Flipper it forward (1e Fiffer: Seiko Turtle)

Tuurlijk, als ik hem ff gedragen heb gooi ik hem wel een keer bij je af als ik weer bij je vriendin ben!

11 likes

Top!! Ga je 'm dan nog ergens verstoppen?
Maken we er een “hide & flipper it” van!

En jij dan naar mij :grinning:

1 like

Zal 'm op het nachtkastje van je moeder laten liggen dan!

3 likes

Het eerste plekje wat in me op kwam bleek niet handig. Kom jij niet zo vaak meer hoorde ik van haar.
Maargoed. Komen we wel uit.

6 likes

Nee cash rules, maar horloge graag wel naar mij.

1 like

Wow wow, rustig aan jongens. Ik wil niet dat ie in n zwart gat zoek raakt :wink:

3 likes

Niet normaal hè hoe ie over m’n vriendin praat?

Je moet eens horen hoe ze zelf over jou praat…
Maar laten we dit topic vooral on-topic houden vanaf nu :stuck_out_tongue:

4 likes

Next!!

@Logie tot zo :grin: en ik zal vanavond “the end verdict” eens gaan schrijven hier.

6 likes

De Turtle heeft na een gezellige mini meeting met @bouke de twijfelachtige eer om nu met mij mee naar huis te gaan!

Ik ga hem deze week eens ver/beoordelen en dan stuur ik hem weer op naar zijn volgende bestemming.

Leuk initiatief @marnixmoed, ik zou de turtle in het echt niet snel hebben gezien, laat staan omgehad of even in mijn bezit gehad! Tnx!

4 likes

Rest mij nog even mijn mening te ventileren over de schildpad! Ofterwijl de SRP777.

Overall:
Erg te spreken over het algemeen. Geen klok die nou echt in het oog springt maar hij pakte me gelijk wel toen ik hem overgedragen kreeg van @Marxje.

Veel foto’s gezien op internet van de Turtle op staal alleen daar werd ik echt niet warm van. Op rubber klopt daarentegen wel helemaal!

Kast:
Minder lomp dan verwacht. Eigenlijk lekker compact. Mooi afgewerkt wel. Gek genoeg vind ik het verschil in kwaliteit t.o.v. de SKx007 vooral zichtbaar aan de achterzijde. Die caseback is echt niet te vergelijken qua afwerking!

Lugholes zijn ook altijd fijn. Weer een pluspuntje :slight_smile:

Kroon:
Voelt beduidend steviger dan wat ik gewend ben van de SKX serie (heb een 009 op dit moment en 2 007’s gehad).

Bezel:
Goed. Beter gahad. Ook slechter. Mijn 009 vind ik nogal tegenvallen. Maar die verschillen nog wel eens. Bezel van m’n Omega vind ik ook compleet kut… tegen een Tudor blackbay, Pelagos of Tactico Anko redt ie het dan weer bij lange na niet :wink:

Al met al een goede middenmoter.

Ik heb het idee dat de bezelinlay wat matter is dan die van de SKX? Indie dat zo is: pluspunt IMHO.

Uurwerk:
Geen verstand van :smile: maar handwinding -> top!

Band:
Alleen de rubberband gebruikt. Heerlijk! Oohh ik kreeg een natte droom van m’n oude Marinemaster die geleverd zou zijn met zo’n soepele band :blush: maar helaas. De bij de MM300 geleverde band mag, qua comfort, niet eens in 1 adem genoemd worden met de rubber band van de SRP777. Helemaal goed!

Denk overigens dat het in het algemeen een goede bandenswapper zal zijn :thumbsup:

Wijzers:
Niet echt in detail bekeken. Maar gewoon goed. Hier wint Seiko het toch vaak wel van Citizen voor zo ver ik kan vergelijken. Ik vind, om een voorbeeld te nemen, mijn NY0040 vetter op vrijwel alle vlakken dan de SKX007… alleen de wijzers die Citizen daarop gebruikt heeft… foei. Dat materiaal durft Coca Cola echt nog niet eens frisdrank in te verkopen. Zo bizar slecht. Ik dwaal af. SRP777 dik voor mekaar show!

Wijzerplaat:
WAUW! Hier verslaat ie in mijn ogen echt een hoop klokjes (inclusief de SKXjes). Ik weet niet exact wat het is. Maar hij heeft een soort perfecte matheid en ziet er gewoon erg scherp uit. Ik ben echt verliefd. De indexen lijken wel opgelegd door een glimmend zwarte omlijsting. De lume is mooi strak aangebracht en wel lekker dik maar glad/glanzend.

Ik kan me bijna niet een ander horloge voorstellen met zo’n vlakke basic plaat die zoveel diepte lijkt te hebben. Ik weet niet of ze bewust dat trucje hebben uitgehaald met die indexen maar het werkt voor mij helemaal. Zo mooi dat die lelijk “X” op de plaat mij zowat ontgaan was :innocent:

Dat waren mijn vlugge gedachten. Er komt niet meer wat in voor er wat uit gaat. Maar ik denk dat er nog wel eens een Turtle gaat komen.

@marnixmoed nogmaals dank!! Helemaal geweldig dit. Dit is the spirit!! Hulde :heart:

Ik had dit verhaaltje graag wat luister bij gezet door middel van foto’s maar helaas ben ik daar niet meer aan toe gekomen dit weekend en wou hem wel weer doorgeven vandaag. Anders zijn we zomaar weer een week verder :smile: hoewel dat voor mij geen probleem zou zijn. :wink:

@Logie geniet er van!

9 likes

Geweldige review, zelfs zonder plaatjes :smirk:

En volgens mij zijn die indexen idd opgelegd, maar zijn ze niet hooggepolijst. Daardoor oogt ie wat rustiger, maar heeft toch net dat beetje meer edge.

1 like

Beste mede forumleden,
Laat ik beginnen met mijn complimenten te geven aan @marnixmoed.

Dit forum heeft vaak veel gezeik en gezeur, maar onderscheidt zich aan de andere kant nog veel vaker door o.a. het vertrouwen tussen liefhebbers onder elkaar, het maken van deals of door het delen van informatie over horloges. Ook wordt er gewoon heel erg gezellig geouwehoerd over horloges. Al deze redenen maken het dat ik hier nog altijd met veel plezier rondhang.
“Flipper it Forward” is dan natuurlijk het ultieme voorbeeld van een mooie forumgedachte, wat mij betreft het forum op zijn mooist. Ik heb mijn vriendin de afgelopen week echt serieus moeten overtuigen dat ik geen nieuw horloge gekocht had! En dat begrijp ik wel. Want vergis je niet: het rondsturen van een (toch geen goedkoop) horloge is niet zomaar iets wat je normaal gesproken doet naar mensen die je eigenlijk helemaal niet kent!
Ik ben geen review schrijver, maar omdat ik aan dit prachtige initiatief heb deelgenomen vind ik wel dat ik verplicht ben om hier een review te plaatsen. Let wel, ik schrijf een eerlijke review die gebaseerd is op mijn mening. Mijn mening is gevormd door alle andere horloges die ik reeds eerder in mijn bezit heb gehad (en de bijbehorende bedragen die ik hiervoor betaald heb destijds).

Iedereen die mij de afgelopen jaren hier heeft zien schrijven zal weten dat ik op zijn zachts gezegd geen Seiko Fanboy ben. Ik heb die hele hype rondom dit merk nooit begrepen. Ooit heb ik een blauwe maandag een SNZH55K Black Bay mod in mijn bezit gehad. Dat horloge vond ik werkelijk om te huilen, en dus was hij al heel erg snel weer weg. Op plaatjes vond ik sommige Seiko’s best geinig maar nooit heb ik ook maar een beetje getwijfeld om er een te kopen.

Door dit initiatief werd mij de mogelijkheid geboden toch eens een Seiko uit een ander segment dan de SNZH55K te proberen (Nogmaals, Hulde) en om zo te beoordelen of Seiko dan wellicht toch wat voor mij is?
Laat ik beginnen:

Eerste indruk
Mijn eerste indruk was eigenlijk verrassend goed. Ik sprak met @Bouke af op het station in Oss. Na een kort gesprekje waarin we kennis maakten haalde Bouke de Turtle uit zijn doosje. Ik bekeek hem vluchtig en vond hem eigenlijk best gaaf. Niet te groot en kwalitatief leek hij ook boven verwachting. Ik moet wel zeggen dat ik de Turtle misschien maar 4/5 seconden heb bekeken. Daarna ging hij het doosje weer in zodat ik gezellig even met Bouke kon praten over horloges. De volgende gedeeltes van deze review heb ik gebaseerd op de dagen nadat ik het horloge wat meer heb bestudeerd.

Kast
Waar ik bij mijn vluchtige eerste indruk nog dacht dat de kast qua grootte best meeviel moest ik deze mening na het horloge even gedragen heb toch wat bijschaven. Hoewel hij zeker niet zo groot draagt als dat hij werkelijk is, is het alsnog best een flink apparaat op je pols. Dit komt naar mijn mening door de toch ietwat gekke kastvorm. Door de grootte en het formaat zie ik de Turtle enkel en alleen als een horloge wat casual te dragen is (dit had ik ook al wel verwacht voordat ik hem in mijn handen had). De kast voelt overigens wel kwalitatief goed aan en lugholes zijn een plus.

Kroon
Saai. Maar zit goed vast.

Bezel
Hoewel de (uni directional)bezel redelijk goed op de kast vast zit vond ik deze toch wel veruit het minste onderdeel van de Turtle. Het ronddraaien voelt naar mijn mening niet lekker aan. Dat komt voornamelijk door het soort geluid wat er wordt geproduceerd. Het klinkt gewoon wat blikkerig/goedkoper(?) aan dan menig ander horloge wat ik heb gehad.

Dial
De dial is mooi diep zwart van kleur. Maar wordt compleet verziekt door het storende prospex logo.

Wijzers
De wijzers vind ik ook niet om aan te gluren. Ze zijn simpelweg te groot en te veel aanwezig. Het contragewicht (bolletje) van de dunne secondewijzer vind ik ook niet goed gelukt.

Indices
De uur markeringen zijn opgelegd en met een zilverkleur omrand en dat is dat wel weer een pluspunt!

Bracelet
De stalen band heb ik even uit het doosje gehaald. En heb hem heel erg snel weer terug gelegd. Ik snap niet waarom Seiko bracelets blijft maken die voelen/klinken als gerecyclede cola blikjes. Wat een drama! De rubberen band daarentegen draagt wel comfortabel, maar vind ik simpelweg niet zo mooi.

Uurwerk
Technisch heb ik hier weinig over te roepen, heb ik geen kennis over. Wel kan ik melden dat de secondewijzer heel netjes over de dial zweeft, dat ziet er gelikt uit. Het uurwerk hoor je vrijwel niet, en rammelt dus ook niet.

Draagcomfort
Zoals gezegd heb ik de stalen band niet gedragen (deze lijkt overigens ook niet compleet meer). Het horloge is zeker niet zwaar en draagt dus met de rubberen band erg comfortabel. Op een nato idem.

Conclusie
Ben ik om, ben ik nu een Seiko adept? Als je de stukjes hierboven leest haal je er denk ik wel uit dat dit niet zo is. Hoewel de Turtle wel stukken beter is dan mijn referentiemateriaal (SNZH55K) ben ik nog steeds van mening dat ik mijn geld beter naar bijvoorbeeld Tissot of Hamilton kan brengen. Ik vind dergelijke merken simpelweg mooier en ze voelen kwalitatief ook beter aan. Ook microbrands zoals bijvoorbeeld Aevig of Obris Morgan hebben mij (zeker op het gebied van bracelets) een lekkerder gevoel gegeven dan Seiko.

Foto’s
Laat ik over aan de mensen die dit echt goed kunnen :wink:

Tot slot
Het Flipper it forward initiatief heeft mij dus de bevestiging gegeven dat ik inderdaad het beter bij andere merken kan gaan zoeken. Nogmaals super bedankt @marnixmoed.

De turtle gaat vrijdag zijn weg vervolgen naar @25tien

11 likes

Nette review!!
Ik lees nu wederom dat de band niet compleet is. Dit kan gewoon echt niet. Hij is heel en in goede staat bij mij weggegaan en heb deze persoonlijk afgeleverd. Lijkt me dat men thuis gaan zoeken naar het missende onderdeel?

Ik heb de band eigenlijk niet aangeraakt of versteld dus ik denk niet dat er wat bij mij thuis zal liggen. Maar wat voor onderdeel ontbreekt er dan? Dan kan ik eventueel kijken of bij mij ligt dat van de Turtle is.

Het schijnt dat er een pinnetje ontbreekt, ik heb ook alles afgezocht maar niks gevonden.
Ik heb de stalen band verder ook niet gebruikt, alleen bekeken. Maar een klein pinnetje kan zomaar ergens uit vallen.
Laten we hopen dat deze nog ergens tevoorschijn komt.

Inderdaad wel raar. Ik was voornemens, toen ik las dat er een pinnetje miste, een passend pinnetje tussen mijn onderdelen te gaan zoeken om de band te kunnen proberen maar heb de band niet eens aangeraakt :stuck_out_tongue:

@Logie Zou je even kunnen opmeten/doorgeven wat de maat van het missende pinnetje zou moeten zijn? Dan kan ik even kijken of ik nog wat heb liggen en die even bij @25tien langsbrengen want wij wonen volgens mij “bij elkaar omde hoek”.

1 like

Leuke review! Ik zie sommige nadelen meer als voordeel (de wijzers zijn in het oog van functionaliteit juist mooi groot bijvoorbeeld :slight_smile:).

Ik kom je nog wel eens de SDGM showen. Als je dan nog geen Seiko-fan-boy wordt :stuck_out_tongue: dan ben je immuun :smile:

2 likes

Klasse @bouke!

Wonen wij bij elkaar om de hoek ja…? Leuk!! Tijd voor een goede bak koffie dan!

Alleen het pinnetje opmeten hè @logie?

4 likes