(full) service FC...komt HF-horlogemaker to the rescue?

:joy:

Ik denk naar Brussel. Want ik kan niet zo goed met Duitse mensen overweg en ik wil niet dat ze iets doen waar ik niet achter sta. Dat is bij Rolex al riskant, dus kies ik de plek zonder de taalbarrière.

Sowieso Keulen!

Da’s raar. Je hebt een mega-hit in Duitsland gehad!
I’ve been looking for freedom
sing along! :joy:

1 like

Ich bin wie duuuuhuuuuu lalalaahh :musical_note:

2 likes

Dank voor de tot dusver enkele ter zake doende reacties. Wellicht zijn er nog anderen die iets relevants kunnen/willen zeggen, voordat het weer over Rolex en slechte muziek gaat;)

5 likes

Nou hop, ga e-mailen. Stuur je verhaal naar 10 horlogemakers en wacht op de reactie ervan.

Dat kan goedkoperrrrrr.

Graag gedaan.

2 likes

Goedemiddag!
Je hebt in 2006 een horloge gekocht met heel veel woorden. :wink:
Dus het logisch dat daar in 2019 een keer een full service overheen moet, per jaar berekend valt dat bedrag best wel mee. Dat kan natuurlijk altijd iets goedkoper om de hoek, mits je vertrouwen hebt in je horlogemaker.

succes.

Ik betwist ook niet dat hij een beurt nodig heeft of dat bedrag gerekend over een bepaalde periode nou zo tegenvalt.

Het gaat er om dat ik vreemd vind dat er eerst een offerte gedaan wordt voor E135,- minder, terwijl diagnose uitwijst dat het uurwerk alleen gesmeerd en schoongemaakt moet worden (hetgeen gewoon inbegrepen is in een full service)

Anyhow. Dank voor je input.

1 like

:thinking: nee…sorry. ik weet echt niets over uurwerken, en de lijst met horlogemakers heb je al.

Tuurlijk…dat dan weer wel :


Zelfs twee tegelijk :point_up_2:t4:

3 likes

Die bladerende dame had wel wat beter mogen duidelijk maken dat ze alleen een schatting deed (die blijkbaar niet méér was dan een schatting!)

Ik kan mij voorstellen dat dit achteraf nogal koud op je dak komt vallen.

Dat gezegd hebbende zou ik het bij FC laten uitvoeren; je hebt dit horloge al lang in je bezit en blijkbaar is het belangrijk voor je.

Ik zou dan niet gaan shoppen voor €100,- minder bij een mogelijke beunhaas. Bij FC krijg je -zonder gedoe- goede garantie en aangezien je horloge ook immaterieel kostbaar voor je is zou ik geen risico nemen.

Suc6!!!

2 likes

Misschien was de initiële offerte voor een FC met standaard (ETA?) uurwerk en niet voor een manufactuur. Een beetje slordig van de juwelier, maar wel begrijpelijk lijkt me.

2 likes

uit het hele verhaal wat hier door meerdere is opgediend, blijkt maar weer dat de kennis van zaken bij een juwelier niet op een hoog niveau staat.
Bij een service zoals schoonmaken monteren olie geven en kalibreren, zijn standaard tarieven per manufactuur.
Als er dan nog eens vervanging van onderdelen nodig is, dan komt daar een meerprijs bij die als het goed is eerst wordt doorgegeven aan de klant.
Uit het verhaal van de juffrouw die de prijs aan het opzoeken was, denk ik dat ze verkeerd had gekeken, juweliers doen niets aan het horloge maar sturen die op naar de fabriek of service center van dat merk.
Vermoedelijk had ze gekeken bij de prijs die de juwelier moet betalen aan de fabriek, De klant betaald dan een surplus op die prijs en als ik het zo lees dan kan dat kloppen met het verschil van het bedrag in dit topic, de juwelier doet immers niets voor niets.

2 likes

Het is slordig van de juwelier maar het kan gebeuren. Heb je al contact opgenomen met de juwelier over het verschil?

Hahaha. Zo ken ik nog wel een paar soortgelijke vergissingen.

Ik ben er gewoon met het horloge, aankoopbewijs, kist, certificaat, “Ergebnisse” op de “Gangschein” van Chronoswiss etc. etc. heen gegaan en nogmaals benadrukt dat het om een manufactuur-uurwerk gaat.

Ok. begrijp ik goed dat full service van een FC manufacture dus op zich gewoonlijk eerder overeenkomt met ± EUR 500,- i.p.v. ±EUR 300,-? In dat geval acht ik de kans op vergissing aanwezig.
Maar de boodschap van de meeste HF’ers is helder: Verschil in prijs om het door een andere horlogemaker te laten doen, lijkt het risico niet waard.

Ik heb de juwelier inmiddels een e-mail gestuurd en gezegd dat ik het prijsverschil niet begrijp en dat ik vooralsnog akkoord ga met de 325,- voor de full service en die 60,- voor het polijsten.

Ben benieuwd wat het antwoord gaat zijn.

Denk dat ie vraagt wanneer je m weer op komt halen

1 like

De juwelier strijkt normaliter -heel globaal- rond de 40% van de totale serviceprijs op. Horloge aannemen, opsturen, administreren, weer terug ontvangen van service - klant bellen, op laten halen, aftikken.

Het is niet anders… :no_mouth:

1 like

maar een dame met een map die van jou alleen maar hoort dat het niet meer opwind kan bladeren wat ze wil maar dan heeft nog niemand het uurwerk bekeken. Dus de werkelijke reden is dan nog onbekend Pas na een inspectie kan er een inschatting gedaan worden en daarvoor moet die open.
Dus de prijs die zij noemde is denk ik voor een full service zonder enige vervanging van onderdelen die kapot zijn.

Ik weet een echt goede horlogemaker maar ik zou ook naar FC gaan voor de service omdat het een inhouse uurwerk is en geen enkele horlogemaker deze onderdelen zal hebben. Dus bij FC is het misschien wat duurder maar wel volgens specificatie en het snelste lijkt me. Een onafhankelijk horlogemaker zit nog met onderdelen die besteld moeten worden etc.

Dus ja, het is duurder dan verwacht maar ik zou het wel aftikken en straks weer lekker genieten. Je weet van te voren dat dit kan gebeuren al hoop je van niet natuurlijk.

Anywasz, succes!

Dan ga je er vanuit dat ze in Brussel nederlands kunnen/willen spreken ?

2 likes

Alee hè, ik heb mijn Belgiiiisschhhee brother in arms @Westate. Hij vertaalt het zo naar shtushkes vlaai-taal

Amai.

Dat viel mij zwaar tegen, ondanks dat mijn Frans vrij goed is. De wil om Nederlands/Vlaams te spreken ontbreekt vrijwel overal. Een soort van Fransen anno 1980. Tegenwoordig spreken ze je aan de Cote d’Azur in het Nederlands aan :rofl:

1 like