Even Voorstellen een Citizen liefhebber/ mijn koop/verkoop verslaving ;-)

Deze is ook erg mooi. Mooi Bandje trouwens!

1 like

Ik heb nog een niet Citizen aanvulling.

Vandaag draag ik de oude horloge van mijn opa. Deze man leeft al zeker 20 jaar niet meer. En zijn horloge ligt dus al zeker 25 jaar ongedragen in een geld kistje. Het arme ding zag er ook niet meer uit. Een afgedragen Prisma incabloc in zwaar versleten staat. Ik ben gister avond zo enthousiast begonnen uitelkaar halen dat in een voor foto ben vergeten…

Maar uurwerk liep weer na opwinden en een halfuur in mijn broekzak. Toen het iconische flexofix bandje verwijdert en in een heet sopje laten afzakken. Achterplaatje los gedraaid en daar lag de motor te snorren en heel mooie staat. een schroefje los en de stem met kroon er uit getrokken. Toen de seal er uit gehaald. Het klokje begon al van de pret te trillen :wink: ik heb hem voorzichtig uit zijn vaste verblijf plaats geloodst en toen met grof geweld zijn verblijfplaats gereinigd met een oude tandenborstel en een dikke klodder dreft. en wat water… Het klokje onder een borrel glas gelegd om dat ik dacht wat langer bezig te zijn. maar de staat van de achterkant is zwaar versleten en de messing onder de doublé is denk ik door huidzuur oid zwaar aangetast en gewoon een halve mm weg ge-etst… de rand met schroefdraad is aan de rand bij de kroon en 180 graden verder zo scherp als een mes. Ik wil proberen met een glaasje zuiver water en een 9V battarij en een stukje oud goud de kast opnieuw te vergulden. dat is echt nodig de kroon is kaal. Met mijn niet te grote duim gaf ik het venster een duwtje en det raam kwam met een lekkere plop er uit. Die hem ik meteen in zwaar matige/hevige bekraste staat maar na een flinke polijst beurt gegeven met wat prodent whitening tandpasta op een wat vochtige washandje. Na 5 tot 10 minuten flink het plexiglas raam te hebben gemasseerd zijn alle stress van jaaaaren dragen vergeten en ziet het raampje er weer uit als een pre-puber…
Het in elkaar zetten was op het terugplaatsen van het “glaasje” na (daar heb ik toch wel een 10 minuten overgedaan) kinderspel.

Ik heb wel een foto van tijdens en na voor jullie


Ik denk dat de oude man het wel kon waarderen. Ik zie hem nu weer voor me, zittend in zijn leren draaistoel naast zijn rook kastje met een stuk sigaar in een pijp…

9 likes

Oh, weet iemand waarom ik niet kan editen? ik zie wat foutjes en opmaak blunders.

PS in de binnenzijde deksel meen ik vaag Chinese tekens gekrast te zien. is het dan niet altijd Swiss made? ik gok op jaren 60 kan dat kloppen? Er staat ook geen serie nummer op, wel op het uurwerk meen ik. Maar die staat niet helemaal in het zicht.

verder heb ik nog 4 seiko’s die ik hier nog wilde laten zien. 3 Horloges kloppen en de laatste aanwinst via MP klopt geen kont van. Ik vermoed 3 afzonderlijke horloges in 1 gepropt. klokje past niet, de deksel kan niet dicht. Alles ziet er goed uit, maar het hoort niet bij elkaar. Dat is de lumibrite exemplaar. Inda/pakistan prutswerkje denk ik :frowning:

de sport 5 heeft een gebroken stem met een binnen draaiende bezel. Dat is een dure hobby om te fixxen helaas, nieuw glaasje en dan ben je zo 100 euro verder minimaal… en de 7025-8080 met de strap is zo goed als kwaad op geknapt maar heeft een zwaar leven gehad, en krijgt nog een nieuw venster dat kost maar een euro of 15. Dat is echt wel een geinig klokje. de 7006-7070 is volgens mij helemaal origineel. ik heb hem alleen maar schoongemaakt en opgepoetst loopt perfect en heeft een super eenvoudige dag instelling. Mooie techniek van knop indrukken. misschien nog eens voorzichtig de behuizing polijsten. dan is die weer zo goed als nieuw. Wat ik met die frankenhorloge aan moet weet ik nog niet.

leuk toch? die vernikkelde boven ring is wat sleets, die wil ik gaan proberen opnieuw te gaan “platen” dmv galvanisch proces. ik zoek alleen een bron, iemand een idee?

2 likes

http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/3/b/3bf7d7d7248e42ab5d888e9137f2d2dacba9a9bd_1_690x460.JPG

vandaag dit model, mijn eerste Citizen, en wat voor 1. Deze blijft altijd. De rest is tijdelijk…

Mijn eerste horloge, gisteren even weer werkend gemaakt en een bandje onder gefrustseld. (past er niet bij maar ik kan hem dragen)
http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/8/9/8910aa3bb01e33ca7f0de0d11a9952d95c0bfd39_1_690x460.JPG

Gisteren 2 Citizen NY0054’s binnen gekregen. ze zijn netjes opgeknapt. de zwarte kan de kroon niet van dicht. dus die gaat naar Citizen toe.

http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/9/4/94219206beb39ea9110abd7d027ba733fa831052_1_690x460.JPG
Ik heb meteen de datum goed gezet. stond niet goed zag ik

5 likes

Vandaag maar eens het bruine leren band(je) 24mm met een huge gesp. op de BY0000 gezet. Tot mijn immense verbazing veel comfortabeler dan de stalen band die al prima zat.

En het uiterlijk, ook nog een flinke verbetering. Ik was nooit zo van de bandjes, maar nu begin ik het te snappen…

Gisteren nog bij mijn ouders op bezoek geweest en nog een kleine zoektocht gemaakt naar het gouden horloge van opa… Die weer niet gevonden. Maar wel wat anders. 2 dames Citizen uit de jaren 80. en een oude horloge die wel niet herkenden. Zal wel van de andere opa zijn geweest. Maar tijdens een kleine poetsbeurtje zag ik opeens dat er in gekrast was. JJ Onnes. oftewel mijn over opa. Een Palermo coaster met op de achterzijde een duiker en met best wel grote letters Compressor er boven. Ik gelijk googlen en kwam terug op dit forum. Ik kom hier op terug met foto’s.

2 likes

http://www.horlogeforum.nl/t/na-palermo-coaster/72791/5

Zo als jullie kunnen zien al flink gepoetst. en ik heb tussen de kroon en de as een flinke drup olie gedaan. het opwinden ging zeer zwaar. Nu gaat dat zo goed als je kunt hopen. Ik durf de kast niet te openen. volgens reacties op deze site zijn ze een bitch om te sluiten…

Tis geen grasmaaier :astonished:

2 likes

Nee i know. het meeste zit aan de vingers. maar ik kan hem nu weer opwinden. Als ik het aan durfde met deze kast kan haalde ik hem los. Maar dit is zo’n klem geval. en uit ervaring met een wat modernere variant weet ik hoe rot dat kan zijn. En ik heb geen pers. Dus ik doe het ff op de beun toer…

1 like

Hahahahaha. Draait het niet? Moet het draaien? Waarom geen WD40 :joy:?!

1 like

Ecozilla houden! Prachtig horloge.

1 like

wel speciale olie hoor. niet huis tuin en keuken olie :cold_sweat:

1 like

Zo de postbode is al weer geweest…

Ik had vorige week een JP3020 met titanium band verkocht. Die horloge hangt nu ergens in Spanje Rond. Dus ik had weer ruimte.

Zie ik nagenoeg de zelfde dag nog weer een zeer interessante advertentie op MP. JP2000 titanium zwart goud en een normale stalen variant. Meteen een redelijk bod gedaan en aan het berichtjes uitwisselen gegeaan. Tegen bod geaccepteerd en wat verder gepraat. Komt de beste man nog met een extra aanbod van nog een JP2000. Dus ik heb 3 gekocht…

Meteen een sopje gemaakt en de horloge’s wat TLC gegeven. Dan kun je tenminste goed zien wat de staat nu is. En dat viel me echt niet tegen de bonus zwart staal uitvoering is in zeer goede staat, mazzel dus.

Ik had al een opmerking van iemand over de 24mm brede band, maar ik heb daar niet extra comfort door gemist. De titanium uitvoering is gewoon 30gram lichter als zijn zwarte broer. De modernere blank stalen in nog zwaarder.

10 likes

Welkom Abel, ja, ik ben zeker ook een Citizen liefhebber naar niet van die hele gewone, Er moet MINSTUNS :wink:een gekartelde kroon opzitten, of een gave bezel, of een bijzonder wijzerplaat(kleur) of model zijn. De hele drukke chrono wijzerplaten spreken me minder aan. Een titanium ecozilla lijkt me wel wat, maar ook dat eerste model wat jij bovenaan showt, is een klapperrrrr…

Hier in mijn SOTC kun je zien welke 5 “burgers” ik in huis heb. :innocent:

1 like

Hello Kapitain,

mooie collectie heb je… Die Bosch horloge komt me bekend voor (mp?) of misschien toevallig dat daar onlangs 1 te koop stond.

Ja die Ecozilla past er zeer goed bij en de Foto uit de openings post mag ook niet missen hé? Die kroon bedoel je?

En qua uiterlijk houd ik van te veel… ik draag nu de titanium jp2000, Geweldig heerlijk licht en comfortabel zelfs met die belachelijke rubberen band. Past er ook gewoon goed bij. En als je er op kijkt denk je He, wat een speciaal geval.

Die Quartzilla die heeft zo als het nu lijkt de verzameling bijna verlaten en gaat richting de andere kant van de wereld. Alleen vind ik de koper niet zo jofel. Maar geld is geld… en dat is voor zo’n horloge ook niet zo heel weinig. Als je intresse hebt mag je me mailen. ik gun hem jou nu al meer…:wink: heb je de foto bij mijn profiel gezien?? de 300M versie

Sold the quartzilla 800M…

ik zit te Googelen op de 2 zwarte jp2000 die ik sinds deze week rijker ben… Damn wat durven ze daar een hoop voor te vragen… Ik denk dat ik de Titanium maar ga houden voorlopig. Iemand bekend met deze modellen?

c023-089235 y
c029-088077 y

Het Bosch horloge heb ik al geruime tijd, maar af en toe zie je ze wel op MP en eBay. Ja, ik bedoel kroon en bezel van openingsposthorloge, en zoals je gezien hebt, hebben die 2 “monocoque” modellen (à la Ray Mears) ook een flinke “knurled” kroon.

Ik kom er niet helemaal achter wat je bedoelt met de Quartzilla, maar waarschijnlijk heb ik momenteel toch niet de financiën beschikbaar voor iets van enkele honderden euro’s, heb afgelopen tijd een Zodiac, Marina Militare, Bulova en een Baby Tuna aangeschaft en heb al maanden 4 horloges te koop staan, waar genoeg belangstelling voor is, maar geen knoop wordt doorgehakt en ze liggen dus maar stof te verzamelen.

Wat ik nog vergat, ik vind de Mission Antarctica’s ook geweldig mooi van Citizen, zoek ze maar eens op.

Mooi idd die Mission Antartica. die zijn dus duidelijk geinspireerd op die horloge uit de openings post. Die word soms wel quartzzilla genoemd. Dat vond ik wel een leuke naam vandaar…

Die lijkt te zijn verkocht, betaling hangt nog in de lucht…

Marina Military? Heb je er foto’s van?

HIER zie je al mijn horloges. :bow: