Garonne de Luxe

Goedenavond allen,

Een aantal maanden geleden waren we het huis van mijn oma aan het leegruimen en toen vonden we dit horloge van het merk Garonne de Luxe. Deze behoorde toe aan mijn opa, welke in 1986 is overleden, wat betekent dat het horloge dus ongeveer 30 jaar niet is gedragen. Mijn opa was tuinder en heeft het uurwerk altijd gedragen tijdens het werk, vandaar dat er behoorlijk wat krassen op zitten aan alle kanten.

Vanwege de sentimentele waarde (en omdat ik het gewoonweg interessant vind om informatie hierover te krijgen) ben ik met het horloge naar twee juweliers in onze hoofdstad gegaan, met de vraag of ze mij meer over het horloge konden vertellen en of ze het eventueel weer aan de praat konden krijgen. Bij beide werd ik eigenlijk een soort van weggestuurd en het enige wat ik te weten kwam was dat het een “namaak-Rolex” was, waar ze niets aan konden doen.

Inmiddels heb ik wel een juwelier gevonden die er een nieuwe batterij in heeft gezet, dus het uurwerk loopt weer, maar ben ik nog niet veel wijzer geworden over het merk en het horloge zelf. Ik hoop daarom dat er op dit forum mensen zijn die me hier wel meer over kunnen vertellen. Wellicht dat u tips heeft voor een juwelier of horlogemaker die ik kan bezoeken die het glas kan vervangen en die er een soortgelijk of eenzelfde rvs band op kan zetten.

Tekst die op het horloge is te vinden:
Voorkant: Garonne de Luxe, Quartz, 5 ATM, Swiss Made
Achterkant: Water Resistant, All Stainless Stell

Met vriendelijke groet,

Bras

Hallo Bras

Er valt niet zo veel over dit horloge en het merk Garonne te vertellen.
Het is een eenvoudige quartz, niet duur en dit model heeft inderdaad iets Rolex-achtigs. Als je met deze bij een Rolex-dealer binnenstapt, kan ik een negatieve reactie wel een beetje voorstellen, maar dan nog had men wel even een nieuw batterijtje er in kunnen doen.
Optitime in Groningen verkoopt nog enkele Garonnes voor €50, dus dat geeft een beeld.
Gewoon lekker dragen en koesteren als herinnering :relaxed:

2 likes

Beste Harpoen,

Van het kleine beetje informatie dat er op dit forum en via Google te vinden is over het merk blijkt dat er wel een wezenlijk verschil is tussen horloges van het merk ´Garonne´ en horloges van het merk ´Garonne Deluxe´. Mijn inziens hebben beide merken weinig tot niets met elkaar te maken behalve de naam.

Garonne horloges zijn inderdaad eenvoudig en in de prijsklasse vanaf €20, terwijl Garonne Deluxe horloges te koop zijn tot bedragen van boven de €2.000 (zie horloge.nl/garonne-deluxe/).

Die prijzen slaan nergens op. E2350 voor een miyota quartz?! Wel 14k goud. Misschien draagt dat wat bij. Is iig geen gerenommeerd merk.

Ik denk dat het horloge dat je hierboven post inderdaad een paar tientjes als waarde heeft. De jubilee band heeft geen gouden schakels, maar een goudkleurige coating (die deels is verdwenen). Gewoon houden voor de sentimentele waarde :slight_smile:

Oke, bedankt voor je reactie :).

Je moet maar is kijken wat je nu voor een Quartz met 5 atmosfeer betaald. 40/50 euro.

Zoals ik het kan beoordelen, komt het niet eens in de buurt van gerenommeerde Zwitserse merken uit die tijd.

Aannemelijk dus: dat het een klokje is uit de plaatselijke juwelier uit het dorp.
Wat je nu kunt vergelijken met klokjes tot 150 euro. Denk aan: Seiko, Prisma, Casio e.d.

Komt er verder op neer, dat er geen tot nauwelijks vraag is naar dit soort oude quartz klokjes.
Enkel liefhebbers met jeugd herinneringen zijn bij mijn mening bereid hooguit 50 euro er voor te betalen.

Misschien is de herinnering aan je overleden opa, je mee waard dan die 50 euro en koester je het horloge met een nieuw glaasje. Anders zou ik het horloge gewoon op Marktplaats zetten, wie weet wat een gek er voor over heeft.

Veel succes!

Kwam deze vroeger wel regelmatig tegen op de werkbank.

Als ik me nog goed herinner, calibers van France Ebauche FE 8021 ? of 8121.

@ Horlogeliefhebber

Bedankt voor de reactie. Nee, het is zeker niet mijn bedoeling om het horloge te verkopen. Ik wil er alleen graag een beter beeld van krijgen.

@ Freddy

Ik durf het niet te zeggen, volgens horloge.nl zitten er in de Garonne Deluxe horloges een Miyota Quartz uurwerk, wat volgens de reactie van Skv niet zoveel voorstelt. Ik heb zelf ook niet de apparatuur om het horloge open te maken, maar als je interesse hebt en denkt er meer over te kunnen vertellen dan kan ik wel even langs de juwelier gaan om te vragen hem open te maken en dan kan ik wat foto’s maken.