Evolutie van een verzameling/highlights in anderhalf jaar horlogehobby

Een hele poos geleden kocht mijn vrouw bij de Xenos een leuke horlogedoos en deze heeft trouw zijn dienst bewezen. Afgelopen week werd ik benaderd door een forumlid die wist dat ik er eentje had in dezelfde kleur als de twee die hij al had en na dagenlang getrouwtrek (not really) heb ik deze vandaag naar hem toegestuurd.

Ondertussen heb ik van een ander forumlid juist weer een doos opgestuurd gekregen en dat viel precies samen op dezelfde dag. I love it when a plan comes together…

Ik realiseerde mij ook vandaag dat ik in vrij korte tijd toch best wel een sprong heb gemaakt. Ik begon met horloges omdat ik heel erg graag een Breitling horloge wou hebben, dat resulteerde in een naamloze Venus 170 chronograaf omdat Breitling dat uurwerk ook heeft gebruikt. De kosten voor het noodzakelijk onderhoud waren zo groot, dat ik mezelf heb beloofd het zelf te kunnen en dat is gelukt. Door ruilen, handelen en hier en daar wat reparaties heb ik in de tussenliggende tijd toch aardig wat leuke horloges bij elkaar gesprokkeld.

Ik heb even moeten graven maar toch een leuke set aan foto’s kunnen viden die laat zien hoe mijn collectie in anderhalf is veranderd.


Untitled
Untitled
Untitled

En dus vandaag in een nieuwe kist de huidige collectie.

Untitled

Ik ben het aantal horloges wat aan het terugbrengen, ik had 15 horloges om dagelijks uit te kiezen, en dat heb ik nu teruggebracht naar 10. De bovenste rij is de kern van de verzameling, Breitling Colt Chrono, Breitling Shadow Flyback, Heuer Carrera, Omega Constellation en Omega Seamaster 30 ;), en ik denk dat deze ook niet meer weg zullen gaan. De horloges in de onderste rij zijn wel leuk maar ik draag ze toch maar weinig dus ik ga de komende tijd eens nadenken wat ik daar eigenlijk mee wil gaan doen en wat me eigenlijk nog ontbreekt. Tips zijn welkom!

En omdat ik toch door alle foto’s ben gegaan nog even wat highlights na anderhalf jaar horlogehobby:

Mijn eerste vintage horloge

Vier Omega’s die ik heb gevonden op rommelmarkten:
Untitled

Mijn eerste echte military watch, Timor WWW
Untitled

Mijn eerste workshop die ik heb ingekocht wat meteen mijn basis werkplaats vormde:
Untitled

Mijn allereerste poetsbeurt:

De allereerste kast die ik heb gesloopt

Mijn allereerste Breitling, oh wat was ik trots…
Untitled

Het allereerste horloge dat ik zelfstandig heb geserviced:
Untitled

De eerste automaat die ik heb geserviced, Certina DS, ik ben stiekem best wel verknocht met het merk en spaar er allerlei gereedschap van.
Untitled

Het eerste horloge die ik voor iemand anders heb gerestaureerd en geserviced
Untitled

Door horloges ben ik ook andere luxe goederen gaan waarderen, maar een goede deal nog meer:
Untitled

30 likes

Leuk verhaal! En gaaf om te zien hoe je collectie uitbreidt. Vooral die Connie die je op de rommelmarkt (???!) Hebt gevonden vind ik erg mooi.

Vette collectie man! Die Timor heb je dus niet meer? En die Connie, dat vind ik samen met de Heuer toch wel de twee toppers! Gaaf!

Prachtig overzicht van je hobby door de jaren (nou ja, anderhalf… :slight_smile: ) heen. Super grappige plaatjes van je eerste poetsbeurt en je eerste gesloopte kast.
Hoe heb je jezelf aangeleerd horloges te servicen? Gewoon uit boeken of heb je daar een cursus of opleiding voor gevolgd in de tussenliggende tijd?

Leuke uiteenzetting :thumbsup:

Zo heb ik ook eens een Rayban aviator met hoesje op de rommelmarkt gekocht, het meisje vroeg er 1 euro voor maar dat kon ik haar niet aan doen dus heb ik haar 2 euro gegeven, haar vader zal hem nog steeds zoeken!
Later aan mijn neefje gegeven, die is er nog steeds helemaal weg van.

Handig dat je daar nog even de aandacht op vestigt.

Een ander forumlid heeft mij de basis laten zien, en daarna gewoon zelf aan de slag gaan. De basisvoorwaarden zijn gereedschap, uurwerken die gesloopt mogen worden, tijd en motivatie. Ik heb laatst zelf iemand een zelfde introductie mogen geven en die is nu ook voortvarend aan de slag gegaan.

3 likes

Mooi spul! En leuk om te zien hoe snel een hobby zich kan ontwikkelen.

Niet dan?

Zeker, maar pb had misschien handiger geweest. Slapende honden etc…

Aangepast

1 like

Mijn beste,

Prachtig!!
Een lust voor het oog en een genot voor de ziel.
Dank voor het delen van deze elan volle reportage. :+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Mooi verhaal, de hobby zoals ik hem graag zie. Ik lijk je pad te volgen: Ook ik wil dit ‘zelf’ gaan kunnen. :wink:

Aha, helder. Ik speel ook al een tijdje met de gedachte om mijzelf het één en ander eigen te maken. Dat geeft nog een stukje extra verdieping aan je hobby volgens mij.

Het is een fantastische uitbreiding op de hobby dus ik kan het iedereen aanraden!*

*Ik ben niet verantwoordelijk voor het verlies aan vrije tijd en verwaarlozing van andere aandachsgebieden.

Leuk verhaal Geert! En het is inderdaad een mooie verruiming van je hobby, ik kan het weten. Ik moet er alleen meer tijd voor vrijmaken, maar een afregel machine is al onderweg!

1 like

Mooi verhaal, pracht collectie :+1:
Meer dan de bovenste rij heb je ook niet nodig :wink:

Degene van wie hij af komt wil juist terug van 10 naar 3 dus zo’n vreemde gedachte is dat niet. Ik vind tien wel een mooie hoeveelheid, en het is vooral ook leuk om naar te kijken…

Ik zou nog wel graag een maanfase horloge hebben, helaas ben ik daarin niet de enige…

1 like

Topcollectie :thumbsup:

indrukwekkend mooi! :slight_smile: