Garonne nog waard op te knappen?

Hallo, ik heb met mijn 18 verjaardag ooit een horloge gekregen van mijn ouders.
Een goudkleurige Garonne.
Deze is in begin veel gedragen en daardoor ook beschadigd.
Glas is al eens gebroken.
Toen glas eraf was is ook een van de wijzers eraf gegaan, en tevens ook een ring met schaalverdeling, die op op/om de wijzerplaat zat, onder het glas, bedoelt als tachymeter.
Buitenkant is ook flink vol krassen, en op de hoeken is het goudkleurige afgesleten.
Een van de knoppen van de chronograaf is ook weg.
Uurwerk werkt nog, evenals de chronograaf.
Toendertijd heb ik het horloge bij een juwelier laten “repareren”, dwz hij heeft een andere wijzer, en een kunststof glas erop gezet, beide niet erg fraai.
De ring met schaalverdeling had hij niet.
Nu 30 jaar later, wil ik het horloge weer een beetje in ere herstellen.
Nieuw glas, origineel wijzertje, knop chronograaf plaatsen, en als mogelijk is buitenkant opnieuw herstellen, hoewel dat laatste geen prioriteit heeft.
Mijn vraag is of het zich loont dit te laten doen, schatting van de kosten, en iemand misschien een adres hiervoor heeft?
Juwelier bestaat inmiddels niet meer.
O ja, weet iemand ook welk model dit is? Ik het nergens vinden op internet.


![IMG_20180206_145230673_HDR-648x1152|281x500](upload://1pFE40n9IUQF

Alvast bedankt.

Groet, Cornelis

1 like

Hallo Cornelis, welkom op dit forum.

Zo te zien zit er een Valjoux 7734 in dit horloge, een vrij gangbaar uurwerk dat door de meeste goede horlogemakers wel geserviced kan worden Als het uurwerk zo lang niet gelopen heeft zou ik een service wel aanbevelen. De pushers zien er vrij standaard uit en kunnen hoogst waarschijnlijk wel vervangen worden door universele pushers.
Er hoort zo te zien inderdaad een glas met een spanring in, maar weet je zeker dat hier een schaalverdeling op stond? Ik zie namelijk zowel de tachymeter als de minutenverdeling gewoon op de wijzerplaat staan. Ik zou het glas laten vervangen door een glas met spanring, dan zit je in elk geval niet tegen die gleuf aan te kijken. Een eventuele originele ring met schaalverdeling vinden zal wel een onmogelijk zaak worden.

Kast opknappen kan uiteraard ook maar dat wordt denk ik veel te kostbaar, hij moet dan ook opnieuw verguld worden.

Uurwerk servicen plus glas en pushers vervangen gaat je denk ik wel minimaal 250 Euro kosten. Economisch is het horloge dat uiteraard niet waard, of het jou wel zoveel waard is uit nostalgische overwegingen kun jij alleen zelf bepalen.

Groet, Wilko

2 likes

Een draadje over vergulden:

Bedankt Wilko, en Hieronimus, voor jullie reactie.

Zijn er forum leden die horloges opknappen? Vergulden hoeft voor mij ook niet, maar een nieuw glas, pusher en een beurtje zou wel mogen denk ik.

1 like

Die zijn er zeker, al zijn de meesten erg druk. Ik doe het zelf ook maar servicen van chronografen waag ik me vanwege de complexere uurwerken nog even niet aan.

opknappen, JAZEKER !

sowieso een oude chronograaf opknappen is de moeite waard. Maar een horloge dat je voor je 18e verjaardag kreeg helemaal natuurlijk.

1 like

Je zou een topic kunnen aanmaken met gezocht horlogemaker (evt met de omgeving waar je woont als je hem niet wil versturen). Wie weet reageert iemand of kunnen ze je doorverwijzen naar een geschikt adres.

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb een nieuw topic gemaakt voor een horlogemaker.
Weer iets verder gekomen.

Gr. Cornelis