Eigen ontwerp!

Dank Arjan voor je reactie, mijn voorkeur gaat naar de stipjes, maar ja ik ben ook wat onrustig . Mooi dat je met zo n teken programma zo kunt schakelen.
Hoe dan ook hou ik me aanbevolen voor een exemplaar, (mits binnen mijn budget) ook als Arie niet voor een kratje bier aan het werk gaat :smiley:

Hendrik

Als zij het begrijpen dan is het voor mij ook goed te doenā€¦ :smile:

Vind het een heel leuk ontwerp. Hoop dat het tot een realisatie komt! En laat Arie/Jan het maar uitvoeren. Dan komt het vast goed. De rode lijntjes, zijn dat de schokdempers?

1 like

Eigenlijkā€¦ Laat @ArjanV 't maar zelf doenā€¦ deze kastvorm kan zonder CNC machines gemaakt wordenā€¦ 't enige wat ā€œbest wel een uitdagingā€ gaat zijn is de schroefdraad van het dekselā€¦
Maarā€¦ voor een proto vind ik een klikdeksel ook geen schandeā€¦ ( mijn Instrument 2 heeft ook nog gewoon een klikdeksel)ā€¦
Hulp inroepen kan altijd nogā€¦ :slight_smile:

1 like

Misschien mag ik even offtopic gaan ?
ik ben benieuwd naar jullie gedachten m.b.t. een horloge
waarvan je het uurwerk zo kunt draaien dat de 12
1 of 2 posities naar links opschuift ( drivers watch )
zodat je bijvoorbeeld bij het motor of autorijden de tijd
onder een iets andere hoek kunt aflezen en toch je stuur blijven vasthouden.

ik voorzie problemen met de kroon ( die het draaien van het uurwerkje verhinderd ) en met de synchronisatie van de wijzers wanneer je alleen de wijzerplaat draaibaar zou maken )

grt. Gerard

Longines heeft er zo een gemaaktā€¦

Alleen dan tegenovergestel van wat jij voorsteltā€¦

De Longines A-7 Avigation

2 likes

uhā€¦ dat lijkt me het probleem alleen maar erger te maken
die 12 staat zo juist hartstikke onhandig lijkt me ?

wat ik voorstel is overigens een horloge dat instelbaar is zodat je er een gewoon
of drivers horloge van kunt maken d.m.v. iets te verdraaien.

lijt me overigens ook handig voor gehandicapten en voor personen die op een tekstverwerker etc. werken.
grt. Gerard

edit : ik snappum inmiddels, ik ben iemand die horloges rechts draagt
Longines gaat uit van linksdragers.

1 like

Inderdaad :wink:

Neemt niet weg dat ik je idee van draaien wel grappig vindā€¦ Omdraaien hebben ze al wel bedacht met de Jaeger Reverso of bijvoorbeeld de Tag Heuer Monaco 24, maar rond draaien niet!

Zo, weer flink bezig geweest met de binnenkant, ik heb anti magnetic en shock resistance aan mijn wensenlijstje toegevoegd :smile:
Moet nog wel iets meer research doen om te kijken of het een beetje klopt wat ik allemaal bedacht/gejat hebā€¦
Hier weer een paar plaatjes om een en ander te verduidelijken.

De wijzerplaat en binnendeksel zouden van weekijzer kunnen zijn om het geheel anti magnetisch te maken.
De 3 rode rondjes had ik van siliconen (slang) gedacht.

Om de opwindstift ook flexibel te krijgen zat ik aan het onderstaande systeem te denken, alleen nog uit vogelen of daar wel plaats voor isā€¦

to be continued!

6 likes

Serieus gaaf dit!

1 like

Mijn beste,

Idem dito!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande wijsheren!

Watchmaking is de top best. Hier kan men delen van dit boek lezen :
https://books.google.be/books?id=ZWq8c0xvGxsC&printsec=frontcover&dq=watchmaking&hl=fr&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=watchmaking&f=false
Alleen maar de derde blad lezen om de contents te vinden is al goed genoeg om te beslissen die te kopen.
BD

Prachtige tekeningen!!

Waw, ik begon dit topic te lezen en kon niet stoppen! Zeer interessant en fantastisch hoe iedereen zijn mening deelt. Ik kan niet wachten om de volgende stappen te zien. Het doet me verlangen om zelf zoā€™n projectje te starten!
Keep up the good work!!

Ik heb dat book ook op mijn verlanglijstje staanā€¦ eerst maar eens sparenā€¦
@ArjanVā€¦ niet om je te ontmoedigenā€¦ maar bouw eerst eens een horlogeā€¦ 'k weet inmiddels waar ik het over hebā€¦ 't is niet moeilijk om een horloge te bouwen. .maar wel moeilijk om het goed te doenā€¦
ā€œif a watchmaker examines a watch, heā€™s not looking for ways to praise you, heā€™s looking for imperfectionsā€,

  • George Daniels -

't is wel gaaf om te zien dat je over veel dingen door denktā€¦ mijn tip echterā€¦ bouw eerst een ā€œrechttoe-rechtaanā€ horlogeā€¦ en leg de lat bij elk volgend horloge weer een stukje hogerā€¦ zo ben ik ook begonnenā€¦ en nu?.. nu ben ik inmiddels bezig met echt gave projectenā€¦

Dat verlangen had ik ook in 2013ā€¦ weet wat je zegtā€¦ weet je waar dat bij mij toe geleid heeft?..

en uiteindelijkā€¦ 52 stuks van deze.

"Bezint eer ge begintā€¦ :smile:

5 likes

Misschien heb je wel gelijkā€¦ maar ik ben eigenwijs en wil eerst kijken hoe ver ik kom met de huidige opzet, 1 of meer stapjes terug kan altijd nog. Ik wil sowieso een grote datum, dus dat maakt de spoeling wat uurwerkjes betreft al een stuk dunner, ik heb in mijn zoektocht de volgende gevonden, verkrijgbaarheid en prijzen weet ik nog niet.

Technotime 1105-01-02 lijkt mij een heel mooi stukje techniek, waarschijnlijk wel aan de prijs.

ETA 2896

ETA 2826-2

en natuurlijk het uurwerk waar mijn ontwerp op gebaseerd is, SOP 9390 A10-2

Voordat ik een beitel in een stuk titanium zet wil ik alles wel uitgezocht hebben,

  • Inkoopprijzen en verkrijgbaarheid uurwerkjes
  • type en materiaal O-ringen
  • inkoop standaard glaasje of maatwerk
  • Lume
  • Glas pakking
  • exacte constructie kroon
  • maken van de wijzers, lasersnijden?
  • enzā€¦

Dit alles geeft mij ook de tijd om te sparen voor het uurwerk en overigen materialen/onderdelenā€¦
Trouwen, voordat ik geld ga uitgeven ga ik er eerst een van aluminium maken, dan weet ik of de vorm bevalt en of het mij Ć¼berhaupt lukt om het goed gemaakt te krijgen.

Now weā€™re talkingā€¦ zo ben ik ook begonnenā€¦ :smiley:

als je bij Soprod 1 uurwerkje wilt bestellenā€¦ dan moet je dat als ā€œSampleā€ bestellenā€¦
Ik heb ook wel geinformeerd bij Technotimeā€¦ die zijn flink aan de prijsā€¦

2 likes

Als sample, dat is een goed idee, het schijnt dat ze behoorlijke kleinorder kosten in rekening brengen.
Wat denk je, beter bellen of mailen voor een sample en offerte als ik zover ben?

ze reageren snel op de mailā€¦ dat scheeltā€¦toen ik contact had met ze, had ik doorgaans binnen het uur antwoordā€¦
Klantvriendelijkheid wordt bij Soprod met hoofdletters geschrevenā€¦