Even voorstellen (Ilya) en eerste topic: Horloges verzamelen hoeft geen geld te kosten

Hallo mede horlogeliefhebbers!!
Mijn naam is Ilya (man), 37 jaar en woonachtig in Maastricht.

In de afgelopen 2 jaar heb ik het virus voor horloges behoorlijk te pakken gekregen,
Mijn eerste horloge was de Kenneth Cole KC1491, helaas verloren :sob:


Jaren later na veel zoeken op internet naar skelet horloges ondekte ik de Tissot T complication Squelette. Met dit horloge is mijn interesse naar andere merken ontstaan.

Ik hoop op dit forum veel kennis op te doen van de merken en modellen, de geschiedenis en waar je het beste kan kopen. Mijn theorie is dat de hobby van gebruikte horloges verzamelen “geen geld” hoeft te kosten omdat je juiste modellen hun waarde zouden moeten behouden.

Dit is voor mij ook de ultime rechtvaardiging om de aanshaf van mijn toekomstige collectie aan mijzelf goed te praten :blush:.

Als eerste forum topic zou ik dit dan ook als vraag willen stellen aan jullie.
Verzamelen sommige van jullie ook horloges als investering?
Is bijvoorbeeld de potentiele toekomstige waarde van het horloge een belangerijke overweging in de aanschaf?

Groet!

3 likes

Welkom op dit verslavende forum!

Investeren in horloges is pure speculatie. Over het algemeen zijn de A merken ( Rolex, Omega etc ) waardevast.
Overige gevestigde merken, zoals Seiko of Tissot zijn betaalbaar en ook relatief waardevast, afhankelijk van het model en de staat uiteraard. Maar nogmaals, dit blijft een gok. Persoonlijk kijk ik naar wat me aanspreekt en wat ik zelf ook zou dragen, losstaand van de waarde of wat ze waard zouden kunnen worden.

Elke hobby kost geld, zo ook het verzamelen van horloges. Op het ene horloge maak je een tientje winst, en op het andere een tientje verlies. Misschien kunnen je kinderen ooit van je vandaag aangeschafte Seiko profiteren, maar ik gok niet dat je er ooit de hypotheek van kunt aflossen :wink:

Anyway, veel wijsheid en succes met de zoektocht!

5 likes

Hoi Ilya,

Welkom op dit mooie forum en veel plezier hier gewenst.
Er is al veel geschreven over jouw vraag.
Ik wil er wel kort op ingaan. Een horloge kopen als investering is, mijns inziens, geen goed idee!
Op dit moment gaan vintage horloges sky high maar het blijft een gok. Van de nieuwe horloges zijn alleen diegene die echt gelimiteerd zijn een goede investering. Zoals de Patek Philippe Grand Master Chime.
Een hologe heeft onderhoud nodig etc. Kortom, koop wat je mooi vind, dan zit je nooit fout.
En als je horloge na verloop van tijd ineens veel meer waard blijkt te zijn is dat je mazzeltje.

Groet,
Arvid

1 like

Adidas en Puma horloges. Als je de hele serie hebt worden deze 10x meer waard.

Interessant topic hierover:

2 likes

nee, want dat mag niet van de belasting , je mag wel verzamelen maar je mag het niet als investering zien of investering noemen, dan willen ze nl. centjes van je

4 likes

Welkom!!
Eneh… Nee, ik koop horloges omdat ik horloges leuk vind…:yum:

1 like

Welkom Ilya, nice Tissot! Ik zie horloges niet als investering maar puur voor eigen kijkgenot. Ik heb mijzelf derhalve voorgenomen alleen nog maar horloges te kopen die ik niet meer weg zal doen. Dat geeft enerzijds rust in de kop en anderzijds een weloverwogen selectieproces van ‘wat wil ik nou eigenlijk echt binnen mijn bereik’

Groeten
Rutger

1 like

Als het een beetje mee zit hoop je redelijk te kunnen flipperen.
Voorlopig moet ik nog altijd bijleggen (in het m.i. acceptabele tot nu toe)
Maar goed, een hobby mag iets kosten.
Klappers van winsten zijn tot nu toe nog steeds aan mijn voorbij gegaan. :disappointed_relieved:

1 like

Ik ook, lukt alleen nog niet altijd. :frowning2:

1 like

Mijn beste,

Ilya, van harte welkom binnen de gelederen van dit waardevolle HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Welkom Ilya op dit leuke forum.
Er is veel kennis aanwezig hier en je gaat zeker een antwoord krijgen op je vraag.
Veel plezier

1 like

Ilya, welkom op Horlogeforum. Die Tissot kende ik nog niet! M.b.t. jouw vraag over horloges en investeren is al het e.e.a. gezegd in dit topic en nog veel meer in andere topics. Ik wil hier nog aan toevoegen dat er ontzettend veel factoren zijn die mee (kunnen) spelen en je daarnaast héél goed in de materie moet zitten. En dan nog blijft het speculeren. Dus mijn advies; zeg je baan nog even niet op!:wink: Verder denken veel mensen dat alleen ‘premium’/‘exclusieve’ merken in waarde stijgen. Dit is een misverstand. Ook modellen van meer betaalbare merken kunnen in waarde stijgen of in ieder geval behoorlijk waardevast zijn. De uitdaging is natuurlijk om in te schatten welke dit dan (zullen) zijn.:slight_smile: Maar om er een paar te noemen: Tissot PR516, Seiko Monster eerste generatie (en als je eraan kunt komen Limited Editions) en op dit moment blijkt ook de SKX van Seiko behoorlijk waardevast. Tot slot, ook ik heb nog nooit een horloge gekocht met als doel hier ooit winst mee te gaan maken. Ik koop wat ik leuk vind. Veel plezier met de horlogehobby!

1 like

Ook van mij welkom Iilya. Speculeren is ook iet aan mij besteed. Gaat daarbij vaak om de echt dure horloges. Die centen heb ik niet.

Verder kun je met een bescheiden budget een aardig omvangrijke collectie opbouwen. Af en toe wat kopen voor leuke bedagen. Soms nieuw, soms tweedeehands (jonger en ouder). Soms echte merken (in mijn geval Oris, Mido, Seiko, Tissot, Movado o.a.) en soms hommages of onbekende merken (o.a. Parnis, Android). Naar mijn mening ook niets verkeerd met een leuke plakkert, mits je er maar niet teveel voor betaald.

Verder veel lezen op fora, bladen etc.

Op die manier Kun je een heleboel plezier beleven aan je hobby.

Geniet ervan!

1 like

:watch:Welkom! :watch:

1 like

Welkom Iiya,

Horloges moet je dragen is mijn insteek.
Dus het is moeilijk kiezen als je er veel hebt.:wink:
En het gaat over persoonlijke smaak dus koop wat naar jouw smaak mooi
of interessant is.
Heb geduld, doet research, maar soms moet je ook snel je slag slaan.

Investeren in horloges…heb je 20K klaar liggen?
Plus, je hebt jaren ervaring nodig om dit met succes te doen.
Je zal niet de eerste zijn die een frankenwatch aanschaft.

Succes!:thumbsup:

Grt.

1 like

Welkom :+1:

1 like

Welkom :wave:

1 like

Welkom en veel horloge plezier alhier

1 like

Welkom,

Bij mij kost het alleen geld iig :joy:

1 like

Welkom.

Ik koop horloges niet als investering, wel is waardevastheid van belang wanneer ik overga tot aanschaf.

1 like