En dan krijg je dit op op je werkbank; en nog eentje

Het ging denk ik ongeveer zo bij m’n broer thuis:

Mama, het knopje van m’n horloge is eraf.
Oh, geef hem maar aan ome Wilko, die repareert horloges.

En dan krijg je dus een echte NewAve op je werkbank.
Ik ben weer vergeten een “voor” foto te maken dus het moet even zonder. :sunglasses:

Nadere inspectie leert dat de stift net achter de kroon is afgebroken. En uiteraard is de kroon weg. Binnenin huist een PC21S quartz uurwerkje.
Een nieuwe stift of zelfs een compleet uurwerk koop je voor een paar euro, maar inclusief verzendkosten gaat dat al gauw richting de waarde van het complete horloge. Dus gaan we dit met gesloten beurs proberen.

Dus even snuffelen in m’n oude troep, en ik heb zowaar nog kroon liggen met de juiste draad. Nu moet alleen nog de stift verlengd. Hiervoor bestaan prachtige verlengers, maar helaas heb ik die niet. :confused:

Dus maar even op de hobbybob manier. Uit de enorme klokkenmakersvoorraad van m’n schoonvader krijg ik een busje aangeleverd met bijna de juiste diameter. Een stukje afgezaagd en met de ruimer op maat maken:

Nu de stift doorknippen en het busje ertussen solderen met aan beide einden een stukje overlap voor de stevigheid.

Uiteraard is de stift nu wel wat te dik om weer in het klokje te plaatsen, dus even de boormachine en vijl als draaibank gebruikt:

Er is vrij veel ruimte in de kast dus ik kan de stift van binnenuit in de kast plaatsen. Hij hoeft dus niet zo dun dat hij helemaal door het gaatje past. Mooi genoeg zo dus:

En weer in het uurwerk passen:

Alles werkt, dus de boel kan in de kast. Het uurwerk kan net achter de stift langs de kast in.

En de kroon er weer op. Ik had toch net krap gemeten, de stift is eigenlijk nog iets aan de korte kant. Dus maar even een klontje tin in de kroon om de juiste lengte te krijgen. Even met de punttang de stift pakken en de kroon goed vastdraaien.

Kast weer dicht en deze prachtige Rolex Sub homage kan weer aan een tweede leven beginnen. :joy::joy::grin:

En zo dus weer wat uurtjes bijzonder nuttig bezig geweest. :sunglasses:
Bedankt voor het kijken.
Wilko

55 likes

Je neefje mag ome Wilko wel bedanken.
Zoiets moet je toch een enorme voldoening geven.
Mooi werk.

1 like

Inderdaad. :smile:
Nichtje trouwens, maar ik zie dat ik dat er inderdaad niet bij heb staan. :grin:

Toen ik de kleur van het horloge zag twijfelde ik of het nou rood of roze was. :wink:

Wel mooi om te zien wat je kan zeg, gaat nog heel wat werk in zitten zo te zien voor zoiets relatief simpels lijkt mij. Mooi verslag in elk geval.

1 like

geweldig toch

1 like

Kijk, op dit soort topics ben ik nou jaloers! Mooi man!!

1 like

Top fix en dat voor niks. :smiley::thumbsup:

1 like

Leuk project en dito verslag :smile:

1 like

Da’s het echte horlogemaken. Horloges van normale mensen fixen, niet die van watch-nerds. :smiley: Goed bezig!

1 like

Prachtig Wilko, je hebt je nichtje blijgemaakt met jouw vaardigheden. Over een paar jaar komt ze vast met een roze jlc reverso langs :smile:

1 like

Goed werk.

Toen ik Foto 7 zag dacht ik “dat moet een TAG zijn” . Grote plastic spacer.:grin:

Elf.

3 likes

Goed werk, oom Wilko!
Een neefje met zo’n kleur horloge is sowieso wel een beetje een nichtje. :wink:

2 likes

Mooi gedaan! Weer een schat van de prullenbak gered! :grinning:

1 like

Geweldig! Mooi opgelost :thumbsup:

1 like

Deze heb ik ook voor mijn dochter. Als die gerepareerd moet worden, dan weet
Ik bij wie ik moet aankloppen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Topic om van te smullen

1 like

Goed gedaan, leuk topic. :clap:

1 like

`Leuk klusje, goed gedaan! Leerzaam. Mooie foto’s

1 like

Mooi gedaan, complimenten. Ik zou graag mijn twee “linker handen” inruilen!

1 like

Allemaal bedankt voor de leuke reacties. :smile:
Nu afwachten hoe fool-proof mijn reparatie is. :grin:

Ik hoop het, maar dan heb ik nog wel wat werk te verzetten, voorlopig zijn ze meer geïnteresseerd in de nieuwste smartphone. :anguished: