Elma opknapproject

Wat gaaf om te zien zeg! en wat een klus heb je eraan gehad!

Het resultaat is werkelijk prachtig. Heel veel plezier met deze zeer mooie machine :+1: :slight_smile:

1 like

Mijn beste,

Wat een schitterend vakmanschap!!
Bijzonder plezant om te zien / lezen.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Mooi verslag en wat een eer van je werk.

1 like

Leuk verslag, dank voor het delen!

1 like

Super! :grinning:

Elma zelf heeft na het aanvankelijke gebruik van creme, ook Hammerite lakken gebruikt; ik denk zo vanaf de jaren '70. Aanvankelijk ook grijs (tintje lichter geloof ik), en uiteindelijk blauw. Maar jouw kleur ziet er geweldig uit! Ik heb de mazzel dat de mijne nog behoorlijk strak in de lak zit, maar de bedrading zou eigenlijk wel 's vervangen mogen worden. Hoewel alles goed werkt en nergens gerafeld o.i.d. is, dus voorlopig kan 't.

Heb alles ook redelijk goed schoon gekregen, maar het beste is inderdaad helemaal uit elkaar halen. :thumbsup:

Trouwens, zelf ook al een verwarmingselement vervangen; ik had nl. ook voor een prikkie een donor gevonden. Die was z’n geld in onderdelen ongeveer 5 keer waard. Oude wel bewaard’, wie weet is-ie nog te redden - was ook erg vies.

1 like

Heel mooi gedaan, je hebt het grondig aangepakt! :thumbsup: Ik heb ook een oudje zelf opgeknapt, zie dit topic.


Was eerst ook van plan om hem een vers laagje lak te geven maar dat was me uiteindelijk teveel werk dus ik houd het gewoon bij het oude crème. :grin:

1 like

hoe werkt zo’n eigenlijk? ultrasoon?

1 like

Die van jou ziet er anders nog best behoorlijk uit. Maar een donor apparaat zou mij ook een hoop moeite hebben bespaard denk ik. :thumbsup:

Ik moet bekennen dat jouw topic mij destijds de inspiratie heeft gegeven om dit ook te gaan doen. Dus nog bedankt voor je verslag. :smile:

Nee, je stopt alle onderdelen in een mandje en dat draait gewoon heel hard rond door een pot met speciale schoonmaakvloeistof. Daarna door spoelmiddel en daarna door de verwarming om te drogen en voila. :sunny:

1 like

Graag gedaan, maar jij hebt het wel meteen in de overtreffende trap gedaan. Veel schoonmaakplezier met de machine!

1 like

Die kan er weer even tegenaan, knap werk Wouter!
Als je zin hebt in nog zo’n projectje ik heb hier ook nog een oude elma staan :wink:
Bedankt voor het delen :thumbsup:

1 like

Prachtig! :+1:

Ik ben sowieso voorstander van het opknappen van oude apparaten.
Als je het uit elkaar haalt zie je de bouwkwaliteit van toen.
Zo worden veel moderne spullen niet meer gemaakt.

Grt.

4 likes

Dat heb je mooi opgeknapt :thumbsup:

1 like

Mooi om dit project te lezen met de ondersteunende foto’s.
Wat een klus. Het resultaat is fantastisch.
Hoop dat je er veel plezier van hebt, nu als gebruiksvoorwerp.
Fijne dag!
Gr.Wander

1 like

Flowert, wat een inspirerend project, gefeliciteerd met het fraaie resultaat en dapper dat je er aan durfde beginnen. Bedankt voor het delen. :innocent:

1 like

De helft van de foto’s/onderdelen kan ik niet plaatsen, dus kan er weinig nuttigs over zeggen :sweat_smile:
Maar dan zie ik het eindresultaat: heel netjes hoor, lijkt wel NOS! :thumbsup:

1 like

Haha! Ging me wel heel erg veel tijd in zitten, nu ga ik weer op horloges zelf richten. Maar als je adviezen nodig hebt (of kurk, of een laagje hammerite of afbijt…) weet je me te vinden. :thumbsup:

1 like

Klopt. Deze kun je volgens mij elke twintig jaar weer opknappen en dan gaat hij tot in de eeuwigheid mee.

2 likes

Hij ziet er een stuk netter uit dan die van mij. Mooi gedaan. Fijn dat ik heb kunnen helpen.

1 like