Flipper it Forward 2018 - Seagull 1963

Update van de lijst (kan maar 4 mensen taggen)

onderweg naar: @Thieuke

@Eddio

@S_Augustinus

koekoek

wilfox

Logixa

NielsV

Berend

Regenboog (Erik)

Fate_Amenable_To_Change

Brinkmeister

Chlorophyl

Blauwbeer

SjoerdKurstjens

Enlil

Wannawatch

@Firly < Nieuwe poging?

De bedoeling is wel om het lijstje compleet te houden, ook van degenen die een Fiffer al eerder op bezoek hebben gehad. En een sterretje voor de naam waar ie nu is.
Kreeg onlangs vraagje over bij wie/hoevelen de Turtle Fiffer was en moest antwoord schuldig blijven wegens gebrek aan overzicht.

Marnixmoed
Thijssie
Pat486
Spierbundel
Jaroen
Phoenix.bas
RBK
Galf

  • Firly
    onderweg naar: Thieuke
    Eddio
    S_Augustinus
    koekoek
    wilfox
    Logixa
    NielsV
    Berend
    Regenboog (Erik)
    Fate_Amenable_To_Change
    Brinkmeister
    Chlorophyl
    Blauwbeer
    SjoerdKurstjens
    Enlil
    Wannawatch
    @Firly < Nieuwe poging?

Ah ok…
Voor de volledigheid; de Seagull is dit keer niet bij Firly geweest volgens mij.

Marnixmoed
Thijssie
Pat486
Spierbundel
Jaroen
Phoenix.bas
RBK

  • Galf

Thieuke
Eddio
S_Augustinus
koekoek
wilfox
Logixa
NielsV
Berend
Regenboog (Erik)
Fate_Amenable_To_Change
Brinkmeister
Chlorophyl
Blauwbeer
SjoerdKurstjens
Enlil
Wannawatch
@Firly < Nieuwe poging?

1 like

Hoi, dat klopt. Ik wil het gerust in de toekomst wel proberen…

Marnixmoed
Thijssie
Pat486
Spierbundel
Jaroen
Phoenix.bas
RBK
:point_right: Galf
Thieuke
Eddio
S_Augustinus
koekoek
wilfox
Logixa
NielsV
Berend
Regenboog (Erik)
Fate_Amenable_To_Change
Brinkmeister
Chlorophyl
Blauwbeer
SjoerdKurstjens
Enlil
Wannawatch
Firly

1 like

Vanaf woensdagavond op het HF-diner t/m vanmiddag geen momentje eigen tijd gehad dus bij deze maar even een afscheids-memo’tje schrijven voor de zeemeeuw (hij komt eraan binnenkort, @Thieuke!).

Dit is een horloge dat vermoedelijk tegen een ieders verwachting in, gewoon als dagelijks horloge kan worden gebruikt en daarbij niet snel zal vervelen. De maat is goed draagbaar voor zowel kleinere en grotere polsen en dat komt mede door de dikte denk ik. Deze is echter niet storend en het geheel geeft een semi-dressy gevoel.

Zoals ik het zie is de HFLE17 de grote 42mm-broer van deze chronograaf met eveneeens een Seagull ST1901-uurwerk. De zeemeeuw doet bij 24-uur dragen per dag zo’n +16 s/d, de HFLE is iets strakker afgesteld met ca. +4 s/d.

De tijd is erg goed afleesbaar door de gebruikte kleurcombinaties van wijzerplaat en mooi geblauwde wijzers. Veel beter dan de HFLE waar met name in schemerige situaties een dubbelcheck waarde heeft om niet op een totaal verkeerd been te worden gezet. De pushers werken naar behoren: stevig maar crisp.

Een detail dat me opviel is de indeling en relief van de wijzerplaat: de cijfers en markers staan in goud relief en dit lijkt erg op de Alpinist waarbij de laatste de cijfers mee laat roteren en de zeemeeuw ze horizontaal uitlijnt. Geeft een chique uitstraling!

Al met al zou ik dit horloge met regelmaat omslingeren omdat ie zo goed past, prima afleest en gewoon erg leuk is. Bedankt @marnixmoed voor wederom een topper-ervaring.
En de rest nog even geduld maar als ie eraan komt is het zeker de moeite waard!

6 likes

Via het ene topic naar het andere kwam ik deze tegen Neiging tot kleiner

Tijd voor meer mensen om Fiffer Seagull uit te proberen :wink:

Ok, in goede orde de flipper ontvangen.
Zoals altijd met nieuwe dingen gelijk uitpakken natuurlijk… En eenmaal in mijn handen… Nee niks voor mij deze Seagull.

Maar goed, we gaan hem toch een keer een dagje dragen, gewoon om te kijken of ik ee aan kan wennen. Maar… Zo ver is het nog niet. Af en toe komen horloges ter sprake op mijn werk met collega’s en een collega zoekt wel wat nieuws, maar niet te groot… Kijkt natuurlijk op internet bij de modemerken en nieuwe merken die met de mode mee gaan, maar zelden natuurlijk automaat of handwinder (niet dat dat moet per se, maar er is zoveel meer en dat probeer ik dan een beetje duidelijk te maken). Door het formaat van de Seagull komt deze voor hem wel in aanmerking, dus hij mag hem een dagje op het werk dragen. Wie weet.

Vandaar vandaag dus wel meegenomen en ik ga hem eens vergelijken, niet met de broer HFLE 2017/18, maar met de Junghans Meister Chronoscope. Gewoon omdat die qua formaat en vormgeving en opbouw meer gelijkenissen vertoont, vind ik.

Geen post compleet zonder foto’s natuurlijk.

8 likes

Dat van dat niks voor mij gevoel had ik eerst ook. Voornamelijk door formaat en plexi glas.
Maar na een poosje wende.het formaat wel. En plexi had ook wel zn charmes.

Dat van het plexi zou wel niet bij jou spelen, gezien die Junghans volgens mij ook plexi heeft?
Wat was/waren voor jou het struikelblok?

Haha, zo komt flipper nog eens ergens…
Ben benieuwd wat zijn bevindingen zijn.

Hey, wat leuk om te zien dat Seagull Fiffer z’n eerste gift/toevoeging heeft gekregen :heart_eyes_cat:

1 like

Ja, de Junghans heeft ook plexi, dus dat is het probleem inderdaad niet (als ik ooit nog een Moonwatch van Omega kan kopen wil ik ook wel plexi :slight_smile: )

Voor mij is het echt het formaat en het uiterlijk. Ik heb best behoorlijke polsen en de Oris Aquis die ik heb is bijvoorbeeld 46 mm diameter en dat past prima. Deze Seagull is dan wel heel klein. Qua uiterlijk vind ik de zwarte of panda versie (via Poljot24.de) al een heel stuk mooier. Er zitten daarnaast net wat teveel verschillende kleuren aan (ook hier weer is dat bij de zwarte en panda veel beter.)

Sterker nog, er zitten twee tijdschriften in de doos bij en ik kreeg er 2 rolletjes Mentos en een Mars bij, die zijn naar mijn twee kinderen gegaan, maar zal ik weer toevoegen als de doos verder het circuit in gaat. Op die manier blijft de toevoeging vers :smiley:

2 likes

Begrijp wat je bedoelt. Ik draag meestal 41 a 42mm horloges, en dan was dat 36 formaatje wel even schikken.
Maar met de gedachte dat dit formaat bij die tijd paste, z’n dikte die nog eens versterkt wordt door de NATO band, en met name de rechte lugs zorgen dat ik het nog vind gaan.
Maar zo kom je er ook achter dat een klokje ook echt.niks voor je is, zonder dat je em hoeft te flipperen.
En die kleuren… tja, normaal ook niet mijn ding, gezien mijn behoorlijk grauwe collectie aan voornamelijk zwarte en donkerblauwe klokjes. Maar net als het formaat past het zo bij het thema van Chinese klokjes en producten uit.die tijd. Ik bedoel, het origineel was waarschijnlijk zoals de witte of zilveren er uit zien. Maar deze re issue geeft zoveel beter dat Mao gevoel weer.

Haha, wel zo prettig een verse voorraad. Ik zie het al voor me bij de Turtle Fiffer, een pak koekjes of rolletje snoep van oktober 2016 en 2 jaar houdbaar :nauseated_face:
Die blijft dan alsmaar mee rouleren :man_facepalming:

1 like

Ben heel erg benieuwd naar je ervaring en kan niet wachten op deze fiffer. Wat een mooi design is die seagull!!!

1 like

Wanneer denk je dat deze eraan komt? Ik ben namelijk van donderdag tot woensdag afwezig. Ik hoor het wel.

Ik zal deze week de vergelijking eens maken met de Junghans en dan doorsturen.
Ik doe nog een mooi boekje bij (van Junghans :wink: ) het pakket, om de traditie omhoog te houden.

Eerlijk gezegd is deze Seagull niet meer uit de doos geweest, hij doet me werkelijk helemaal niks. Ik heb steeds gepland om een een dag te dragen, maar mijn kleding matchete gewoon echt nooit…

1 like

Zo heeft iedereen zijn smaak he. Zou ook alleen maar saai zijn als iedereen hetzelfde leuk vindt. Ben wel nieuwsgierig naar dat boekje want junghans is nog een merk waar ik niks van af weet.

2 likes

Mooi dat je het nu zeker weet. Eerlijk gezegd heb ik dat ook nogal. Draag meestal iets zwarts en dan steekt het horloge erg af tegen de rest.
In de zomer met beige tinten, spijkerbroek, etc. past ie weer veel beter.
Wellicht over een half jaartje nog een poging?

En de stijl met van die kleuren was ook niet gelijk een klik mee. Maar door de voor mij typische Chinese kleuren combi begon ik na een tijdje de charme ervan in te zien. Net als het gebruik v n plexi glaasje.
Op mn Monaco vond ik het niks en vermoed dat ik het op een nieuwe speedy ook niks zou vinden. Maar op de Seagull was het de eerste maal dat ik plexi het er best op vond passen.
En ook het eerste horloge waarop ik een NATO bandje perfect op vond staan met zn olijf groene kleur.

Het 2e horloge waar ik NATO het leukst op vind staan is, geloof het of niet… een Seiko Turtle :laughing:
Hoewel de skx007 rubberen band ik ook een leuke combi vind. Misschien niet zo soepel als zn eigen rubberen band, maar de rubberen keeper vind ik beter matchen dan de stalen, en zn gladde structuur gaat net wat makkelijk door een badjas heen bij bezoek aan een wellness spa.

3 likes

Kan iemand met een relatief grote pols mij een wristshot laten zien?

38mm

42mm

43 5mm

2 likes

En jouw polsen zijn hoeveel cm?

19, 19,5 altijd.

Dag heren,

Totaal niet doorgehad dat deze Fiffer ook bestond! @marnixmoed echt stoer dat je dit initiatief nu al 2x belangeloos hebt geïnitieerd.

Ik ben heel benieuwd naar de zeemeeuw, zoals zoveel horloges hier heb ik die nog nooit in real life gezien/gevonden en om steeds zomaar vanaf een plaatje te bestellen…

Bij deze meld ik mij graag aan!

Marnixmoed
Thijssie
Pat486
Spierbundel
Jaroen
Phoenix.bas
RBK
Galf
Thieuke
Eddio
S_Augustinus
koekoek
wilfox
Logixa
NielsV
Berend
Regenboog (Erik)
Fate_Amenable_To_Change
Brinkmeister
Chlorophyl
Blauwbeer
SjoerdKurstjens
Enlil
Wannawatch
Firly
Stratos

1 like