Garonne 17 Jewels Incabloc - Opknapproject

Goedenavond,

Ik heb onlangs een horloge van mijn opa geërfd. Een tijdje niet aan toe gekomen maar wil er nu toch echt mee aan de slag. Doelstelling is hem een beetje op te knappen. Volgens mij is het niet een hele bijzondere klok qua waarde/kwaliteit maar natuurlijk wel voor mij als herinnering. Onderstaand wat foto’s:



De afmeting zonder kroon schat ik op 34mm, de bandaanzet 17mm.
Op de voorkant staat: Garonne, 17 Jewels, Incabloc.
Op de achterkant staat: Stainless steel back, Swiss, Waterproof, Antimagnetic, Incabloc, 8334

Het horloge loopt netjes na opwinden. Ik kan met Google weinig vinden dit klokje/uurwerk. Er zit volgens mij geen rotor in maar ik kan dit niet checken want heb geen watchopener. Het horloge is volgens mij gerodineerd, het is in elk geval geen goud. Als ik het uurwerk in mijn handen heb en “schud” voelt het alsof het uurwerk los in de kast ligt. Wat wil ik nou graag weten en er mee doen?:

  1. Kan iemand mij wat vertellen over het uurwerk?
  2. Wat schatten jullie qua leeftijd van het horloge?
  3. Welk type is het precies? Als ik zoek op Garonne 17 jewels incabloc kan ik het niet echt vinden.
  4. Kan ik het uurwerk eventueel open krijgen zonder een watchopener en zo ja; hoe is dat het beste te doen?
  5. Ik wil graag een nieuw bandje op het horloge die hem wel zijn klassieke uitstraling geeft. Hebben jullie tips wat jullie er goed bij vinden passen?
  6. Zoals je ziet is het glas vrij bekrast, kan ik dit op de een of andere manier opknappen?
  7. Wellicht wil ik zelf het horloge een beurtje geven, maar zonder enige vorm van ervaring is dat waarschijnlijk niet te doen. Alhoewel, iedereen moet ergens beginnen…
  8. Zit er daarnaast aan te denken dit setje aan te kopen om maar eens met de hobby te beginnen: http://www.mooihorloge.nl/mooihorloge-nl-gereedschappakket-deluxe.html. Iemand hier ervaring mee en/of betere alternatieven?
  9. Hoe kan ik de kast het beste weer opknappen?

Ik weet het, het zijn een boel vragen… maar ik zou jullie heel dankbaar zijn als jullie me op weg kunnen helpen. Dan beloof ik jullie ook goed op de hoogte te houden van de voortgang :wink:

Groet,
Max

Hallo Max,

Dat zijn inderdaad een boel vragen, maar vragen staat vrij, al ga ik ze niet allemaal direct beantwoorden; een hoop antwoorden zijn op dit forum te vinden, probeer ook eens de zoekfunctie. Die is niet geweldig, maar je kunt er best het nodige mee vinden.

Over het uurwerk is weinig te zeggen, dan zal toch echt de achterkant eraf moeten. Met dat setje wat je aangeeft moet dat waarschijnlijk wel lukken. Lijkt mij een redelijk setje om mee te beginnen; er zitten een hoop nuttige dingen in. Waarschijnlijk Chinese kwaliteit maar dat is om te beginnen niet zo’n probleem.

Als je zelf horloges wilt gaan servicen zou ik niet beginnen met een horloge met emotionele waarde, Er is een kans dat je iets verprutst of kwijtraakt en dat is dan weer lastig op te lossen. Ik zou dus een opknappertje van ebay plukken (wel eentje die het nog doet).
In het Archief & Techniek deel van dit forum zijn de nodige verslagen over opknapbeurten te vinden zodat je een indruk kunt krijgen wat er allemaal bij komt kijken:

In dit topic staat uitgebreid uitgelegd hoe je een glaasje kunt opknappen:


Dat is een redelijk overzichtelijk klusje om mee te beginnen. :sunglasses:

Succes!

Ok, mijn 2 cents en aan te vullen/verbeteren voor wie meer weet.

  1. Open maken!
  2. 1965 à 1975
  3. Proberen met een chinese horlogebal, anders met prop gaffertape. Duct tape kan ook, maar dan ben je drukker met lijm verwijderen.
  4. Smaak kwestie, maar ik zou gaan voor een mooie bruintint. Geen grof stikwerk. Bv een aligator, struisvogel, hagedis. Bij een erfstukje zou ik een echte overwegen en geen koe met crocograin.
  5. Polijsten of vervangen. Glaasjes zijn niet duur.
  6. Ik zou niet een erfstukje pogen te onderhouden als je nog nooit een uurwerk hebt geserviced. Tenzij je instrumentenmaker bent en dagelijks aan fijnmechanische techniek werkt. Maar dan eigenlijk nog niet. Ik ontraad je met nadruk níet om aan horloges te werken, maar koop dan iets goedkoops zonder emotionele waarde om mee te beginnen.
  7. Ik kan zo niet zeggen of dat een goede koop is. Er is aanbod uit China van setjes voor €35 (dat is prut). Echt merkgereedschap is dan wel 8 a 15 keer duurder. Zo’n blikje capecod wat er bij zit is vaak ook al €25 of zo, en een chinese alu caseholder zo’n €20. Dan betaal je voor de rest
    €25 en dan kun je van die schroevendraaiers niet veel verwachten natuurlijk.
  8. Ik kan niet zien of de kast gewoon vuil is of echt beschadigd. Polijsten en opnieuw vergulden zou ik niet zo snel doen. Ik zou het alleen doen als het echt zwaar gedeukt en gekrast is, en dan moet je (vw het polijsten) nogal wat vormverlies voor lief nemen.

Massief goud is het inderdaad niet. Waarom zou het gerhodineerd zijn? Ik denk dat het zoals gebruikelijk gewoon verguld is.
Daarom zou ik er ook niet aan gaan polijsten. Het uiterste alternatief is opnieuw vergulden.

edit:
wbcoupe is me een halve minuut voor :slight_smile:

2 likes

Inderdaad, maar ik heb niet alle vragen beantwoord, volgens mij vullen onze posts elkaar mooi aan. :grin::smile:

1 like

Kan iemand mij wat vertellen over het uurwerk?

Er zal een handwinder uurwerk in zitten

Wat schatten jullie qua leeftijd van het horloge?

1960/70

Welk type is het precies? Als ik zoek op Garonne 17 jewels incabloc kan ik het niet echt vinden.

Garonne is een Nederlands merk dat horloges op maat bestelde, oneerbiedig noem je dat een plakmerk. Waarschijnlijk heeft het horloge geen echte modelnaam of zelfs modelnummer, anders dan de aanduiding die de oorspronkelijke fabrikant er aan heeft gegeven.

Kan ik het uurwerk eventueel open krijgen zonder een watchopener en zo ja; hoe is dat het beste te doen?

Met een stickyball, anders kom je aan een Jaxa tang

Ik wil graag een nieuw bandje op het horloge die hem wel zijn klassieke uitstraling geeft. Hebben jullie tips wat jullie er goed bij vinden passen?

Eigenlijk voldoet alles mits het maar de goede breedte heeft

Zoals je ziet is het glas vrij bekrast, kan ik dit op de een of andere manier opknappen?

Het glas kun je mits het nergens gebroken is weer fraai maken volgens de guide die @wbcoupe al aanhaalt

Wellicht wil ik zelf het horloge een beurtje geven, maar zonder enige vorm van ervaring is dat waarschijnlijk niet te doen. Alhoewel, iedereen moet ergens beginnen…

Koop op de rommelmarkt een paar mechanische horloges om mee te oefenen, de eerste paar gaan namelijk gegarandeerd mis en dat wil je niet doen met een erfstuk…

Zit er daarnaast aan te denken dit setje aan te kopen om maar eens met de hobby te beginnen: http://www.mooihorloge.nl/mooihorloge-nl-gereedschappakket-deluxe.html. Iemand hier ervaring mee en/of betere alternatieven?

Ik heb ooit een uitgebreide lijst gemaakt met alles wat je nodig hebt om zelf te servicen: Wat heb je nodig om zelf uurwerken te gaan servicen?

Hoe kan ik de kast het beste weer opknappen?

Zoek eens op het forum naar “poetsbeurt” en er gaat een wereld voor je open… :wink:

1 like

als het gewoon simpel acryl glas is kom je denk ik met alleen polywax of tandpasta al een heel eind. En hoef je niet per se met schuurpapier te werk te gaan. Ligt er een beetje aan hoef diep etc de krassen zijn.

1 like

Bedankt voor de reacties iedereen! Inmiddels de volgende stappen gedaan:

  • Spullen besteld voor openen horloge en het polijsten van het glas
  • Zoektoch naar band gestart, ik denk ergens deze week een bandje bestellen
  • Oude klokjes doorzocht en nog een Seiko 5 gevonden die ik ga gebruiken als donor en oefenhorloge.

Ik hou jullie op de hoogte!

1 like

Seiko 5 als donor horloge gaat niet werken. Om te oefenen kan het wel natuurlijk. Al heeft ieder uurwerk wel zijn eigen handleiding.

Donor is het verkeerde woord. Ik bedoelde inderdaad als oefenhorloge :slight_smile:

1 like

Een Seiko 5 is meteen een automaat en ook nog een day date. Idealiter zoek je een eenvoudige handwinder om op te oefenen. Als je niks kunt vinden mag je me een PB sturen en stuur ik je iets toe.

Bedankt voor het aanbod, ik hou het in mijn gedachten! Ik heb inmiddels op marktplaats op wat goedkopere mechanische horloge’s een bod gedaan (maximaal 10 euro) die nog lopen met een klein mankement zoals b.v. te snel of te langzaam lopen.

Dat is een uitstekend plan!

Zojuist deze aangekocht, ook een incabloc: http://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-antiek/m1088674991-dolux-swiss-antimagnetic-ancre-17-rubis-incabloc.html?c=aba4801fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e&previousPage=mijnberichten

voor 7.50 op de deurmat, kan misschien nog goedkoper maar dan heb ik in elk geval goed oefenmateriaal :slight_smile:

Max

Zo! De oefenhorloges zijn binnen. Nu het gereedschap nog…

Ik zou beginnen met de bovenste of onderste, je kunt het beste beginnen met een horloge dat nu al loopt (als het na het opnieuw assembleren nog steeds loopt dan mag je jezelf feliciteren). Let er even op dat bij het bovenste horloge de secondenwijzer mist, dit kan er op duiden dat de as van het tandwiel is afgebroken en eventuele andere narigheid.

Leuke projectjes, veel succes!
Kijk vooral eens bij de informatieve topics van @HorloG en @wbcoupe
En watch repair channel op youtube is ook leuk om te bekijken.

1 like