Foto scherpte?

Vraag me af waarom mijn foto’s nooit scherp zijn na uploaden, enkel als je er opklikt terwijl ik ook haarscherpe foto’s van andere zie :thinking:

Voorbeeld mijn foto

Foto ander

hey spoon 1,

jouw foto lijkt op een of andere manier gecomprimeerd. slecht 846kb terwijl de andere 1870kb is. upload je vanaf een telefoon?

Zoals @motorloges aangeeft worden jouw foto’s gecomprimeerd voor het uploaden.
Welke stappen neem je voordat je je foto upload?

Ja klopt maar ik zie het ook bij andere.
Wat me verbaast is dat je op de foto moet klikken om hem scherp te zien. En bij een ander weer niet.

Ik klik rechts onderaan op upload…

Vreemd. Dacht dat je jouw foto’s misschien op een andere manier plaatste.
Dan zou dit idd niet mogen. Of je telefoon comprimeerd automatisch bij het uploaden, maar dat lijkt me sterk.

ik heb even je originele foto bekeken, die is 2988×5312 pixels (die trouwens mooi scherp is) .Het plaatje van de oyster (trouwens geen directe foto upload) is 1600x1060. Zoals je ziet is jou originele foto veel groter en wordt dus ook veel verder gecomprimeerd tot “thumbnail” hierdoor krijg je die ruis. Je kan je foto’s verkleinen voordat je ze upload maar lijkt mij onnodig veel werk. Je thumnail is mischien wat minder scherp maar de originele foto als je doorklikt is niks mis mee.

2 likes

dit is de grootte van jouw originele foto (let niet op links dit is mijn 2e scherm :smile:

En dit is de originel grootte van de oyster, dat is nogal een verschil zie je

2 likes

Als de foto die je uploadt, boven een bepaalde grootte is (waarschijnlijk is er een limiet voor pixels én voor bytes), zal de forumsoftware een kleinere preview aanmaken voor in de thread, die automatisch linkt naar het origineel als je erop klikt. Omdat die software niet zo goed comprimeert (minder bytes) en via eenvoudige bilineaire interpolatie schaalt (minder pixels), kan dat lelijk worden.

Uploadt je een plaatje dat klein genoeg is dat het niet verkleind hoeft te worden door het forum (bv. doordat je het zelf in photoshop verkleint), dan plaatst 'ie gewoon het originele (scherpe) bestand.

2 likes

Vanaf mijn telefoon zijn ze spuuglelijk. Als ik ze upload vanaf de spiegelreflex zijn ze top. Zal wel aan de telefoon en manier van uploaden liggen.

Nee klopt. Ik heb het ook als ik telefoonfoto’s direct op HF upload.
Die andere foto is al extern plaatje gelinkt en dan doet ie dat niet.

Mmmm ok. Beetje omslachtig dus.
Dus uploaden naar Photobucket en dan weer linken naar hier…

Photobucket plaatje [URL=http://s1206.photobucket.com/user/mspoon1/media/20161119_132630.jpg.html][/URL]

1 like

ja zo dus, maar of je het dat waard vind is aan jou. Persoonlijk vind ik het te veel gedoe.

1 like

Ik heb het bovenstaande gelezen. Ik begrijp de reden waarom de foto’s die je plaatst onscherp zijn.

Ja, je kan de foto aanklikken voor meer scherpte.
Ja, je kan via een omslachtige weg de foto’s scherper krijgen.

Toch vind ik het jammer. Scherpe foto’s maken de afbeeldingen zo levendiger.

Dit proleem is er niet bij Uhrforum, en ja ik weer dat het plaatsen net iets langer duurt.

Ter vergelijking plaats ik hier een foto. En daarnet dezelfde foto op Uhrforum.

En op Uhrforum :
https://uhrforum.de/der-seiko-fotothread-t81106-717#post3597001

Beide foto’s vergeleken, ik zie 0,0 verschil, alleen op horlogeforum is de foto 681 KB en op Uhrforum 351 KB

Op Ipad Split View, beide foto’s met vinderbeweging uitvergroot :

Let wel, door plaatsing van deze foto, is de schepte van de foto op HF twee maal onscherper geworden en één maal van de UF foto.

Op de PC nog steeds geen verschil te zien.

Misschien heeft het te maken met de manier van uploaden.