Gek ding: nachtwakersklok

Een goede vriend van me heeft recentelijk een huis gekocht dat voorheen van een klokkenmaker was. Op zolder en in de werkplaats vindt hij allerlei bijzondere zaken (helaas voor mij zijn weinig daarvan horloge-gerelateerd). Nu vroeg hij zich bijvoorbeeld van deze aparte Elka klok af wat voor iets is. Iemand?

1 like

En hebbes;
Nachtwaker of portiersklok;
https://www.google.nl/search?q=portiers+klok&biw=1829&bih=908&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjqw6nqhOfPAhXHQBoKHXLOCKMQ_AUIBigB#tbm=isch&q=nachtwaker+klok&imgrc=ChNOqlqg5s751M%3A

2 likes

daar hoort een papieren lint bij,

een nachtwaker nam deze klok mee op zijn ronde en bij iedere deur die hij controleerde hing een sleutel waarmee hij in het apparaat draaide,
daardoor werd een aantekening gemaakt op het papieren lint
en kon hij achteraf aantonen dat hij bepaalde deuren en sleutels had gebruikt of gecontroleerd.

3 likes

Wow, hadden ze dan allemaal een verschillende sleutel en een verschillende aantekening? Anders heb je al snel een grapjurk die bij de eerste deur 600 aantekeningen verzamelt en even een tukkie gaat draaien.

1 like

Grappig ding! Wat ligt er allemaal nog op die zolder :slight_smile:

Gaaf zeg! Bedankt voor de reacties. Ik kende dat hele systeem niet. Dankzij jullie aanwijzingen heb ik er een leuke website over gevonden: http://klokspot.blogspot.nl/2010/02/tijdsregistratie-in-het-verleden.html?m=1

Meteen de titel maar even aangepast.

1 like

Ik zal eens een middagje mee gaan opruimen daar. In elk geval zag ik dat in elke ruimte van het huis een klok is die centraal aangestuurd wordt vanuit de werkruimte. Ongeveer zoals stationsklokken, neem ik aan.

1 like

volgens mij hadden ze idd de mogelijkheid om verschillende sleutels te gebruiken, afhankelijk van hoe serieus ze het namen.

( die controle sleutels moesten in dat kleine ronde gaatje, die andere is om de wijzers gelijk te zetten,
er zal ook wel eoa opzitten om de boel op te winden aan de onderzijde ofzo .)

ik denk dat er op die rol een tijdlijn stond gedrukt, vervolgens word er een sleutel met een bepaald patroon op de tijdlijn afgedrukt vervolgens weet je dus welke deur en de tijd waarop de controle plaatsvond.

1 like

Zoals Carpe-tempus al schreef hing bij het te controleren object, raam, deur, kluis, een sleutel waarmee geklokt moest worden.

2 likes

Leuk hoor. Ik heb ook zo’n klok en heb daar inderdaad een heleboel sleutels bij.
Deze sleutels hingen bij de ruimtes of gebouwen die de nachtwaker moest controleren op gezette tijden.
Het toeval wil dat mijn schoonvader bij Philips in de bewaking heeft gewerkt en vroeger met zo’n klok in de nacht op pad was.
De klok zat origineel in een lederen foedraal en had een lange leren riem zodat de klok op het lichaam gedragen kon worden. Schoonvader heeft ooit een onguur type met de klok een flinke klap verkocht door aan de leren band vast te houden en de klok rond te zwaaien.

Het is een instrument om de controleur te controleren. :blush:

2 likes

je kunt die “sleutels” ook beter zien als een “stempel” de bedrijfsleider had een “sleutel” waarmee hij die klok kon openen en de papieren strip of schijf kon uitnemen en de gegevens uit de gelopen route kon controleren

Voor een echte baas is alles een wapen :thumbsup:

Misschien was het wel die van m’n foto. Op het laatste plaatje lijkt er een bloedvlek te zitten linksonder.

1 like

:joy::joy:

Ik heb ooit gelezen dat Elka marktleider was in Nederland voor wat betreft de nachtwaker klokken.

Marktleider is dan ook de minst concrete en afrekenbare titel ooit.

HorloG, marktleider in Nederland in acryl horlogeglas restauraties.

Bewijs maar eens dat het niet zo is… :wink:

2 likes

Als je vroeger Philips en DAF tot je klanten mocht rekenen was je al gauw marktleider. Zo’n grote markt was er niet voor nachtwaker klokken.
En ik weet dat Philips en DAF deze Elka klokken gebruikten.

Die Philips link zou er zomaar eens kunnen zijn. Het huis staat in de regio Eindhoven en de klokkenmaker die er voorheen woonde, was blijkbaar vrij bekend.

1 like