Eigen ontwerp!

Einstein zei eens… als een idee in eerste instantie niet compleet absurd lijkt, is er sowieso geen hoop voor… :smile:
Waarvan Akte…

als je onder de wijzerplaat een rond schijfje op de Powerreserve zet, en je drukt daar een Spiraal op af…dan volstaat een verticaal gleufje in de wijzerplaat…als je volop power hebt… dan is het witte deel van de spiraal tot bovenin het gleufje zichtbaar… bij het aflopen zal ie naar beneden “zakken”…

Ingewikkeld kan zooo simpel zijn… :smile:

1 like

En weer wat tips verwerkt in het ontwerp!

  • Dunnere secondewijzer
  • Powerreserve
  • uren indices

Alleen dat verekte power asje steekt door de wijzerplaat :grimacing: afzagen dus…
En ik ga zoals ik begonnen ben voor de 12, dit vind ik het meest natuurlijk.

1 like

Afzagen is wel erg rigoureus. …Maar ik begrijp wat je bedoelt. …
wat ik zou doen is een holte in de achterkant van de wijzerplaat maken waar de schijf van de powerreserve in valt…
Waar je nog wel mee zit is de naaf van die schijf. .die kan rustig nog zo’n 0.05 mm boven de schijf uitsteken, moet je wel minimaal 0.1 mm vrije ruimte boven houden om axiale speling op te kunnen vangen

Alweer :+1: looking good!

Slankere sec. wijzer en de indices is goed gedaan!

Mooie oplossing ook voor de reserve.

  • Het logo mag in het midden van de reserve en de 12
    ietsje omhoog dus.
    En, een fractie vetter. ( richting de dikte van de sec. wijzer )

  • Misschien kan de uur-wijzer een mm langer omdat de indices
    meer naar de rand zijn verschoven.
    Maar daar heb ik mijn twijfels over, even proberen.

Grt.

Hier even een doorsnede van het power gedeelte.

Wijzerplaat is 0.4 dik met een holte van 0.3 diep voor het power schijfje, het schijfje is 0.2 dik met een likje oranje verf.
De diktes zijn nog wat aannames, hier moet ik in een later stadium nog een goed naar kijken wat wel/niet kan.

Het logo heb ik voor het gemak even uitgelijnd op het power asje :sunglasses:
Ik zal nog even gaan stoeien met je opmerkingen.

Ik zou als het technisch kan dat venstertje van de power reserve
dan horizontaal onder het logo willen zien
of horizontaal boven of onder de datum
en een klein detail dat kraagje van de secondewijzer gedeeltelijk
zwart maken zodanig dat de secondewijzer rechtdoor loopt
maar het geen oranje bolletje lijkt. of juist dat punt benadrukken
door een ander kleurtje. ( lichtblauw ofzo )

Paar kleine aanpassingen.

Ik zal kijken of horizontaal te verwerken is binnen de afmetingen van dit uurwerk.

Maar nu ga ik lekker op de bank hangen met een :beer:

3 likes

proost !

Misschien is het zinnig de cijfers12-3-6 en 9 meer naar de buitenrand te duwen?
En ja de kleuren…??
Verder is het wel geweldig en bijzonder om op deze manier de ontwerp geschiedenis mee te maken.

0.1 mm dikte boven je schijf?.. is te dun…ik denk dat je zelfs met 0.2 mm dikte nog een ondersteuning nodig hebt om te voorkomen dat je em indeukt met bedrukken…
Bedenk je dat de naaf van de urenwijzer rustig een eind in je wijzerplaat mag vallen… reken vanaf bovenkant Uur-pijp terug, minus dikte, minus vrijloop boven de plaat… zeg dat je 0.25 vrijloop wilt. en een 0.2 dikke wijzer… dan heb je 0.45 vanaf bovenkant pijp naar bovenkant wijzerplaat…

Volgens gegevens is de uur-pijp 1.05 hoog… zou je met 0.6 mm wijzerplaat nog uit de voeten kunnen… en dan kun je eventueel nog een tiende extra pakken in de holte… ondersteunen voor het bedrukken zou ik sowieso doen…
Alleen nog de vraag, hoe ga je een schijfje van 0.2 mm betrouwbaar bevestigen… ?'k weet niet hoever het lager onder de bovenkant van de platine ligt… en of je daarmee wegkomt, met een naafje… een optie kan zijn, de schijf uit een dikkere plaat draaien… en in een stuk met de naaf… eigenlijk hetzelfde trucje als wat ik met de uurwerkhouders van de P1lot One gedaan heb… de voetjes zijn 0.3 mm dik, maar het borstje waar de schroef op afsteunt is 1 mm… gewoon 0.7 mm eraf gedraaid… behalve het “naafje”… daar heb ik een borstje laten staan…

een horizontale indicatie zal met dit syst… wacht even… ja… dat kan wel… dan schilder je gewoon een verticale lijn op je schijf… recht naar beneden… en aan een kant hou je’m zwart… aan de andere kant oranje…

1 like

Ik betrapte mezelf er op dat - alhoewel het voor mij de grootste abacadabra is wat er staat - ik toch je gehele reactie gelezen heb. Sterker nog, alleen de zin: “Alleen nog de vraag, hoe ga een schijfje van 0,2 mm betrouwbaar bevestigen…?” snapte ik. De rest had er net zo goed in het Swahili kunnen staan, dan had ik er waarschijnlijk evenveel van begrepen. Ik vind het fascinerend hoe jullie met elkaar praten. Vakmanschap van de hoogste plank!

2 likes

@dmc Dank je dat je het hele verhaal gelezen hebt… ik ben me er soms te weinig van bewust dat zo’n technisch verhaal velen de pet meer dan te boven gaat… Mea Culpa…

maar… om nog enig licht in de duisternis te brengen: ziehier
http://www.soprod.ch/index_htm_files/Plans_techniques_SOP_9390-A10-2.pdf

dit zijn de technische tekeningen die Soprod beschikbaar stelt op haar website, teneinde horlogemakers de benodigde informatie te verschaffen als ze een dergelijk werkje in een kast van eigen hand willen monteren…

Op blad 1 staat een zij-aanzicht van het uurwerk gezien vanaf de kroon-zijde
In het midden staat rechts van de pijp waar de urenwijzer op geklemd moet worden de maat 1.05… dat is de hoogte gemeten vanaf het uurwerk… de wijzer druk je er doorgaans op tot aan de bovenkant van de pijp… dat wil dus zeggen dat je vanaf de bovenkant van de wijzer (eventuele Lume die erop komt niet meegerekend) 1.05 mm hebt tot aan het uurwerk… stel dat die wijzer 0.2 mm dik is… vrij gangbare dikte, dan hou je dus nog 0.85 mm over… stel dat je 0.25 mm ruimte wilt hebben tussen wijzer en wijzerplaat… dan hou je nog “maar” 0.6 over… “Maar” staat hier bewust tussen aanhalingstekens, 0.6 is al 2 keer zo dik als een gangbare wijzerplaat. ( de P1lot One had een 0.6 mm dikke wijzerplaat, bestaande uit 2 lagen van 0.3 elk…

't is dus een kwestie van op de tekening kijken… en kijken wat je wilt… en hoeveel ruimte je daar voor hebt…
alleen die kleine maten, 0.2 mm hier, een tiende daar… 0.6 totale dikte… ( iets dikker dan een vulpotloodje) … dat zijn maten waar de meesten zich moeilijk iets bij voor kan stellen… en dat … ja… dat ontgaat me wel (meer dan) eens… om dingen te verduidelijken… geef ik wel eens de vergelijking aan met vloeitjes… iedereen weet hoe dun die dingen zijn… welnu… één vloeitje is 0.03 mm dik… dus… de wijzerplaat van een P1lot One (0.6mm) is 20 vloeitjes dik…

de ruimte tussen de bovenkant van het gangreserve schijfje… en de onderkant van de wijzerplaat… moet dus ongeveer 3 vloeitjes bedragen. om er voor te zorgen dat ie vrij loopt… maar ook aan de onderkant… daar wil je ook dat ie vrijloopt, en niet over het uurwerk sleept… moet je eigenlijk ook 2 vloeitjes onder kunnen schuiven… end dan zit je aan 0.15 mm (5 Vloeitjes) … en dat is weer bijna zo dik als het schijfje zelf. en dan hebben we de verf nog niet meegerekend…

Kortom… het is passen en meten op de tiende millimeter… ( ik zal verder maar niet ingaan op de gevolgen van het inkorten van dat Gangreserve asje… en wat dat met de diameter doet… die as is 1% Conisch… en derhalve “halverwege” dus een paar µm dikker als aan de top… maar… dat vangt de veerkracht in het metaal van het schijfje wel op… anders klemt ie niet…

't is weer een heel verhaal geworden… Techniek… ja… da’s mijn vak. en eigenlijk mijn grootste hobby…

1 like

Thnx Jan! Ik snap het nu al een stuk beter!..alleen nu ben ik door mijn vloeitjes heen… :grin:

2 likes

Hij wordt steeds beter. Heb je zelf het gevoel dat je een soort eindpunt nadert of spoken er nog allerlei veranderingen en mogelijkheden door je hoofd?

Denk dat het wel zo’n beetje klaar is, nu eerst met de binnenkant bezig, hiervoor moet ik me nog wat verder in de materie verdiepen. Gelukkig kom ik door de uiteenzettingen van Arie steeds een stapje verder.
Waar ik mij onder andere nog in moet verdiepen zijn de montage van het glas, uurwerk, schroefkroon en het waterdicht krijgen. Erg leuk en leerzaam maar het heeft wel even tijd nodig om alles te doorgronden, daarna kan ik nog eens kritisch naar het ontwerp kijken.

Die klok gaat mooi worden! Ik vind em super in je meest recente ontwerp. Ik hoop dat je hem gaat bouwen, de smaak te pakken krijgt, en wellicht een kleine oplage?

Naar goed idee van Carpe_tempus nog even aan het stoeien geweest met de Power indicator…

Zo ziet het er met een transparante wijzerplaat er uit.
de powerreserve wijzer heeft een slag van 120° helemaal vol is groen en helemaal leeg is rood, lijkt mij erg dudelijk.

Nog even mijn PVA op een rijtje.

  • degelijke kast van RVS of titanium
  • goed afleesbaar
  • grote datum
  • goede lume
  • grote verzonken schroefkroon
  • doorgeboorde lugs om makkelijk banden te wisselen
  • zwarte wijzerplaat
  • minimaal 100m waterdicht (was eerst 200m, omdat het geen duiker is mag het ook iets minder zijn)
  • centrale secondewijzer
  • bol saffierglas (omdat ik dat mooier vind)
  • secondewijzer en logo een felle kleur (mijn voorkeur heeft oranje of rood)

En ik vind de Tudor fabric straps wel erg mooi!

6 likes

Klasse! Die power reserve is wel erg gaaf zeg.

Keep up the good work!

Oh ja: voor een field watch is 100m natuurlijk ruim voldoende, een echt bol saffier twijfel ik dan weer over, dat zie je toch voornamelijk op duikers. Iets gebold is mooi (Tudor Ranger, Hamilton Khaki Field, Steinhart B-uhr) maar niet te veel…

Gewoon mijn twee centjes natuurlijk :wink:

Mooi opgelost Arjan dat metertje ziet er zo horizontaal
meer gelikt uit,
Het vormt zo ook meer een eenheid met het logo.

En mocht je ooit een ArjanV 2.0 ontwerpen dan is er misschien nog wel iets om een powerreserve te combineren met het datumvenster.

grt. Gerard