Na het nodige lezen en vergelijken, zit ik er sterk over na te denken om een Orient Ray Raven als eerste ‘echte’ horloge te gebruiken. Het wordt dan mijn daily, maar als rechtgeaarde kantoorklerk heeft deze, zeker op mijn werk, relatief niet zo heel veel te verduren dus. Nu zag ik dat de opvolger van de raven I (met de geheel toepasselijke naam Raven II) een andere coating heeft dan zijn voorganger.
De Raven I heeft een IP coating en de II een PVD coating en ik kan niet direct vinden of hierbij een verschil is in duurzaamheid. Ik twijfel nog over de duurzaamheid van een dergelijke coating in het algemeen want ik kan me voorstellen dat deze wat gevoeliger is voor krassen dan de ‘reguliere’ Orient Ray horloges en dat de krassen ook duidelijker zichtbaar zijn. Maar dit is een aanname, ik heb er geen ervaring mee. Heeft iemand van jullie ervaring met een van deze beide horloges en kan iets vertellen over de duurzaamheid/krasvastheid van de coating in relatie tot mijn ambitie om deze als daily te dragen?
PVD is Physical vapor deposition is een techniek om met een plasma boog een metaal te verdampen in een hoog vacuum, waardoor er metaal spetters op het materiaal “dampen” wordt genoemd “sputteren”
IP is ion plating en PVD is een vorm hiervan.
Een CD en DVD worden bij de productie ook gemetalliseerd (aluminium) en wordt deze techniek ook toegepast.
Helder, dank. Betekent dit dan dat de coating in de beide gevallen hetzelfde is en dat waarschijnlijk voor de marketing een andere term wordt gebruikt?
Dat is niet gezegd, de coating kan uit verschillende samenstellingen bestaan. Misschien is de nieuwe coating slijtvaster zeg maar een verbeterde versie.
Op zo’n Raven kunnen eventuele beschadigingetjes na verloop van tijd nog wel wat stoers hebben krijgen…
Op wat ( met alle respect ) goedkopere , gematteerde kasten lijkt het m.i altijd beter te (blijven) zitten…,
Bij MeisterSinger werd ik er echt doodziek & doodziek van… Mijn theorie is dat die gladde bezel en lugs er gewoon niet geschikt voor waren/bleken…
Liep ik met een Eddingstiftje met een horloge van toendertijd 1298,00…
Wat natuurlijk onzin is…, maar dan zag ik dat kleine glinsterende ‘pikkie’ even niet! Wat opviel als een roze walvis in een eendenvijver…
Dank voor jullie reacties. @Skyjack dank nog voor je link, dat was inderdaad waar ik naar zocht. Ik hou je horloge in mijn achterhoofd ;-).
Ik dacht trouwens dat dit een redelijk “algemene” horloge was, á La SKX007, maar krijg steeds meer de indruk dat de Ray/Raven niet heel veel gebruikers heeft in NL/BE.
IK heb een aantal PVD ( zwart ) gecoate horloges en ik moet zeggen
dat het krassen of slijten erg mee valt.
Op randjes zoals van de kroon kan na een aantal jaar wat slijtage
worden waargenomen.
Ik werk niet op een autosloperij maar een bandje plak ik zelf, een
gemiddeld soort gebruik dus.
Die Raven II vind ik een mooi horloge.
Is van een goede kwaliteit afwerking en is voorzien van
een prima Orient inhouse uurwerk.