@Stony wat de wijzers betreft heb je een punt, monteren is geen probleem, maar demonteren is wat lastiger inderdaad, hier moet ik nog even goed over nadenken! Bedankt voor het meedenken.
De O-ring hoeft geen probleem te zijn, deze kan strak (klem) in de groef liggen.
De makkelijkste weg is de minuten wijzer en secondewijzer even lang te maken en zo dat ze binnen de indexring vallen, van de week in CAD wat beter naar kijken.
Jaā¦ dat kanā¦ maarā¦ deze ring ga je wel elke keer als je de kroon open of dicht schroeft verwringenā¦ en dat wil je eigenlijk nietā¦ een platte ring achterin de kroon is beter bestand tegen die āmishandelingāā¦
Wanneer je voor het demonteren de wijzers maar in dezelfde stand kunt zetten krijg je ze wel zonder haken kantelend
langs de indexring toch ?
alleen in het geval dat ze alle 3 uit elkaar staan bij een beschadigd mechanisme wordt het lastiger.
Indexring zou misschien (als losse ring) op de wijzerplaat kunnen, voorlopig hou ik het hier bij, misschien krijg ik nog een keer een heldere ingeving om het anders te doen.
Vandaag is het titanium binnen gekomen, het is grade2 i.p.v. grade5, voor nu vind ik dat prima, kon er redelijk gunstig aankomen via marktplaats/speurders.
De kast zal er dwars uit moeten omdat Ć52 het grootste was wat hij had liggen
Weekijzer is lastig aan te komen, kon wel wat kopen maar 2 schijfjes van Ć32x4 voor Ā± ā¬50,- vind ik voor een proto wat te gortig.
Nu nog wat tijd vinden om mezelf in de werkplaats op te sluiten en lekker te gaan draaien/frezenā¦
[edit]
Ik ben ook aan het rond kijken voor een betaalbare labvoeding tot 120V voor het anodiseren van titanium, dit valt nog niet mee, ik heb wel een mooie in de US gevonden, maar die heeft een input van 110V.
Ik kon het niet laten om even een beitel in het titanium te zetten, viel niet tegen. Voor zover mijn geheugen reikt heb ik nog niet eerder titanium bewerkt
Door prioriteiten op de zaak is er niet veel gebeurt met mijn project, wel wat details aangepakt en wat verder gestoeid met renderen, lastig om het juiste licht te vinden, dan is fotograferen toch wat makkelijkerā¦
Ik heb het even laten bezinkenā¦ er komt toch geen datum in, in ieder geval niet bij het eerste proto.
De indices wil ik gaan frezen (ongeveer 0.6 diep) met een 1mm freesje en dan vullen met lume. Het idee is om de wijzers ook uit titanium te maken en de secondewijzer net als de minuten ring te anodiseren in het blauw, dan heb ik aan 24V genoeg, de secondewijzer krijgt een oranje tip met lume.
Omdat weekijzer lastig te krijgen is en daardoor (te) duur laat ik dat even voor wat het is. Wijzerplaat wil ik nu van aluminium maken en zwart anodiseren, de buitenste ring wil ik verticale groeven in frezen, het midden wil ik dan stralen en daarna het logo met een punt freesje 0.05 tot 0.1mm diep frezen. Zo krijg je denk ik een subtiel speels effect.
Mooi, niet teveel gemist door mijn vakantie.
Ziet er mooi uit, mooie combi met dat blauw, wel jammer van de datum.
Anderen zullen dat geweldig vinden, maar ik heb het liefst met datum.
Leuk idee en ook een mooie oplossing voor de gesp.
Lijkt ook dat je toch een ander (letter) type gebruikt voor de cijfers, klopt dat?
Maar de achterkant van de secondewijzer lijkt mij toch wat lang.
En het blauw voor je logo in de kroon en op de gesp wordt geverfd? Krijg je dan dezelfde kleur denk je?
En nu erg benieuwd hoe de kleurstelling wordt met het zwart van de plaat en het titanium, want dat blijft mat toch?
Wel veel vragen, maar het blijft een interessant en mooi ontwerp.
Als ik nu op mijn horloge de datum wil kunnen lezen dan moet de leesbril er bij op, dus ik heb besloten om geen datum of een grote datum te doen, aangezien dit mijn eerste DIY horloge gaat worden wil ik niet meteen alles meenemen.
Al het blauw (op de stiksels na) is geanodiseerd titanium, alleen de lume is verf.
Titanium wil ik geschuurd/geslepen hebben, zoals op het plaatje, dus ook in dezelfde richting.
Wat de secondewijzer betreft, ik heb her en der gelezen dat deze het beste een beetje in balans kan liggen, dus de achterkant dient alleen als contragewicht, ik weet alleen niet hoe belangrijk dit is maar beter mis geschoten dan niet geschoten
Persoonlijk vind ik het best afleidend zoān grote contragewicht / seconde,
( is nu bijna zo lang als de urenwijzer (
het is misschien meer werk maar je kunt ipv een lang contragewicht
ook een korter maar zwaarder contragewichtje nemen ?
Ga het eerst maar makenā¦ Arjan durft het aanā¦ en dat alleen is al een
Draaienā¦ mits met koelingā¦ niet meer dan 100m/min met Hardmetaal beitels
Frezenā¦ max 60 m/min met Hardmetaal freesjesā¦ HSS frezenā¦ dan houdt het met 10m/min wel opā¦
Je hebt Grade 2ā¦ daās een stuk taaier dan Grade 5ā¦ maar 't geeft een mooi Patina 't wordt wat donkerder dan Grade 5.
Bewerken van Grade 2 is wat lastigerā¦ maar niet ondoenlijkā¦ rustig aan, dan breekt het tooltje nietā¦
Allereerst mijn complimenten voor wat je doet, ik leer van dit topic (en zo ook vorig jaar bij de Pilot1) meer dan ik de afgelopen jaren heb geleerd van horloges.
Niet dat ik daar iets mee ga doen, maar is allemaal heel erg interessant (als ik het snap)
Waarom ik het vroeg over het blauwe logo in je kroon en gesp is omdat dat hele fijne gravures zijn, en niet het gehele stuk.
En komt er dan ook nog een kiekendief (en evt. wat tekst) op de caseback in blauw? Ben benieuwd hoe en of het gaat lukken, zou wel mooi zijn, vooral nu je de band en aanzet zo mooi hebt veranderd.
Wel grappig als je even terug scrolt en de verschillende ontwerpen weer terug ziet, ben benieuwd hoe het uiteindelijke ontwerp en het proefmodel eruit gaan zien.