Flat Jedi kast refinishen of niet?

Een aantal maanden geleden heb ik van een forumlid een prachtige ‘flat jedi’ (145.024) overgenomen - een Seamaster met 861 uurwerk die duidelijk uit de jaren '70 afkomstig is. De kast is in een mooi gebruikte staat: een paar krasjes en dingetjes, maar de originele sunburst finish is nog aanwezig en de randen zijn scherp. Behalve bij 9 uur: daar is de rand gepolijst en daarmee wat afgerond (ik neem aan dat er ooit een inkeping zat die men zo heeft willen wegwerken). Ik heb dat destijds op de koop toe genomen, maar baal er inmiddels toch wel een beetje van.

Nu hoor ik steeds ontzettend goede verhalen over micro laser welding. Echt ongelooflijke reparaties die worden uitgevoerd. Ik overweeg dit nu ook met mijn flat jedi te laten doen. Op zich heb ik geen probleem met gebruikssporen bij een vintage horloge, maar dit zie ik minder als het verhullen van sporen en meer als het ongedaan maken van een slechte reparatie uit het verleden. Als onderdeel van zo’n reparatie zou overigens wel de sunburst opnieuw gedaan moeten worden, waarmee het toch min of mer een volledige case restauratie wordt. Uiteraard wil ik dat de wijzers en wijzerplaat met rust gelaten worden.

Wat vinden jullie hiervan? Doen? Niet doen?





Zou het plekje niet “wegvallen” als je alleen de sunburst opnieuw laat doen?
Valt het, lijkt mij, niet zoveel meer op.
Anders lijkt het mij een dure ingreep.

Ik vermoed dat er daarvoor teveel materiaal verdwenen is.

Ja goedkoop is het niet. Maar hij moet toch ook geserviced worden & glaasje vervangen. Het leek me ook wel aardig voor de ervaring.

Ik heb er geen ervaring mee, kweenie wat t kost, maar sommige resultaten zien er indrukwekkend uit. Als de ervaringen goed zijn en de kosten niet de pan uit rijzen, dan zie ik t wel zitten. Krijg je weer de lijnen v je klok terug.

Ben benieuwd hoe de rest er over denkt.

1 like

Op de 3e foto vh zij aanzicht lijkt mij dat er dusdanig veel ‘vlees’ Is weggehaald, dat je de lijnen vd kast niet met wat polijsten kunt oplossen.

Ik zou het zo laten. Zoals het er op de foto’s uitziet, stoort het me niet echt.
Maar goed, ik heb hem dan ook niet in mijn bezit en kijk even snel naar. Als je hem vaak om hebt, kijk je er misschien anders naar.

Het punt is meer dat ik 'm niet vaak om heb vanwege dit dingetje :grin:

In dat geval moet je er wel wat aan laten doen vind ik.

2 likes

Het lijkt me dat er al iets aan gedaan is. Wat mij betreft niets aan doen.

1 like

Nico Rijsman. 

Hierbij zijn werk op mijn Mark II

2 likes

Alleen sunburst of ook micro welding?

1 like

Kast opmaak met sunburst
Nico Kan ook “toevoegen” voordat hij de kast opnieuw opmaakt
10+ omega kasten laten doen altijd goed resultaat

2 likes

Klopt, en dat zou ik graag ongedaan laten maken :grin: Als er gewoon een kleine inkeping had gezeten bij 9 uur, had ik het waarschijnlijk niet eens overwogen. Maar ik vind het ontbreken van die lijn zĂł jammer. Echt achterlijk, dat wegpolijsten.

Ik maak me nog niet eens zo’n zorgen om de kosten. Ik heb sowieso besloten het de komende tijd even rustiger aan te doen & me te focussen op het onderhoud dat er voor het grootste deel van m’n collectie weer langzaamaan aankomt


als het je stoort gaat de liefde snel over heb ik ook al gemerkt. Dus zeker gaan daarvoor!

Precies.
Het stoort hem dusdanig dat hij ervoor moet gaan!
Ben nu zelf ook benieuwd geworden naar het eventuele resultaat en natuurlijk de kosten.
@dialstatic, houd je ons op de hoogte van de resultaten en natuurlijk het kostenplaatje?
Via pb kan ook natuurlijk!

Ik heb het zelf ook; onvolkomenheden trek ik niet. En eenmaal gezien, krijg ik ze niet meer ‘unseen’.:slight_smile: en wanneer je dan een horloge nog maar heel weinig draagt, kun je imo twee dingen doen: verkopen of het probleem aanpakken. Hou je ons op de hoogte? Lijkt me wel interessant om te volgen. Succes!

Doen! En hou ons idd op de hoogte wat betreft het resultaat.

Ik heb ook een aantal reparatieklussen en het mooiste is: hij woont bij mijn ouders in het dorp. Kan iemand mij zijn email sturen? Alvast dank.

PB in je box