Gevonden maar wie kent het en is het wat waard?

Hoi,

Ik heb een klein zakhorloge gevonden en vroeg me af of iemand weet waar het vandaan komt ofzo?

Er staat “Marti” en "antichoc"op de wijzerplaat. Hij is ongeveer 25mm breed en 7mm hoog Romeinse cijfers op de wijzerplaat.

Hij is handopwindbaar en loopt goed. Wijzerplaat is bewerkt en laat zich moeilijk fotograferen…

Ik hoor het graag als iemand dit kent.

Grt,

Anderson

Als je een beetje karakter hebt dan meldt je het bij de gemeente. Het zal maar net een erfgoed van iemand zijn…

1 like

Ik heb het gevonden op een plek waar ik alles mocht meenemen van de eigenaar. Ik heb het hem al laten zien en zijn reactie was " hou maar jij bent toch gek van klokkies?" Dus het is me gegund…

1 like

Ik heb een soort gelijke zilveren van het merk Anker. Lijkt er behoorlijk op, die doet het op sommige veilingen zo tussen de 20-40euro.
Zal bij deze vast ook in die range liggen.

1 like

Marti horloge’s was een handelsmerk van de Fa. Speerstra uit Amsterdam. 60er en 70er jaren. Meer weet ik er ook niet van helaas.

1 like

Dat vond ik ook op Catawiki :stuck_out_tongue:
http://www.catawiki.nl/catalogus/horloges/merken/marti/5179179-marti-horloge?area=67073a6c5699abf155e4a5731a229a97289246a2

1 like

Dus de eigenaar van de vindplek kende het niet. Blijft dat er best ergens een familie kan zijn die dit stuk zou kunnen missen / herkennen als, bijvoorbeeld, het klokje van oma of Tante Bet.
Dus: heb je een beetje ruggegraat en karakter dan meld je het als gevonden voorwerp in plaats van gulzig te vragen wat het waard is.
Ik hoop van ganscher harte dat de waarde voor jou NUL zal zijn, terwijl het voor de oorspronkelijke bezitters of dier familieleden juist veel kan zijn.

Wat een afgunst weer…

5 likes

Misschien een slecht weekend gehad? :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Wat een rare aanname en belachelijke conclusie zeg.

Als het klokje zo belangrijk of een gemis zou zijn voor een familie, dan zou het in eerste instantie al niet daar moet liggen waar het schijnbaar gratis meegenomen mag worden.

7 likes

En de sfeer is meteen grimmig…

1 like

haha, ik vind je reactie lachwekkend. “Gulzig te vragen wat het waard is”. Ben jij wel een horlogeliefhebber? Wat je zegt zegt meer over jouw dan over mij. Ik ben op zoek naar het verhaal achter dit zakhorloge. Ik wil graag weten wat ik in handen heb. Ik weet de herkomst en mijn geweten is schoon. Bedankt voor de wel aan dit topic bijdragende reacties!

4 likes

Deze foto zijn moeilijk om te beslissen. Is het mogelijk foto van de beweging te zien ? Zo’n horloge heb ik al gezien : ofwel is het een kleine waardeloos van jaren '70 (en “antichoc” laat mij eraan denken) ofwel een heel mooie echte oude.

1 like

Hoi Brunod, Bedankt voor je reactie. De foto’s zijn met mijn Iphone genomen. Dus niet heel best…Helaas kan ik het uurwerk niet fotograferen tenzij ik hem open probeer te maken. Dat laat ik liever aan iemand over die weet wat ie doet. Hij wind wel goed op met een “mooi opwindgeluid”. Ik ga nog ff kijken of ik meer info kan vinden.

1 like

Ik begrijp die grimmige reacties niet.

Anderson, met je Iphone kan je zeker betere foto’s maken. Ga eens naar buiten voor daglicht, leg je horloge neer, en probeer met een vaste hand de foto te nemen.

Zoals je wellicht hier al gelezen hebt, is er weinig vraag naar zakhorloges. Vandaar dat de waarde meestal ontgoocheld.

2 likes

Zure man… De topicstarter komt met het hele verhaal en toch moet je nog even doorbomen over de herkomst?
Iets met been en bed enzo? :alarm_clock:

4 likes

Het is een vrij nieuw zakhorloge uit de jaren 70 en een damesmodel bovendien. Antichoc is een Frans anti-schoksysteem dus ik vermoed dat er een FE uurwerk in zit.

2 likes

De pH waarde in dit topic stijgt behoorlijk!

Als je op een rommelmarkt een mooie vondst doet ga je je toch ook niet afvragen of Tante Bertha of Ome Arie nog een emotionele band zouden kunnen hebben met hetgeen je gevonden hebt?

Ik heb geen idee van de waarde van dit klokje maar wens je er veel plezier mee.

2 likes

Als je bedoelt dat het zuurder wordt, dan zakt de pH waarde juist. :smile:

4 likes

Och een basische discussie moet ook kunnen.

2 likes