Afgelopen week heb ik een nieuwe aanwinst binnen gekregen en omdat dat in mijn geval tegenwoordig niet zo vaak meer gebeurt, heb ik er maar een topic over aangemaakt.
Al langer keek ik regelmatig naar dit model, ik zag hier op het forum een aantal hele mooie exemplaren voorbij komen, maar het kwam er eigenlijk niet van om er echt werk van te maken. Dat had deels ook met de maat te maken, de meeste van de diverse uitvoeringen zijn veel te groot voor mij. Maar afgelopen week verkocht @Selie die van hem en dat is voor mij gelijk ook de mooiste uitvoering. De belangstelling voor zijn verkooptopic liet nogal te wensen over en ik bood aan om wat foto’s te maken om zijn topic wat op te vrolijken. Toen ik het ding eenmaal in handen en voor de lens had werd ik op slag verliefd en toen tegelijkertijd Candide aanbood om mijn Squale over te nemen ging ik door de knieën.
Even wat historie:
De Airman is een historisch model, het werd in 1953 voor het eerst gemaakt en het was gelijk het model wat Glycine als merk beroemd maakte en mede als trendsetter op de kaart zette als ontwerper van pilot GMT horloges, naast dat andere beroemde merk
Ze waren Rolex nipt voor, die in 1954 met de GMT kwam voor Pan-Am piloten. Het was de tijd van het nieuwe intercontinentale vliegen en GMT horloges pasten helemaal bij dit gevoel.
Het specifieke succes van de Airman werd mede veroorzaakt door de Vietnam oorlog, het horloge was in eerste instantie heel populair onder piloten, maar later ook onder grondpersoneel en soldaten. In 1965 kostte een Airman ongeveer 100 dollar. Deze “issued” horloges zijn tegenwoordig zeer gezocht maar nog heel zelden in originele staat te vinden.
Over naar die van mij: een purist uitvoering en voor degenen die niet weten wat Glycine hiermee bedoelt:
dit is de 24-uurs uitvoering. Dat wil zeggen dat de urenwijzer slechts eenmaal per etmaal de wijzerplaat rond gaat i.p.v. twee maal zoals bij een normaal horloge. Dat is even wennen bij het aflezen, maar ik moet zeggen dat het eigenlijk vrij logisch is en voor mij althans, snel went.
Deze uitvoering is 39mm groot wat voor mij wel de sweet spot is, de mooiste maat voor mijn kinderpolsjes.
De Airman heeft twee grote schroefkronen. De bovenste van de twee dient voor de tijdverstelling en de onderste bedient een vergrendeling voor de bezel. Weliswaar is dit een klikbezel, maar deze wordt volledig gelocked doordat er een plaatje met vertanding tegen de buitenkant van de bezel wordt geschroefd. Exact zoals op het origineel ook het geval is. Het horloge is tot 20bar waterdicht.
De afwerking vind ik op behoorlijk hoog niveau staan, of het nu de bediening van de kronen is, of de kwaliteit van het polijstwerk, het ziet er allemaal erg goed uit. Ook de wijzerplaat is erg mooi uitgevoerd, deze heeft een mooi verloop van zwart naar donkerblauw. Het font van de cijfers op de wijzerplaat stamt uit 1955 en is door Glycine speciaal voor de Airman ontworpen.
Samen met het ontspiegelde saffierglas geeft dit het horloge een topuitstraling. Het gebruikte uurwerk is een gemodificeerde versie van de ETA 2893. Dit is een mooi plat uurwerk dat ook veel gebruikt wordt als basis aandrijving voor chronografen met een Dubois-Depraz module. Bijvoorbeeld de Speedmaster Reduced maakt hiervan gebruik. Technisch wellicht iets verfijnder als de overbekende 2824. Het uurwerk kan bewonderd worden door de zichtbodem van de Airman.
Een lang verhaal kort: ik ben er nogal verguld mee en omdat je zo geduldig dit hele verhaal gelezen hebt, hierbij dan ook nog wat plaatjes
De wijzerplaat heeft een subtiel verloop.
De bezel wordt met de onderste kroon gelocked:
Cool uurwerk
Detail van de kronen:
Prima lume ook
Bedankt voor het kijken!