Eigen ontwerp!

Ik las net je eisen, en bij de grote verzonken schroefkroon moest ik ineens denken aan de kroon van bijv. de Citizen cc 1091-50e denken, die zou zeker niet misstaan bij jouw kast.
Dan nog open wijzers zoals de BFK (maar dan niet met een bolletje)
In een kast van Titanium (zonder PVD) dan begin ik vast te sparen ;-).

Als je automatic toch op de wijzerplaat wilt kun je dat verwerken in je logo, maar dan moet er een kleur bij.
En de lume van de secondenwijzer zit erg in de buurt van die van de urenwijzer, is het niet mogelijk om die heel minimaal in het midden te realiseren, dan heb je er bij alle opties geen last van.
Wat ik mij nou ook afvroeg is dat als je open 6 & 9 had gebruikt, zouden die dan ook op de datumplaat open zijn? of is die keuze van lettertype er niet op datumplaten?

Ook al komt ie er nooit, ik vind hem erg mooi.

Succes en veel plezier verder.

Slechts een lichte bolling inderdaad, zie plaatje.

ArjanV 2.0ā€¦ laten we eerst maar eens kijken of we 1.0 voor elkaar krijgen :smiley:

De Kroon van de Citizen vind ik niet zo, als ik tenminste naar hetzelfde plaatje kijk als jij bedoeld.

Open wijzers kan ook mooi zijn, bij de Omega Seamaster vind ik het mooi gedaan i.c.m. 2 kleuren lume.

Ziet er goed uit!

Mooie vondst met de reserve! :+1:

*ā€˜Made in Hollandā€™ mag meer spatie zodat het niet
zo strak onder de 6 geplakt zit.

Grt.

Holland is natuurlijk alleen dat stukkie langs de kustā€¦ the Netherlands is beterā€¦

Ik heb eens zitten kijkenā€¦ mogelijkā€¦ hangt van de plaats van het lager afā€¦ kun je de module modificerenā€¦ als het lager diep genoeg isā€¦ kun je 2 tiende uitfrezen uit de bovenkant van de moduleā€¦ geeft je weer meer ruimte voor de Gangreserve indicatorā€¦
Je zou die schijf mogelijk als een ā€œschoteltjeā€ kunnen maken, stel je maakt em 0.4 mm dik, maar je draait em aan de binnenkant 0.2 uit, en aan de buitenrand 0.2 eraf aan de onderkantā€¦ dan ligt je naafje sowieso onder de bovenkantā€¦ Anders zou je eens moeten informeren of de module ook leverbaar is met ā€œlange pijpenā€ā€¦ de standaard A10/2 is te leveren met verschillende hoogtes dat geeft je meer ruimte in de hoogteā€¦

http://www.soprod.ch/index_htm_files/Plans_techniques_SOP_A10-2_A10BV-2_A10SQ-2.pdf zie blad 1ā€¦ de urenpijp is daar tot 2.8 mm langā€¦ en dat is flink langer dan op de A10/9390ā€¦ als die raderen uitwisselbaar zijn, kun je mogelijk ook een hoge uitvoering kiezenā€¦
onder je kristal heb je toch ruimte genoegā€¦ zeker als je een Double-domed kristal neemtā€¦

Het hele horloge is voor de rest ā€œbouwbaarā€ā€¦ alleen de powerreserve is best een gecompliceerde complicatie op deze manierā€¦ maar wel mooiā€¦

of er een stift met koppeling voor een schroefkroon is, weet ik ook nietā€¦ zou je ook na moeten vragenā€¦
Verderā€¦ zou ik eens kijken of je de bodem hoger in de kast kan krijgenā€¦ of de onderkant van de kast wat hoger krijgenā€¦ dan ligt ie beter op de polsā€¦

Als je het logo verwerkt in de secondewijzer (zoals bijvoorbeeld Tissot doet) komt de powerreserve veel mooier uit.

Ik vind de powerreserve juist mooi subtiel op deze manierā€¦
enā€¦ logo op de secondewijzerā€¦ has been done beforeā€¦ :slight_smile:

Juist & ook is Holland geen horlogeland. Daarentegen komen er uit Nederland heel wat fraais: CvdK, van der Gang, Grƶnefeld, Pellikaan, Oostwegel, the Pilot One en meer. Holland: horloge-armoe :stuck_out_tongue:

Vaak met afgrijzelijke resultaten als gevolg.

Grt

Daarbijā€¦ sommige wijzers schreeuwen om het Douwe Egberts logo
( maar dan werkt die gast die dat klokkie maakt weer niet mee )

1 like

:smile:

Pellikaan heeft het anders gedaan, DUTCH MADE
Dat vind ik dan de beste oplossing.

1 like

Ben weer een stapje verder, de wijzerplaat is nu 0.9 mm dik! dit zorgt ervoor dat de powerreserve mooi weggewerkt kan worden in de wijzerplaat en het asje blijft zo mooi verborgen.
De wijzerplaat is iets kleiner geworden, dit i.v.m. montagevolgorde. Logo moet ik nog even kijken wat ik daar mee ga doen, plaats, kleur, wel, nietā€¦
Het idee is om de indexen 0.1 tot 0.3mm diep in te frezen en te vullen met lume verf, zelfde geld voor de wijzers, maar of ik dat zelf kan, ik weet het niet.

Ik ben nu bezig om de binnenkant van de kast in detail uit te werken.
Misschien ben ik morgen wat verder, dan kan ik een doorsnede laten zien met de details.
Voor nu even een paar plaatjes

Maten zijn iets veranderd.

Anti magnetisch komt ook om de hoek kijken i.v.m. de ruimte die er in de kast is, ik vraag me alleen af of het echt zin heeft, misschien is het beter om schokbescherming in te bouwen, of beide :confused:

Op de zaak hebben we wel een magneet zetbank(je), toch maar doen dan :smile:

2 likes

Hey Arjan,

Wederom goed werk! :+1:

Anti-magnetig ken ik van vintage klokjes,
een extra koper of messing huls om het uurwerk.
Ik weet niet of dit echt werkt, een extra kunssttof shock absorber
heeft wel zijn dienst bewezen.

  • De reserve vind ik wat te weinig contrast hebben met de keuren rood en groen.
    Ik zou dan wit in combinatie met een andere kleur kiezen. bijv. rood of oranje.
  • En , niet te bescheiden, een logo, zeker doen!
    Wellicht opgelegd, dus niet een print.
    Zal qua budget hoger uitvallen denk ik.

Succes! :+1:

Iā€™ll keep a close eye :stuck_out_tongue_winking_eye:

Grt.

Dag AranV,
Heb jij deze thread gelezen ?


:wink:
BD

Opgelegdā€¦ wel mooiā€¦ maar hoe ga je dat maken?.. als het om Ć©Ć©n exemplaar gaatā€¦ wordt dat een dure exercitieā€¦ik zou het gewoon infrezen, en dan met een Oranje Lume vullenā€¦ :smile:

Als je nou een goede CNC freesbank hebtā€¦ en je wilt de wijzerplaat matzwart hebbenā€¦ zou je ook alles weg kunnen frezen, behalve dat wat je wilt laten staanā€¦ (indices, logo)ā€¦ dan stralen en spuitenā€¦ , kun je gewoon een dikkere plaat pakkenā€¦

Mooie ontwikkeling zo! Ik zou je logo wel er op proberen te krijgen, het is toch je eigen kindje? Het idee van @Arie_Kabaalstra met lume vind ik erg goed :+1:

Aan de andere kant, je logo staat ook op de kroon. Ik vind een steriele plaat ook wel mooi, zoals bij de Speedbird. Lastig, ontwerp keuzesā€¦

Wordt mooi zo Arjan! ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat. Succes.

@ArjanV

zou het gek staan wanneer de 6 en de 12 respectievelijk wat lager en hoger geplaatst worden ?
de 3 en de 9 vallen binnen de uren markers maar de 6 en de 12 steken er buiten
ik denk dat je er optisch best mee wegkomt de 6 en 12 tussen de seconde-ring
te stoppen aangezien de kastvorm ook ovaal is.

grt. Gerard

Arjan,
Knap werk en heel leuk om dit topic te volgen.
Ik denk dat menig forumlid dit heel leuk lijkt, je eigen watch ontwerpen!
En zoveel smaken met een gelijk aantal meningen.
Mag ik zo vrij zijn ook nog iets toe te voegen:
De grote wijzer mag van mij iets breder zijn en uitstekende lugs vindt ik altijd mooier dan in het horloge weggewerkt.
Een lederen band komt dan ook veel beter tot zijn recht.
Verder ziet er stoer uit als de wijzerplaat iets dieper in het uurwerk ligt met een metalen binnenrand.
De grootte: een paar mm erbij is nooit wegā€¦maaaaaarā€¦genoeg gemekkerd!!! ( de beste stuurlui.etc)
Maar alle opmerkingen met de beste bedoelingen!
Hoe dan ook, succes met het verwezenlijken van je droom! :smiley:

Heel erg gaaf model! Mag ik je vragen met wat voor programma je deze schetsen hebt gemaakt?

Staat een stukje hoger in dit topicā€¦ SolidWorksā€¦ ik heb zelf ook jaren met dat programma gewerktā€¦ is een heel mooi programma om mee te werkenā€¦ alleenā€¦ voor je snapt hoe alles precies werktā€¦ ben je wel even verderā€¦ :smile:

'k vind het model nog altijd schitterendā€¦ het enige waar ik me ā€œzorgenā€ om maakā€¦ de dikte van de wijzerplaat in combinatie met de hoogte van de pijpenā€¦ de Urenpijp was 1.05 als ik het me wel herrinerā€¦ als je dan een Urenwijzer van 0.15 dikte hebtā€¦ dan ligt ie met zijn buik op de wijzerplaatā€¦ of is de 9390 module ook met ā€œlange pijpenā€ leverbaar ?