Dank je wel Elmar2B! Interessant om dat een keer te lezen. Waarschijnlijk is dit horloge nooit schoongemaakt denk ik.
Moet je het schoonmaken door een juwelier laten doen of kan ik dat ook zelf?
Een horlogemaker is te prefereren
Dat zou ik niet zelf doen als je er geen ervaring mee hebt.
Haha ok, dan waag ik mij daar maar niet aan😅
Kijk ook eens in het speciale Enicar topic in de Vintage hoek, post 114 lijkt veel op die van jou (verschillen: kleur wijzerplaat en andere uurmarkers)
Die lijkt er idd veel op!
Mooie Enicar, deze kastvorm is met veel verschillende wijzerplaten uitgebracht. Dit model komt uit de late jaren ‘60. Het openen moet met beleid gebeuren ivm de de constructie van het deksel. Dit is een Super compressorkast wat oa inhoudt dat de deksel met een soort bajonet vastgedraaid wordt. Kun je alleen met de juiste tools. Ik heb dit model zelf ook. De originele stalen band is een unicum en zie je vrijwel nooit.
Schoonmaken? Een service is wel een stuk meer dan schoonmaken.
Bedankt Malus65 voor de informatie! Ik had het hele internet al afgezocht naar deze uitvoering maar kon hem niet vinden. Hij is van mn vader geweest en heeft hem waarschijnlijk eind jaren 60 nieuw gekocht. Ik ben er trots op dat ik hem kan dragen nu. Ik vind hem echt heel mooi. Wel even wennen dat ik hem steeds moet opwinden…
Wat houdt een super compressor kast eigenlijk precies in? Dat hij waterdicht is?
Ik ben nu ook aangestoken door het Enicar virus. Heerlijk!
Hier wat uitleg.
Enicar is een prachtig merk wat helaas door verzamelaars ontdekt is en daarom binnen een paar jaar sky high is gegaan. Maar met goed zoeken zijn er zeker nog mooie exemplaren te vinden.
Dat klopt zeker voor een aantal sportmodellen, maar ik vind dat de ‘eenvoudige’ Sherpa’s eigenlijk nog best betaalbaar zijn. Dan heb je voor relatief weinig geld toch een tophorloge. Heb jij die kleine Sherpa nog Stef?
EDIT: mooi horloge trouwens TS, zeker met de originele band eraan.
Het is idd wel verstandig als je hem gaat dragen om hem door een horlogemaker te laten schoonmaken en opnieuw in de olie te laten zetten.
Dan kun je hem iig zonder problemen de komende jaren dragen.
De kans is namelijk groot dat als hebben nu zo gaat dragen dat er dingen slijten in het uurwerk en dan wordt het alleen maar duurder om hem weer goed aan de praat te krijgen.
Mocht je interesse hebben dan kan ik dagje en doen voor je.
Gr,