ELMA reinigingsmachine, hoeksteen in de horlogerie sinds 1948

Leuk topic, en wat een prachtig apparaat!

1 like

Leuk topic :+1: Bedankt voor het delen.

1 like

Heel mooi topic, genieten!

1 like

Mooi verhaal ! Kom ze regelmatig tegen maar laat ze altijd maar staan omdat ik nog maar net een kroon / glaasje kan vervangen

1 like

Mooi stuk Bert. Erg interessant om ook dit soort geschiedenis mee te krijgen.
:grin::ok_hand:t3:

1 like

Voor de liefhebbers, ik heb nog een Elma Junior automaat te koop staan die wel wat liefde nodig heeft:

Speciaal voor dit mooie artikel zal ik de prijs verlagen…

3 likes

@Aqualand mooi stukje! Met plezier gelezen en weer wat geleerd vandaag! thanks :blush:

1 like

Mooi topic. Dank. Heb de volgende staan. Niet bekend als Elma maar je ziet ze toch wel met enige regelmaat. De Vibrasonic.

7 likes

Ik gebruik de automatische Elma Elmasolvex RM, kan ik een half uurtje ( 33’ om precies te zijn ) andere dingen gaan doen als de onderdelen aan het poetsen zijn.

13 likes

Leuk om te lezen, weer wat geleerd.
Ik heb inderdaad een mooie gele Elma staan.
Mijn vrouw vond het zo’n raar apparaat toen ik hem net had dat hij op de vensterbank werd gezet als conversation piece. :joy::joy:

Laatst een “nieuwe” tweedehandsje op de kop getikt die het iets beter doet dan mijn oude.

2 likes


Deze heb ik bijna 25 jaar geleden nieuw gekocht, heb al wel draadbreuk gehad in de aansturing naar de motor.
Vorig jaar dus een nieuw stuk draad door de motor gevlochten en naar de bovenkant gestopt om dat probleem op te lossen. Is idd betrouwbaar bewezen techniek en eenvoudig om te onderhouden.

Groeten Jeroen

5 likes

Nog tweee fotos.
Eerste volledig automatisch zelfde als die van HorloG, tweede heeft geen tijd meting.
Er zijn nog anderen modelen met glasen die op een rij staan (maar ik weet niet of het Elma zijn).

5 likes

Erg leuk en informatief verhaal, dank daarvoor :+1:

2 likes

Dit is weer een geweldig mooi en duidelijk verhaal. Hier kan ik niet genoeg van krijgen/lezen !

1 like

Mooi uitgebreid verhaal met duidelijke foto’s. :ok_hand::+1:

Ik heb geen Elma maar een eveneens onverwoestbare (en loodzware) Engelse National Electric.

BA16247

Gekocht op Marktplaats. Zag er niet uit, dus volledig gerestaureerd en schoongemaakt. Van de huidige staat heb ik geen foto’s, maar zo zag hij er uit bij de aankoop, samen met de bak met onderdelen.

2 likes

Wow Eric, Knap dat je daar weer een goed werkende machine van hebt gemaakt. Ben nu wel heel benieuwd naar een actuele foto…:wink:

Sinds een paar dagen mijn passie voor horloges weer opgepakt en uitgebreid naar het zelf onderhouden en proberen op te knappen van de horloges.

Gisteren op marktplaats een Elma Super elite gekocht in de creme kleur ipv blauw. Mooi apparaat. Vanmorgen bezorgd en motorisch ok, motor loopt stiller dan ik dacht.

Echter de verwarming werkt niet. Deze losgeschroefd en meteen maar in plastic verpakt, deze is dus afgeschermd met witte asbest lijkt het. Van het element waren de draden doorgeknipt, dus waarschijnlijk ooit kortsluiting veroorzaakt.
Gelukkig zijn de elementen nog te krijgen via Ebay Kleinanzeigen. Wie heeft er hier toevallig nog een werkend verwarmingselement?

Overigens moet ik nog reactie van de verkoper krijgen. Deze was geadverteerd als in prima werkende staat…
Ik kijk uit naar de overige gereedschappen welke ik nog bij elkaar zoek.

3 likes

Hoi Perry, hoe staat het met je ELMA? Ik heb het aansluit schema voor de Super Elite gevonden. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

1 like

Deze apparatuur zijn nieuw voor mij, heeft iemand een voor en na foto om idee te krijgen van de kracht van deze ELMA’s?

Soms koop ik er op om door te verkopen, meestal daar wat ontbreekt of echt kapot zijn, daar zitten er ook wel eens bij daar het verwarmingselement van kapot is, dan pak ik een koffie zet apparaat en haal daar de verwarming uit, waar je de glazen koffie pot op zet, die afmeting is goed, en gemakkelijk te monteren Vaak moet ik de lagers in de motor vernieuwen omdat daar teveel speling op zit, dan slingert het korfje tegen de glazen pot

4 likes