Gebroken schroef, hoe te verwijderen?

Hallo Geert,

Aluin van de drogist bestaat uit KAl(SO4)2-(12 H20), wat betekend dat er veel
watermoleculen aan verbonden zijn. Het kan natuurlijk ook niet anders daar het
gebruikt wordt om het bloeden van een wond ontstaan tijdens het scheren te
stelpen. Daar kun je geen accuzuur voor gebruiken natuurlijk.
Vissin is een sterkere zwavelzuuroplossing dan dat met aluin ooit bereikt wordt.

Mijn voorstel om verdund accuzuur te gebruiken blijft staan. Accuzuur heeft een
s.m. van 1.28 kg/dm3 en is 37%-ige zwavelzuur. Verdun het ongeveer 1 zuur op 2
delen ged. wateer. Het oplossen gaat dan veel sneller. Verwarmen is een glazen
schaaltje en je kunt er op wachten. Er moet geen oranje aanslag ontstaan, maar
echte zwarte stukjes (verroest ijzer). Het geheel berust op het potentiaal
verschil van beide metalen. Het edelere metaal staat hoger in de spanningsreeks
(zie Binas) dan ijzer.
Schroefje onedeler dan het metaal van de platine.
Zodra het schroefje is opgelost moet het zuur verwijderd worden want dan zal ook
het edelere metaal aangetast worden.

Met vriendelijke groet,
Inca

Kijk das nog eens een uitleg!

Dank hiervoor. Mijn ervaring is dat je veel moet oplossen en verwarmen om i.d. de zwarte aanslag te zien ontstaan. Dan lukt het in 2 dagen. Ik zal zeker je raad gaan opvolgen en zwavelzuur gaan gebruiken.

Super post!

Gr men

Bedankt voor de uitleg, blijkbaar heb ik op school minder goed opgelet bij het onderdeel metallurgie (niet dat ik me kan herinneren dat ik het Ć¼berhaupt heb gehad), maar gelukkig hebben anderen dat wel gedaan :slight_smile:

Heel fijne uitleg! Daarna de platine spoelen met gedestileerd water of is dat niet voldoende?

Okā€¦ misschien mosterd na de maaltijdā€¦ maarā€¦ ik was net bezig met het tappen van schroefdraad in een Titanium horlogekastā€¦KRAK. Tap gebrokenā€¦ Titanium ā€œknijptā€ā€¦ dus die tap zit als een huisā€¦ goede raad is duurā€¦ tap moet er ASAP uitā€¦ Vissin heb ik niet in huisā€¦ Aluin welā€¦ ik scheer me natā€¦

Zwavelzuur?.. kan ik morgen op zijn vroegst halenā€¦ IDEE!!. Ik had nog een pot ā€œVitrexā€ staan, een ā€œafkookmiddelā€ voor zilverā€¦ om het voor het solderen schoon te etsenā€¦ mijn lerares edelsmeden zei ons altijdā€¦ GEEN binddraad in de Vitrexā€¦ dat lost opā€¦ JUIST!..

Dusā€¦ heb ik nu een potje met een vitrex oplossing op een warmhoudplaatje staanā€¦ 't begint al zachtjes te bruisen boven het gat waar de afgebroken tap in zitā€¦ ik houd jullie op de hoogte van het verdere verloop!

2 likes

Ik heb uit een voorraad die ik heb gekocht een fles zwavelzuur, weet iemand hoe je dit zou moeten gebruiken?

okā€¦ .inmiddels is het merendeel van de tap inmiddels verdwenenā€¦ ik zie weer licht aan de andere kant van het gatā€¦ Vitrex werkt dus ookā€¦ ik heb de tijd niet bijgehoudenā€¦ maar 't gaat redelijk snel

Editā€¦ 40 minuutjesā€¦ ik zag het aan de tijd sinds de vorige postā€¦ ook een leuke functie van het forumā€¦ :ok_hand:

HEEEL VOORZICHTIG!!

Ik werk in een laboratorium, maak hier geen grappen mee. Maatregelen: In een zuurkast handschoenen veiligheidsbril laboratorium jas.
Voor je het weet is het chroom van je kraan of je hele keuken aangetast. (Of je zelf)
Blijf er liever van af.

Beter wegbrengen als chemisch afval dan?

we zijn weer een stukje verderā€¦ alle gaatjes nu opgetaptā€¦ 't oude tapje is inderdaad met een 3 kwartiertjes verdwenenā€¦ een M2 tap, over een lengte van 6 mm ( jaā€¦ best wel een diepe draadā€¦ )

NaHSO4 ofwel Vitrexā€¦ werkt dus ookā€¦ bijkomend effect is welā€¦ 't titanium wordt ook iets geĆ«tstā€¦ aan de oppervlakte werd de kristalstructuur zichtbaarā€¦ wel mooiā€¦ maar na 10 seconden tegen de polijstschijf is er al niets meer van te zienā€¦

Ik heb de fles even goed bekeken het is 10% zwavelzuur, is dat minder gevaarlijk/bruikbaar voor het verwijderen van afgebroken schroeven?

10%ige zwavelzuur is goed te gebruiken voor het verwijderen van afgebroken schroeven.
Het mag ook nog wel een hogere percentage zijn. Dat gaat natuurlijk niet meer als je al een 10%ige oplossing hebt.

Het gevaar schuilt zich meer in geconcentreerd zwavelzuur ((98%). Daar moeten de regels stringent aangehouden worden.
Nooit water op zwavelzuur, maar andersom, zwavelzuur bij water doen.

Met vriendelijke groet,
Inca

eenvoudig ezelsbruggetjeā€¦ Water in zuur geeft Vuur!..

Als je dan 10% zwavelzuur op een afgebroken schroef druppelt, is het dan een kwestie van minuten, uren of dagen?

Als je het er op druppelt duurt het dagen.
Verder moet je dan rekening houden met het indrogen van de druppel, waardoor de concentratie wordt verhoogd.
Daardoor zal het omringende materiaal ook sneller worden aangetast.

Het beste werkt het door het kale item waaruit de schroef verwijderd moet worden in dat zuur te verwarmen.
Dan zul je zien dat de schroef zwart wordt en korrelig. Dan kan het vrij snel oplossen.

Ik zou iedereen aanraden nooit Vissin te kopen, daar dit niets anders is dan (zeer dure, Bergeon) zwavelzuur.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Over gebroken schroeven, ik heb op de rikketik een mooi vergulden zakhorloge gekocht, echter heeft het uurwerk een hele lage amplitude, de balans draait heel sloom. Nu sta ik te popelen om hem te demonteren en door mn elma machine te halen, echter wil de schroef boven de veerton niet los, de schroef van het palrad wil wel naar rechts draaien en zodoende de veer opwinden, maar zodra ik de schroef naar links draai om hem los te halen blokkeert hij gelijk, hij zit muur en muurvast, of iets blokkeert de boel, naar rechts draaien is geen enkel probleem, ook als ik wat meer kracht zet(niet teveel) gebeurt er niks. Alles wil los alleen de veerton zit dus vast aan de brug samen met het palrad. Ik kan de veerton wel openmaken door een inkeping in de deksel, maar de veertonas/tonarbe verwijderen kan niet. Als de schroef breekt en er blijft een gedeelte achter in de tonas, dan krijg je dat toch op geen enkele manier eruit, de veertonas is aan de onderkant dicht dus kun je er maar van 1 kant bij. Hieronder foto van het uurwerk:

Niet bekend met die iniemienie maten, maar er zijn ook links draaiende boren.
Vanaf 0.8 tot heel groot.
Een afgebroken bout of schroef is hiermee heel makkelijk te verwijderen.

Klopt helemaal ! zorg er alleen voor dat er geen andere stalen onderdelen op de platine zitten, anders lossen deze ook op :smile:

Ik denk dat de schroef iets te vast in de arbor zit en simpelweg meedraait in beide richtingen. Als je de brug compleet demonteert dus met ton en al verwijdert, dan kun je met een pinvice de arbor inklemmen en dan heb je mogelijk wel de frictie om de schroef los te draaien.

Is het niet gewoon een linkse schroef? Meestal is de palradschroef rechtsdraaiend, maar linksdraaiend komt volgens mij ook voor. :thinking: