Gisteren 3 russen binnen

Deze heeft 18mm lugs

idd is met de stopseconde.

Gefeliciteerd, da’s een mooi trio, daar kan je voorlopig wel mee vooruit. Geniet ervan :+1:

Leuk trio, vooral de staat van die gouden komandirskie is erg mooi!

1 like

Ja, de (echte) Komandirskie is echt mooi!

1 like

thanks

@Marconi_A Welke valt nou onder de echte komandirskie? Ik neem aan de rechter, maar ik weet niet zeker of dat ook zo is?

OT: @goldie1709 De rechter zeker is echt schitterend. Zeker in het echt is de kleur van die echt gaaf, zo nét niet te opvallend goud. Werkelijk een pareltje. Stiekem is dit een van de weinige horloges waarvan ik spijt heb dat ik hem ooit verkocht heb. Die was gewoon anders :slight_smile: Heel veel draagplezier er iig mee! Hopelijk zie ik die nog vaker voorbij komen :slight_smile:
De andere 2 zijn ook echt gaaf! Zeker die linker is een schitterend horloge! En ja, dat made in USSR en dan ook nog eens de militaire variant is echt gaaf! Dat geeft zo’n horloge (imo) dan weer iets extra’s…

Mooi trio zo! :thumbsup:

1 like

Nee de middelste is de echte komandirskie :wink:
Die is ook echt verguld terwijl de rechter alleen goudkleurig is.

2 likes

mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de middelste, (“de echte”) alhoewel ik de linkse al twee dagen om mijn pols heb.

De middelste heeft ook een echte militaire geur.

Het middelste is in mijn visie een echte Komandirskie. Maar ja, wat valt onder het begrip “echte”? Op de wijzerplaat van het rechtse staat toch ook Komandirskie?..

Ik persoonlijk vind een Komandirskie echt als het horloge:

  • op bestelling van het Ministerie van Defensie is geproduceerd (dat staat letterlijk op de wijzerplaat: “Заказ МО СССР”).
  • niet in vrije verkoop was maar alleen in de winkels voor militair personeel op vertoon van een militair legitimatiebewijs.
  • een stop-seconde functie heeft.
  • geen draaibare bezel heeft (dat heeft alleen Amphibia).

Er is een groot aantal modellen van Komandirskie (het middelste horloge behoort tot een van deze modellen), maar echte Komandirskie’s hebben nooit een afbeelding (behalve een ster) op de wijzerplaat. Op dit concreet horloge mis ik nog de ster.

Alle latere modellen met vliegtuigen, tanks, en andere plaatjes zijn in de laatste jaren van de Sovjetunie geproduceerd en niet op bestelling van het Min. van Defensie. Kwalitatief zijn die niet minder dan echte Komandirskie’s, maar zijn niet “echt”. Ook zijn vele van deze latere horloges heel mooi en verdienen absoluut een fatsoenlijke plaats in elke verzameling. Ik draag ook zelf met plezier diverse “niet echte” Komandirskie’s.

En nogmaals: al het bovenstaande is mijn persoonlijke mening :smiley:

1 like

Op de 3 foto kan je wel degelijk de ster zien. De meeste die ik zag hebben een rode ster, deze heeft een donkere ster.
Verkleurd of niet?? Geen idee.

Aha, nu je dat zegt, zie ik inderdaad, met behulp van een vergrootglas, een ster (oh, oh, de leeftijd :pensive:).

Dat is een bekend verschijnsel - de horloges van Wostok hebben altijd last gehad van verkleuring en craquelé. Dat is helemaal normaal dat de voormalige rode ster op een Wostok nu een witte ster of een onzichtbare ster is geworden.

Je echte Komandirskie is voor mij nog echter geworden :wink:

1 like

Hallo, Mijn naam is Bart Isbrücker en ik heb mij vandaag voor het eerst aangemeld op dit Horlogeforum. Toevallig zag ik deze boodschap over de drie Russische horloges. Stom toeval dat ik vandaag 7 Russische Vintage horloges op Catawiki heb aangeboden. Ze zijn nog niet goedgekeurd maar dat is een kwestie van tijd. Mijn Catawiki aanbieding bevat de volgende tekst: "Lot van 7 oude Russische polshorloges - Jaren 50 tot eind jaren 80. Alle horloges zijn handopwinders - 1 x verguld - 6 x staal. 2 x USSR, 4 x CCCP en 1 x ??? USSR is gemaakt voor de buitenlandse markt. CCCP is gemaakt voor de Russische (Sovjet Unie) markt.

Het horloge met vraagtekens i.p.v. land van herkomst is vermoedelijk geproduceerd naar aanleiding van een militair succes. ПОБЕДА betekent namelijk VICTORY.

Foto 1: compilatie van de 7 horloges.
Foto 2&3: Raketa - werkend - eind jaren 80 - USSR.
Foto 4&5: Paketa - werkend - eind jaren 80 - CCCP.
Foto 6&7: Raketa - werkend - jaren 40/50 - USSR.
Foto 8&9: ЛЕНИНГРАД = LENINGRAD - (nog) niet werkend - begin jaren 50 - CCCP.
Foto 10&11: СПОРТИВНЫЕ = SPORTS(?) - 17 stone - werkend - wijzers met lichtgevend Radium - begin jaren 50 - CCCP.
Foto 12&13: ВОЛНА = WAVE - 22 stone - (nog) niet werkend - verguld - jaren 50 - CCCP.
Foto 14&15: ПОБЕДА = VICTORY - (nog) niet werkend - ???

De horloges zijn gebruikt en sleets dus iets voor een échte liefhebber
4 horloges werken en 3 hebben een service beurt nodig.


Het is absoluut niet mijn bedoeling om alle liefhebbers van Russische horloges gek te maken maar ik moet nog even uitvinden hoe ik, mijn doorgaans oude horloges (niet alleen Russisch), via dit Forum eventueel kan/mag veilen.
Maar even, puur uit nieuwsgierigheid…Hoe vindt u deze Russen? En weet u of iemand anders waar en/of waarom het laatste horloge ПОБЕДА (VICTORY) is geproduceerd?

Hartelijke groet,
Barting

Hier wordt helemaal niemand “gek” van Bart :grinning:

Ik ben liefhebber van Russische horloges maar dit is nou niet de kwaliteit waar ik warm voor loop :confused:

Ik begrijp jullie reactie volkomen maar gelukkig zijn we niet allemaal het zelfde. Ik denk dat met wat aandacht het best interessante horloges kunnen worden. Het leven in Rusland was toen nog niet zo ‘Bling, Bling’. Toch?

Wat is er mis met deze dan? Weliswaar geen Rus maar weet iemand iets van de Angora Watch Company?

2 likes

Angora is de oude naam van Ankara, dus wellicht een turks horloge … ?

Ja, die Angora is een leuke klok, ik denk uit de jaren twintig.
Het uurwerk zit vast aan een scharnierende ring zodat je het uurwerk een stuk naar boven kunt zwenken.
Ik heb een zilveren exemplaar, van een ander merk.

Hoi, Angora Watch Company komt uit Zwitserland ik heb meer gedetailleerde foto´s maar ik mocht als beginnend lid helaas niet meer foto´s bijvoegen dan 3 stuks.

1 like