Flipper it Forward: Seiko 5

Precies mooi op tijd heb ik de Fiffer een week terug op zaterdag ontvangen, zodat ik er op maandag mee op vakantie kon. Top geregeld @Linus41 en @Sjoerd_K! :+1: Zo kon ik lekker in de donkere tent naar het horloge kijken, aangezien het is voorzien van veel lume. Omdat ik al de eerste dag van de vakantie mijn telefoon in de wc heb laten vallen heb ik geen plaatjes geschoten, dus dit wordt vooral een verbaal en, waarschuwing: zeer egocentrisch verhaal. :innocent:

Mijn meningen tot dusver:

  • Kast. Deze 5 heeft een weinig aanstootgevende en simpel afgewerkte kast. Ik houd ervan. De kast is redelijk tijdloos. De verschillen met mijn vijfje uit de jaren '60 zijn miniem en komen mijns inziens neer op een iets hogere lunette voor het vlakke glaasje ten opzichte van het plexiglas, iets hogere zijkanten ten opzichte van een smallere zijkant en een boller achterdeksel en een vierkante uitsparing voor de (duidelijker aanwezige) kroon in plaats van een ronde. Door de zichtbodem kun je de 7S26 zien: een feest van pure functionaliteit en goedkope massaproductie. :grin:
  • Wijzerplaat. De donkere wijzerplaat is erg sportief en straalt vrije tijd of fysiek werk uit. Ik ben niet bepaald stoer of zo, maar dat voel ik me met dit horloge toch wel een beetje. :sunglasses: Ik ben het type dat altijd in spiegels en vensters zichzelf bewondert, en met dit horloge (en een in de loop van de vakantie steeds roder bruiner wordende arm) was ik best tevreden met wat ik zag.
  • Cijfers en wijzers. De twaalf grote cijfers kunnen mij na een week nog altijd niet bekoren. Hetzelfde geldt voor de elegante vorm van de wijzers, die wat mij betreft niet past bij dit horloge. :man_shrugging:
  • Band. De band is een millimeter dikker dan de banden die ik gewend ben. Dat vond ik in eerste instantie best even een drempel, maar ik ben er nu aan gewend. De glimmende delen maken het horloge juist nog een slag sportiever in mijn ogen, dat had ik niet verwacht. :ok_hand: Ik vind de band erg stroef ten opzichte van mijn oudere Seiko’s, maar als ik het horloge eenmaal draag, merk ik daar niets meer van. Of het door de stroefheid van de band komt, of door de lengte van de sluiting (ogenschijnlijk niet kort of zo) weet ik niet, maar ik krijg het horloge maar nét over mijn hand heen.
  • Sluiting. Ik draag over het algemeen wat oudere horloges, met een simpele sluiting die gewoon dichtgevouwen blijft door z’n eigen spanning. Zo’n simpele sluiting klapt open als je ergens ook maar een tel achter blijft hangen. Deze vergrendelde sluiting doet dat niet. Dat is een prettig idee. :+1:

Ik vind het een leuk horloge, en mijn perspectief op toekomstige aankopen is zeker veranderd. Ik weet nu zeker dat ik een vijfje met deze kast helemaal mooi vind. Ik sta nu ineens open voor zwarte wijzerplaten, maar wil wel graag eerst nog eens een glanzend blauwe proberen. De twaalf elf grote cijfers zijn voor mij een definitieve reden een horloge niet te kopen. Misschien dat half indices en half cijfers of alleen cijfers op de twaalf, drie, zes en negen wel kan.

Hier dan toch nog twee plaatjes van de Fiffer samen met de twee Seiko’s uit mijn verzameling die er volgens mij het meeste verwantschap mee hebben, al zijn ze wat ouder. Beide zijn (dan toch althans onder de motorkap) vijfjes: een 6119-8020 uit de jaren '60 en een 6309-8020 uit de jaren '70.


Bedankt @Vantage en Sjoerd voor de invulling van dit initiatief. Ik vermoed dat het voor mij met de nieuwe Fiffer een meer leerzame ervaring is dan met de originele Fiffer, die voor mij wat meer ‘bekend terrein’ leek te zijn. Nou, iedereen die het tot hier heeft volgehouden: bedankt voor het lezen, ik ga nog een weekje van de Fiffer genieten. :sunglasses:

10 likes

image

Haha ja, die vind ik ook leuk en bijzonder illustratief. Gek dat ik die over het hoofd zag. :kissing_heart:

3 likes

De kastvorm van die vintage oogt een stuk dunner. Ik houd ervan!

1 like

Het leukere vergelijk is natuurlijk eigenlijk met de 6119 in plaats van met de 6309.






Het spijt me dat ik geen betere fotograaf ben. :innocent:

7 likes

De tijd voor het afscheid is vandaag gekomen, de Fiffer is onderweg naar @Jarl. Omdat ik nu toch enigszins gehecht ben geraakt aan een vijfje om de pols mag de 6119 z’n plek nu even innemen. Zoals je ziet is de nieuwe Fiffer in twee weken tijd slechts een paar minuutjes voor gaan lopen. Prima score, me dunkt.

Ik heb wel gemerkt dat de luminescentie een heel ander nut diende dan ik altijd voor ogen (woordgrap) had. Ik dacht altijd dat je er lekker 's nachts door kon klokkijken, wat toch tegenvalt, maar tijdens een plotselinge overgang van een lichte naar een donkere omgeving komt echt aan het licht (woordgrap) waarin zo’n wijzerplaat uitblinkt (woordgrap). Voor een zakcentje kruip ik nogal eens in het ruim van een vrachtwagen of kom ik in een schemerige loods, vandaar dat ik dat in mijn vakantieweek nog niet had ontdekt, maar deze week wel. :grinning:

Ik geef de lijst een nieuw wijsvingertje, ook omdat CaptainSlow er nog altijd niet correct aan was toegevoegd. :grin:

Vantage
Jeroenx87
RicoSeiko
Jroelie ​
PapaBeer
Chillekasper
Edelweiss
Sjoerd_K
W.E :point_right:
Jarl
Blauwbeer
CaptainSlow

5 likes

Goedemiddag!

Ff wat andere zaken aan mijn hoofd gehad afgelopen weken, vandaar mijn radiostilte.
Deze Fiffer half dagje gedragen, maar niet mijn ding.@blauwbeer hopelijk kan het jou beter bekoren!
Ik ga nog even kijken of ik een mooi koekblik of een peperkoek bus kan vinden om toe te voegen aan de doos :stuck_out_tongue:

Wil je mij een pb sturen met je adres?

Groet,
Jarl

1 like

Ik maak mee een beetje zorgen over @Jarl.

Ik heb op 1 juli mijn adres gestuurd maar hij heeft niet meer gereageerd.

2 likes

Goedemiddag,

Bedankt voor de bezorgdheid @Blauwbeer.
Heb privé een roerige 2 maanden achter de rug, maar nu alles weer in orde!

Zojuist de kast aan het opruimen en ik schrik van het feit dat het doosje daar nog stond. In mijn beleving had ik het al lang opgestuurd! Ik ga einde middag naar het postNL punt om de verzending alsnog in orde te maken.

Fijn zo Jarl,

maar als je het niet erg vindt en dit nog op tijd leest: wacht nog even tot donderdag.

Ik ben vanaf morgen drie dagen weg namelijk.

gr. Chris

1 like

De Seiko 5 is gearriveerd. Gelukkig in een zeer compact doosje zodat het onmogelijk is de boel te verzwaren met horlogeboeken die ik toch niet lees.

Wel, geen koekblik past in dat doosje, laat staan een peperkoek. En gelukkig maar, want ik heb hier al te veel blikken staan, waaronder een peperkoekblik dat niet wordt gebruikt. Maar er zat toch een verrassing bij, aangepast aan de afmetingen van de verpakking.


Dank Jarl.

Maar dan nu waar het om gaat: het horloge. Ik ga de specificaties niet tot in detail bespreken, dat heeft @W.E al op een zeer te prijzen manier gedaan.

Ik ben natuurlijk al bekend met de Seiko 5, ik heb er zelf vier in bezit (gehad), te weten de SNKE51, de SNKL48K1, de 6119-8163 Jumbo eb de 5126-8110 G.O.D.

Even ter illustratie:

De eerste die ik had was de fraaiste, de SNKE51, nieuw gekocht bij Monsterwatches en thans in bezit van @parisade. Schitterende blauwe dial waar het licht mee speelde en er kunnen veel bandjes op.
De ‘gouden’ SNKL48K1 is een hartstikke leuk horloge, opvallend ook (“hee draag jij een Rolex?”) maar wat minder toegankelijk. Binnenkort in het blauw voor mensen die voor weinig geld willen zien hoe goud ze staat.
De 6119-8163, uit 1971, heb ik gekocht van @koekoek. Ik vond de dial erg fraai en met 39mm was hij voor een vintage dresswatch best groot.
De 5126-8110 kocht ik omdat ik het een leuk sportief vintage vijfje was, met die zwarte binnenring. Het bleek een miskoop, het ding trok de datum niet naar de volgende dag. Verkocht aan Aad57 om er onderdeeltjes uit te halen of lekker aan te knutselen.

Maar Seiko 5-jes blijven leuk, en nu ik naar mijn mening wel genoeg horloges heb is een leenhorloge altijd een mooie zaak. En de witte plaat trok me wel, met die leuke rode secondewijzer.
Helaas raakte Sjoerd hem kwijt (zo gaat dat met de jeugd) en zo werd de snk381k1 de nieuwe fiffer. Ik heb geaarzeld of ik me van de lijst zou laten schrappen, maar wie weet word je met zo’n ding aangenaam verrast. Of zoals Jarl het verwoordde:

Helaas, het horloge pakt me geen moment. Dit is dus wat al die opportunisten (en wellicht ook enkele huichelaars) nu bedoelen met “geen klik” als ze hun zojuist gekochte horloge van enkele duizenden euro’s na een dag alweer in het blauw zetten.

Ik had allereerst gehoopt dat Jarl dunne polsjes heeft, zodat de band, met enig verstelwerk aan de sluiting, perfect om mijn 16,5 cm zou passen. Maar nee:

Dan kan ik wel zelf gaan priegelen om die band in te korten, maar ik ben al onhandig en een blik op de band leerde me dat ik sowieso geen idee had hoe dat aan te pakken. Vlug de band eraf gehaald en wat andere dingen geprobeerd:

Dat was al beter. Maar punt blijft: het horloge pakt me niet. Het is denk ik de combinatie van zwarte wijzerplaat met gewoon te grote cijfers erop. Alsof speciaal rekening is gehouden met mensen van mijn leeftijd die soms een leesbril nodig hebben. Die cijfers, ik kan er niet aan wennen. En niet twee, of vier. Nee: twaalf! Alle twaalf cijfers in grootletterboekformaat. Of je een emmer leeggooit.

Maar dan is het zondag en komt de rode dagaanduiding tevoorschijn. Dat rood op zwart is toch niet te lezen? Moet je zien:

Lees jij makkelijk dat daar Dim staat? Okay, je moet wel heel dim zijn om niet te weten dat rood betekent dat het zondag is,

Tim Nice-But-Dim
maar het gaat om het principe.

Zijn er ook dingen aan het horloge die ik wel aardig vond? Jazeker, om te beginnen die lollie-secondenwijzer. Die is geinig. En verder is er niks mis met de lume:

Samengevat: Seiko 5 horloges zijn hartstikke leuk, maar dan moet er in mijn opinie wat meer kleur in, en graag niet van die in-your-face cijfers.

Ik heb hem een weekend gehad. Dat betekent dat het de beurt is aan @captainslow.

Hans, ben je bereid de fiffer te ontvangen? Stuur me dan even een PB met je adresgegevens. :slightly_smiling_face: :+1:

6 likes

Heel erg leuk!
Ik ben deze week wel veel weg, maar ik verwacht geen stokslagen als ik de S5 iets langer in mijn bezit heb.
PB is verzonden

1 like

Wel, als het goed is is het horloge inmiddels bij @captainslow.

Omdat ik die band niet kon inkorten heb ik er een leren bandje bij gedaan dat ik nog had liggen, het bandje op de foto’s boven. Dan zitten mensen met minder dikke polsen niet met de handen in het haar.

1 like

Zeker!
Vanmiddag een leuk pakje ontvangen. Tijdens het testen van mijn vullingen (een toffee) ook de sluiting van de metalen band met 1 stapje ingekort. Bedankt!
Review volgt

1 like

Damn! Hoe doet ie dat, dat inkorten. :thinking:

Een bekentenis over de toffees: die zijn niet populair. Ik geloof dat @W.E ze erin heeft gestopt, waarna @Jarl ze heeft laten zitten, en ikzelf heb besloten in ieder geval de verpakking te openen zodat ze los kwamen te liggen. Als boetedoening daarvoor die band erbij gedaan die jij niet eens gebruikt. :joy:

1 like

De nieuwe aanwinst😊

1 like

Leuk!
Een paar dagen de flipper Seiko 5 gedragen - mijn eerste flipper forward.

Gewoon een leuk horloge! Vooraf (vanaf de foto´s) vond ik de wijzerplaat met die grote cijfers gewoon lelijk, maar aan de pols bevalt het wel. Je weet precies hoe laat het is ;-). In het donker lekker veel lume en leuke wijzers. Een kijkje in het uurwerk (back) vind ik altijd leuker dan een stalen deksel. Draagt lekker licht, je vergeet dat je een horloge draagt.

De mindere punten zijn m.i. de erg vlakke zwarte wijzerplaat. Iets meer diepgang had mij meer aangesproken. Verder vind ik de aansluiting van de stalen band op de kast niet mooi. Bij de overgang van de solid link naar de eerste schakel zit een flinke kier en de eerste schakel sluit niet mooi aan.

Helaas is mijn oude zwarte 5 overleden. Ondanks een donoruurwerkje blijft deze maar een uurtje of zo lopen en ook aan de kast is gerommeld. Een miskoopje op Catawiki en een verkoper die zogenaamd van niets wist (horloge was van zijn pa geweest) en ook niets wilde compenseren.


Naar wie kan ik dit horloge flipperen …
Gaat de Seiko 5 nu terug naar de sponsor @Vantage of is er nog een liefhebber die ik over het hoofd heb gezien?

Ik heb wel intresse hem op bezoek te hebben, stuur me maar een pm. @captainslow

Leuk initiatief! heb alleen al een seiko 5 thuis :sweat_smile:

Helaas een mumbai special. Als je zo’n echte Seiko 5 er naast houdt zie je meteen het verschil.

1 like