ELKA, L. Kiek, Amsterdam


Liefhebber gezocht . ik heb er zelf niets mee Groet Can.

3 likes

Uit de Telefoongids voor Amsterdam van 1928

grafik

3 likes

Wow prachtig! Dat is een stukje geschiedenis! :blush:

1 like

5 likes

Wat leuk om dit allemaal te lezen over ELKA, vooral stukje geschiedenis van Toesja. Gisteren gebeurde iets heel raars: ik kreeg uit erfenis een Elka van mijn opa, het stond stil, ik probeerde beetje op te winden, er gebeurde niks, toen las ik dit forum en keek nog eens goed, de deksel aan achterkant week een beetje, en ik dacht dat je deze kon afklikken, maar dat lukt niet, toen duwde ik terug en merk dat het schroefdraad is, en kon eraf draaien, perfecte staat! En ineens begon het te tikken!! En nog steeds :wink:
Ik denk dat het zo’n 25 jaar in een doosje lag…
Mijn vraag: weet iemand een horlogemaker, die dit horloge kan nakijken en schoonmaken?

Groet, Marc

6 likes

Hoi Marc, welkom op het forum! Je zou op deze kaart eens kunnen kijken wie er in je buurt met het horloge aan de slag zou kunnen.

1 like

Wat een mooie Elka, en nog erfstuk ook !

2 likes

4 likes

Kiek een kiek!

1 like

Deze horloges zijn museumwaardig, prachtig !

2 likes

3 likes

En ook een Elka gevonden. Uurwerkje kan je omhoog klappen dat je in bed makkelijk de tijd kon zien is mij ooit verteld.

15 likes

Wow! Nog nooit zoiets gezien. Heel bijzonder. Is een restauratie waard!

Kom toevallig in dit draadje terecht en krijg weer hele warme gevoelens.

Toen ik als studentje eind 70’er -begin 80’ er jaren vanuit de UB twee keer de hoek omging en bij ELKA een volle etalage met Rolexen zag. Wist ik veel maar ik zou en moest er een hebben. In 1982 genoeg gespaard om verder op bij Schaap en Citroen de allergoedkoopste Rolex met datum te kopen; een Oysterdate Precison 6694 voor NLG 11.00,00. Nog steeds helemaal kompleet alleen de vilten inleg mist.

Ik heb wel eens gehoord dat er in de jaren ’60/’70 bij Rolex horloge’s een bijsluiter zat dat je de doos prima voor sigaretten en sigaren kon gebruiken; bij mij hebben er jaren reservesleutels in gezeten. :grimacing:

10 likes

Even terug in de tijd. Afgelopen weekend kwam ik op de verzamelbeurs in Utrecht dit klokje tegen: een Elka reisklokje. Gekocht van een vriendelijke wat oudere verzamelaar die duidelijk moeite had met afscheid nemen van zijn spullen. Een mooi stukje geschiedenis van familie Kiek.

13 likes

Heel gaaf! Snap dat je die niet kon laten liggen. Zie ik goed dat dit meer formaatje horloge is dan wekker?

1 like

Klopt het is inderdaad een klein klokje. Heb zelf niet vaak zulke kleine reisklokjes gezien. Er zit ook nog een zakhorlogeketting bij.

Lijkt wel zilver. Dat formaat maakt het extra bijzonder.

Het was/is bij beschaafde gelegenheden niet kies den horloge zichtbaar te dragen, op deze wijze kon zij het wellicht discreet in haar avondtas bewaren zonder bang te hoeven zijn dat het delicate stukje techniek zou beschadigen tussen den vrouwelijke toiletterieën?

Koesteren! Het past vast ook in dat zakhorloge/zippo/condoom/whatever zakje in je jeans, dus ook lekker dragen :wink:

2 likes

Leuk artikel van Monochrome over Elka Kiek

3 likes

Ik ben net even bij Ace langs geweest. Naast de Elkas uit het artikel hierboven liggen er een aantal andere nieuwe Elkas in de vitrine. De D-02 met blauwe wijzerplaat was best aantrekkelijk!