Erfstuk

Dag allemaal, een vriend van me heeft dit zakhorloge in de la liggen, hij vroeg zich af of er iemand is hier, die er iets meer van zou kunnen vertellen. Waarde is niet zo relevant, ook niet gezien de staat.

4 likes

er staat een serienummer op de kast: 41339
Ook de tekst: Mi chronometre, 22 rubis
Grappig detail: ingebouwd kompas, dat overigens niet functioneert.

1 like

De muntjes aan de ketting zijn duits en oostenrijks, dateren van 1925.

Wie o wie weet meer?

1 like

Dit uurwerk is zeer oud, gezien het mechaniek schat ik eind achttiende eeuw, begin negentiende eeuw in. Dus de periode 1780-1820.

Gaaf ! Ik heb pas een andere met kompas herstelt.
Hier boven links.
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/c/9/2/c92fc99da33821a6c7daf8f1dbcf2132f5c6701f.JPG

https://www.horlogeforum.nl/t/show-hier-je-zakhorloge-wat-voor-een-dan-ook/102229/522

4 likes

In echt zijn er alleen maar, zo te zien, 4 of 6 rubis :wink:

Ik denk dat ie eind 19e eeuw is. Hij heeft een zgn cilindergang uurwerk. Overigens is het wiel dat ingrijpt in de cilinder kapot. Er is een tand afgebroken, dus het uurwerk kan zo niet lopen.

3 likes

Ja, en de spiral is ook weg… zoals de glas en kleine wijzer, en dat alles zonder te zien wat nog komt als de horloge uit elkaar wordt gedaan + kompas. :grimacing:

1 like

Mooi project, maar zeker niet makkelijk omdat door de ouderdom er geen onderdelen zijn, dus dat wordt veel zelf maken.
Het kompas functioneert niet omdat de naald er af is, die ligt los in het kompas.
Die naald is trouwens magnetisch, heeft dat geen nadelige invloed op het uurwerk? Moeten daarom alle andere onderdelen van messing/brons zijn?

Als het niet erger is dan het nu blijkt is misschien het moeilijkste de goede glas te kunnen vinden. Wat de rest betreft zou er normaal geen probleem zijn :wink:
Hopelijk is de balans as nog volledig :thinking:

Dank allen voor de input, weten we toch weer iets meer :slight_smile:

Maar, merk blijft onbekend, mocht iemand hier nog ideeën over hebben, graag!

Ik zal zodra ik wat meer tijd heb in een van mijn laatjes kijken, ik heb ook een cylinder uurwerk met kompas.
Misschien kan ik daarop wat meer informatie vinden.
Wordt vervolgt

2 likes