Eigen ontwerp!

Kan ik al bestellen? :grinning:

Bandaanzet vind ik persoonlijk een misser, dit soort constructies zijn mijns inziens overbodig en hebben geen toegevoegde waarde, daarbij vind ik het er onafgewerkt uitzien

Maar goed dat is mijn mening, verder erg leuk project

Je wilt schroefdraad gaan tappen in de kast?.. Sterkteā€¦ M2 in Titanium?.. heel veel sterkteā€¦ ik zou gaan voor een klikdeksel als je de gravure wilt uitlijnen met de restā€¦ of een schroefring deksel (a lĆ  Vostok)

Ik heb vandeweek gewerkt aan een aantal Titanium horloge onderdelen waar ook schroefdraad M2 in moestā€¦ dat kostte me 2 tappenā€¦ en 2 uur in het zuur om de gebroken tappen er uit te krijgenā€¦

Jammer maar met de naam Kiekendief gaat het hem voor mij niet worden. De bandaanzet beperkt me ook te veel in de keuze van een andere band.

Harrier klinkt mij ook beter in de oren maar bandaanzet?
M.i. past daar van alles op!

Hendrik

De valk zou ik anders doen :

Om meer op jouw logo te lijken :wink:

1 like

@JSZ Je wilt een transparante kast :wink:

@Carpe_tempus Misschien best wel mooi, een lasergegraveerde tekst/logo op de binnenkant van het glas, ik vraag mij alleen af of het glas dan niet breukgevoeliger word. Ik heb nog een glaasje liggen, eens een keer een testje doen.

@hendrik Laat ik eerst maar eens zorgen dat er 1 in elkaar komt, als dit gelukt is dan weet ik de knelpunten en dan kan ik er eventueel een prijs aan hangen.
Daarnaast ziet een render er altijd anders uit dan in het echt, het kan tegen of mee vallen.

Bandaanzet is behoorlijk universeel, ik denk dat bijna alles van 22mm er op past.
bandje op de render is een idee wat ik heb uitgewerkt, bevalt mij tot nu toe erg goed, zie ook:
Nato van leer Ik heb trouwen een nieuwe van 2mm leer gemaakt, weer iets beter.

@Arie_Kabaalstra met de juiste tap moet het toch lukken? ik heb in het verleden toen ik nog bij een gereedschapsmakerij werkte wel M2 in RVS 316 getapt, viel niet mee maar het lukte wel. (geen ervaring met titanium)
Alle parameters moeten wel kloppen, soort tap, snijvloeistof, enz, ik heb al een M2 tap (kleinste voor titanium die ik kon vinden) gevonden die geschikt is voor titanium, wel voor doorlopende gaten, maar dat mag de pret niet drukken, ik moet 3.5mm diep tappen en ik heb bijna 4mm vrije ruimte boven de draad, dus voldoende ruimte voor spaantjes.
Tap jij met de hand of in de machine?
De boutje worden trouwen wat korter, M2x5 vezonken torx.

De naam Kiekendief heeft trouwens met de provincie Flevoland te maken, kort stukje zoals op Flevoland.nl te lezen is.

De kiekendief is niet voor niets het beeldmerk van Flevoland. Het ontstaan van Flevoland is namelijk van essentieel belang geweest voor het voortbestaan van de zeldzame blauwe en grauwe kiekendief. Net zoals de mensen zochten en vonden de kiekendieven vlak na de drooglegging kansen en mogelijkheden in het nieuwe land. Uitgestrekte braakgronden en rietvelden vormen namelijk een Walhalla voor de kiekendieven. De hoeveelheid vogels die Flevoland in korte tijd vond was ongeƫvenaard in Nederland en Europa. Je kon simpelweg geen bezoek brengen zonder dat de kiekendief zich liet zien: het symbool van de Provincie Flevoland was geboren! Flevoland is een van de twee gebieden in Nederland waar de bruine, maar ook de zeldzame blauwe en grauwe kiekendief nog tot broeden komt.

Daarom deze naam.

In reliƫf vind ik het al een stuk beter dan in tekst, de tekst kan naar de achterkant.

@brunod nu is hij vleugellam :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nu lijkt het wel een P.V.V horloge :grinning:

1 like

Een lasergravure onder het glas lijkt me niet nodig,
hoewel, misschien werkt het wel, ik dacht meer aan verf / drukwerk
kijk hier bijvoorbeeld naar de reflectie / sunburst, terwijl de tekst
altijd leesbaar blijft en soms ook de schaduw eronder,
nu is deze Warhol natuurlijk niet vergelijkbaar met jouw ontwerp
maar het geeft een beetje een indruk van wat mogelijk is.

RVSā€¦ niet te vergelijken met Titaniumā€¦ Ik heb een bloedhekel aan RVSā€¦ maar Tappen in RVS is een makkie vergeleken met Titaniumā€¦ met de juiste tappen, en voldoende ruimte moet het lukkenā€¦ maar het is vooralsnog iets wat ik bij voorkeur niet in een serieproduct zou gaan toepassenā€¦ de schroefdraad voor deksels die frees ikā€¦ dat gaat een stuk makkelijkerā€¦ je moet Ć©Ć©n keer uitvlooien tot welke diameter je moet gaan, en dan is het gewoon kastje wisselenā€¦ grote groene knop drukkenā€¦ 6 minuten laterā€¦ koffie op?.. schroefdraad klaarā€¦ zo heb ik het de laatste tijd gedaanā€¦ de P1lot One, de Proto voor Hubert Pellikaan, en de horloges waar ik momenteel mee doende benā€¦ en binnenkort gaan de SUBDELTA Periscopeā€™s op de machineā€¦ en die worden ook zo gedaanā€¦
Ik moet alleen eigenlijk voor het mooie nog eens een paar flankschroefmaten hebben voor spoed 0,5ā€¦ fijner dan dat wil ik niet gaanā€¦ met 0.5 Spoed hou je nog een beetje body in je draadā€¦

Ohjaā€¦ gezien de taaiheid en sterkte van Titaniumā€¦ die tip wil ik je dan nog wel meegevenā€¦ dat heb ik getest met een bezel van Titanium Grade 5, met blinde gaten M2, 2.75 mm diep (dus 0.75 mm boven de draad) blind en VOL getaptā€¦ maar 1.7 gefreesd in plaats van 1.6 geboordā€¦ eigenlijk kun je de gaatjes beter frezen dan borenā€¦ met een boor loop je het risico dat door de geometrie van de boor de wanden van het gat ā€œVerdichtā€ wordenā€¦ ik heb dat in het verleden ook meegemaaktā€¦ we hadden in de Gereedschapmakerij een setje VHM borenā€¦ TiN gecoatā€¦ dat was geen boren meerā€¦ dat was roterend ponsenā€¦ die boren gingen met een bloedgang door het materiaalā€¦ (gereedschapstaal 1.2379, een taaie rakker met 12% Chroomā€¦)ā€¦ mooie gladde en zuivere gatenā€¦ maar je tappen braken eropā€¦ bleek dat de gatwand ā€œgladgestrekenā€ werd door de boorā€¦
die VHM rakkers hebben we weggegooidā€¦ en we zijn overgestapt op HSSCo boren met een Helicoidaalgeslepen viervlakspunt (draaf ik weer door? ) anywaysā€¦ goede gatkwaliteitā€¦ en deze boren mochten ook een stukje harder dan gewoon HSSā€¦ de grootste tijdwinst zat em in het gegeven dat de tappen heel blevenā€¦

Hoe dan ook. .gewoon een haartje te groot boren/frezenā€¦ 1.7 mm houd nog genoeg ā€œVleesā€ over voor een goede sterke draadā€¦

5 likes

PVV heeft een lelijke meeuw :stuck_out_tongue_winking_eye:

Op het glas geprint gaat hem denk ik niet worden.

@Arie_Kabaalstra heb je toevallig ervaring met draad rollen in titanium? of is dit een no goā€¦

Rollenā€¦ met een Roltap bedoel je?.. moet het wel een taaie zijnā€¦ met een Roltap boor je natuurlijk nog iets groterā€¦

Gangbaar is d=D-p voor snijtappenā€¦ ofwel .gatmaat is buitendraad maat - Spoedā€¦ dus M2 x 0.4, boren : 2-0.4 =1.6ā€¦ voor Roltappen geldt dan 2-(0.4/2) = 1.8 mmā€¦ 'k weet niet eens of er zulke kleine roltapjes bestaanā€¦ en ik heb ook geen ervaring met Roltappenā€¦ Roltappen is een fijne manier voor ā€œKneedbareā€ metalenā€¦ zoals Messing, en Aluā€¦ in staal gaat het ook welā€¦ kijk maar naar "Flowdrill en FlowTapā€¦

Ik heb dat wel toegepast in Aluminium systeemprofielenā€¦ zoals die waar ik mijn werkbank van gebouwd hebā€¦ daar zaten gaten in van 7.4 mm Stevige 12.9 M8 Bout in de boormachine, Likkie groene zeep eropā€¦ en Hopā€¦ !.. met 5000 toerenā€¦ 30 mm erinā€¦ , en er weer uitā€¦ klaarrrrā€¦enā€¦ geen spaantjes rommelā€¦

Roltappen inderdaad, in alu heb ik voldoende ervaring met M4 roltappen, dit gaat als de brandweer. In het verleden ook veel ervaring met Flowdrill en Flowtappen in dunwandige buis, mooie manier om sterke schroefdraad in dun materiaal te maken.

M2 roltap is te koop, zelfde prijs als snijtap, net onder de 30 euro.

Draadfrees voor M2 ligt rond de 100 euro

Roltap, titanium staat er niet bijā€¦

Mijn eerste experiment met patineren, niet slecht voor een eerste resultaat.
ingrediƫnten:

  • stukje brons
  • RVS beits
  • remmenreiniger
  • 42 uur geduld

Binnenkort nog wat meer experimenterenā€¦

2 likes

qua schroefdraadfabricage zou mijn voorkeur uitgaan naar draadfrezenā€¦ maar dat komt ook doordat ik daar inmiddels ruime ervaring mee hebā€¦ de deksels van alle horloges sinds, en inclusief de P1lot one zijn voorzien van gefreesde schroefdraadā€¦ en die 100,-?.. als je 3 tapjes breekt, ben je dat ook al kwijtā€¦

nadeel is welā€¦ je hebt er : ofwel een draaibank met ā€œlive toolā€ of een CNC gestuurde freesbank voor nodigā€¦

die eersteā€¦ een draaibank met live toolā€¦ dat kan nog wel op een Hobbymatige wijze bewerkstelligd gaan wordenā€¦ leg ik even uitā€¦

als je een draaibank hebt waar je schroefdraad mee kan snijden vanaf minimaal spoed van 0.4 mm ( M2), dan kun je in plaats van een beitelhouder ook een houder met een freesmotor monterenā€¦ neem een Proxxon handmotor of een bovenfreesmotor(afhankelijk van de dikte van de freesā€¦ de proxxon kan niet meer dan 1/8" opspannen, een bovenfreesmotor tot 8 mmā€¦

die freesmotor monteer je dan op de slede, haaks, en in lijn met de z-as van je draaibankā€¦ je laat het freesje draaien, en met de slotmoer gesloten kun je je schroefdraad frezenā€¦

Ik pas dat zelf ook vaak toe voor het frezen van groeven in mijn spantangenā€¦ aan de binnenkant moet een groef komen om de tanden te laten buigenā€¦ schijffreesje in de Proxxon, proxxon op de sledeā€¦ en ā€œgas op die lollieā€ā€¦ ik draai de frees naar de bodem van de zitting in de spantan, en dan ga ik naar buiten met de draaibank op een rustig toerental, en zo draaifrees ik de groef erinā€¦

wat de wijzerplaatpatina betreftā€¦ BAHā€¦ past niet bij de rest van het horlogeā€¦zou ik echt niet doenā€¦

1 like

Neeeh, dat is voor een ander privƩ project hoop ik ;-(

Dat is om te kijken wat er mogelijk is met patina, ik ben niet gauw tevreden, dus dit groene komt er zeker niet op, maar het is wel leuk experimenteren om de mogelijkheden te bekijken :beers:

@Arie_Kabaalstra Ik heb de beschikking over een CNC bewerkingscentrum, een (semi)CNC draaibank en conventioneel draai, frees en boor/tap machines. Daarnaast kan ik stralen, lasergraveren/snijden (geen metaal) en trommelontbramen, daarnaast nog het een en ander maar dat is niet direct interessant om een horloge te maken.

Een spoed van 0.4 is op de draaibank geen probleem, voor de freesbank zal ik een schroefdraadfrees aan moeten schaffen met de juiste spoed. Een schroefdeksel is nog steeds een optie want M2 is wel kwetsbaar, maar ik ga het waarschijnlijk toch proberen want de schroefjes zijn al besteld :stuck_out_tongue_winking_eye:

Als ik zoiets zou kunnen bereiken met patineren dan ga ik het wel overwegen. Zwart/donkergrijs verven kan altijd nog.

3 likes

Nou als je een titanium wijzerplaat zou nemen, en het logo, markeringen en cijfers polijst is ook mooi.
Ik heb nog een Dugena uit de jaren 80 met grijze plaat, en die blijf ik mooi vinden.
Alleen moet dan de datum ring ook dezelfde kleur hebben, want dat is vaak storend aan een datumvenster omdat door het kleurverschil de diepte zichtbaar is.
Zelf ben ik wel gek op lichte wijzerplaten, maar zelfs deze zwarte vind ik prachtig staan

Nog niemand opgevallen dat het kenteken van de Duckatti erop staat?

1 like

http://autovisie.nl/wp-content/uploads/2015/01/image-19-fotoshowImageNew-d854b30f-242066.jpg

Verhip!

Dat is nou een wijzerplaat waar je wat mee kan.

het is tenminste geen freaking Mickey.

:relieved:

Elf.