga ik onthouden :wink: als ik het nodig heb trek ik wel aan de belā€¦

Wat de Datum betreft ben ik het er wel mee eens dat deze wat onrust veroorzaakt, de datum heb ik nu tussen 4 en 5 uur gezet, dit vind ik voor een standaard datumuurwerk in dit geval toch de beste oplossing

De mooiste oplossing vind ik nog steeds met de Soprod SOP 9390-A10-2 maar die is oom meteen 1.5mm dikker dan de Soprod SOP A10-2

Daarnaast de gesp nog iets aangepast en het logo 180Ā° gerdaaid

2 likes

Jaā€¦ ik snap dat je het binnendeksel wilt positioneren om de Tige vrij te houdenā€¦ goed puntā€¦ maar gezien de ronde passing zou je zelfs al kunnen volstaan met een klein nokje dat in de opening voor de Tige valtā€¦ de rest valt wel op zijn plekkie

je hebt in de hoogte wel een paar tienden over ā€¦ dus dat redt je welā€¦ anders is Ć©Ć©n pen of nokje wel genoegā€¦ :)ā€¦ je moet het niet TE precies willen makenā€¦Ć©Ć©n foutje van 0.1 mm en je bent de bokā€¦

Daarom gebruiken wij voor onze fietsen met aluminium geanodiseerde delen ook geen rvs bouten maar gewoon goede elektrolytisch verzinkte bouten, dan blijven de aluminium delen tenminste netjes, de bouten kun je na een paar jaar wel weer vervangen.

LUME!

:beers:

1 like

Wat Arie eerder al zei,de kast is door de vele aanpassingen in het orginele plan zo ā€˜ā€˜onnodigā€™ā€™ gecompliceerd geworden,dat dit echt nog een hele kluif gaat worden(met de nodige frustraties) om het 1 op 1 te kunnen realiseren.

Een aanpassing in een cad ontwerp is zo aangebracht,maar nu nog in ā€˜ā€˜real lifeā€™ā€™ uitvoerenā€¦

Feit blijft wel dat het een machtig mooi plan is.

1 like

Leuke variant v n NATO band. En de rest mag er ook wezen :wink:

In vergelijking met eerdere stadia van het ontwerp is het zeker niet gecompliceerder geworden, eerder verfijnder.
Het zal zeker een hele kluif worden om alles te maken, dat realiseer ik mij terdege.
Het is steeds weer bijleren keuzes maken en bijsturen, omdat dit mijn eerste horloge ontwerp is heb ik het niet meteen goed, maar dat is de leerschool en de helft van de lol.

CAD is slechts een hulpmiddel met wat meer mogelijkheden dan de ouderwetse tekentafel, je moet altijd blijven nadenken hoe je het gaat maken, de komende maanden zullen we zien of ik goed genoeg heb nagedacht, ik zal nog wel wat hindernissen moeten nemen en wat aanpassingen doorvoeren, maar dat zie ik als een uitdaging.

Zoals ik eerder heb vermeld ga ik toch een eerste prototype uit aluminium maken, als er dan iets niet lukt of niet klopt dan heb ik geen gereedschap of titanium verpest, daarnaast moet ik nog beoordelen of het ontwerp wel comfortabel om de pols zitā€¦

De NATO band is een variant die ik op dit moment om de pols heb, zie mijn topic over nato van leer

Hmmm, jammer hoor, ik vind de datum op alle drie de posities mooi maar ben dan ook vĆ³Ć³r een horloge met datum, maar moet het nu weer in vier kleuren? = onbetaalbaar voor mij :wink:
Ik vind drie van de vier al moeilijk om te kiezen en normaal is groen een no go, zelfs die vind ik niet eens lelijk.
En ik draag bijna altijd titanium, maar ben wel benieuwd hoe een alu horloge zou aanvoelen.

Nog Ć©Ć©n vraagje, de kroon komt iets verder naar buiten. Is dat een must voor het uurwerk, of voor het gebruiksgemak? Wat minder uitstekend vind ik ook mooi.

Ik blijf het volgen (ik was nl al om)

Het aluminium prototype zal (waarschijnlijk) eenmalig zijn om te kijken of alles past,werkt en goed om de pols zit, deze ga ik dan waarschijnlijk wel laten hard anodiseren.
Aan de hand van deze ervaring kan ik nog aanpassingen maken, zoals de kroon wat verder naar binnen, dit is pas goed te beoordelen als je het horloge in de hand hebt, het moet wel goed te bedienen zijn.
Daarna wil ik toch echt voor titanium gaan.

In ieder geval goed om te horen dat het ontwerp je aanspreekt :blush:

Probeer eens te begraven voor een week of twee. Bij messing heb ik daar wel mooie resultaten mee gehaald. Ben benieuwd naar brons.

Dat is ook iets om eens te testen.

Ben even aan het renderen geslagen, ik ben nieuwschierig hoe het er uit kan gaan zien, valt nog niet mee om de materialen en het licht te krijgen zoals je wilt, nog veel te leren op render gebiedā€¦

Er zitten hier en daar nog wat foutjes in, kijken of ik die er nog uit kan krijgenā€¦

2 likes

Nog eentje voor het slapen gaan :night_with_stars:

3 likes

Mooi gedaan zeg.

Ik zie in de doorsnede dat de minuutwijzer en secondenwijzer uitsteken ā€œbovenā€ de indexring, die een onderdeel van de kast is.
En dat maakt het lastig, want als je het uurwerk uit de kast wil halen moet je eerst de wijzers er af halen, via het glas.
Aangezien het deksel het uurwerk op zijn plaats houdt, moet je ook erg oppassen dat de wijzers de indexring niet raken als het deksel los is.

Ik zie nu ook dat de buitenste o-ring van de kroon los komt te liggen als je de kroon losdraait.