Glycine airman vintage, uurwerk probleem

Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een vintage Glycine Airman gekocht, waarvan het uurwerk origineel lijkt, zie de bijgevoegde foto. Het behoort een 24hr movement te zijn en die van mij draait eens per 12 uur, betekent dat per definitie dat het uurwerk niet correct is? Of kan dit met afstellen worden geregeld?
Bedankt alvast voor jullie hulp

Met vriendelijke groet,

Luuk

2 likes

Je foto helpt niet echt.
Scherpe foto’s graag van het horloge, de wijzerplaat en het hele uurwerk.
Dan kan er misschien wat meer verteld worden.

2 likes

Beste Maurits,

Dankjewel, ik wilde inderdaad iets te kort door de bocht. Hierbij wat meer foto’s

Heerlijk horloge wel trouwens. :+1:t2::heart_eyes:
Zag die pasgeleden op marktplaats voorbij komen. Helaas is ie toch boven mijn budget

1 like

Klopt inderdaad, was er ook erg blij mee, maar dit is erg jammer.

Luuk

Het zou mij logisch lijken dat het rondgaan in 24 uur gebeurt bij de gratie van het tandwiel wat de urenwijzer aandrijft.

Dat zou betekenen dat het juiste raderwerk hier niet in zit.

Kan iemand dat bevestigen?

1 like

Er schijnen twee versies te bestaan: een 24 uurs en een GMT

Vergeleken met de GMT ontbreekt op het horloge van de TS een wijzer.

Misschien is er in het boek van Stikkers iets te vinden?

3 likes

Dat is inderdaad ook mijn eerste gedachte, hoop dat iemand hier uitkomst kan bieden.

Ik zie wel een kleine gmt wijzer hoor

De vintage versies hebben die extra wijzer niet, dus ik denk dat die optie afvalt.

Dat is de achterkant van de uurwijzer, geen GMT hand

Oh aha :joy: Dan heb ik niks gezegd

1 like

Het is ook een wat vreemde wijzer, ik snap de verwarring

Er zijn meerdere geweest door de loop der tijden heen. Ik heb zelf net een heel epistel geschreven over Airmannen:

Dus nee, @koekoek, geen GMT wijzers op originele airmannen, want de GMT functie ligt in de bezel besloten. Er zijn ook 12-uurs versies geweest, maar die hebben ook een duidelijke 12-uurs wijzerplaat en 12-uurs bezel.

Dan zijn er versies met of zonder extra GMT wijzer, de Purist versus de GMT versies dus. Ook zijn er nog versies geweest met interne bezels en een soort van C-shape compressor kasten. Kom ik op het volgende lijstje permutaties:

12u - GMT - Intern
12u - GMT - Extern
12u - Purist - Extern
24u - GMT - Intern
24u - GMT - Extern
24u - Purist - Extern

Nog even los van de grootte, vintage vs moderne kast en wijzerplaatkleuren. :slight_smile: Bij mijn weten was de GMT wijzer pas in de moderne tijd een feit.

M’n favoriete wijzer! Beter dan de Dauphines van 1953! :+1:

1 like

Hierbij de info uit het boek van André Stickers. Wellicht dat vaststelling van het uurwerk in combinatie met jaartal nog wat extra info oplevert.

Succes!

5 likes

Ik ben eruit, Nico Rijsman heeft bevestigd dat er onderdelen vervangen zijn. Dankjewel voor jullie hulp en informatie.

1 like

Valt het voor een fatsoenlijke prijs te fixen? Hoe dan ook een cool ding, ik hoop dat je niet al te teleurgesteld bent.

Oh, en wat ik me afvroeg, is dit nu de versie die hacking doet doordat er een miniscuul palletje omhoogschiet op 24, wat de seconde tegenhoudt? En zo ja, werkt dat nog?

1 like

Ik ga nu maar eens kijken wat een reparatie gaat kosten. Nee, hij stopt echt direct bij het uittrekken van de kroon. Ik ben er nog steeds blij mee, maar vrees wel een beetje voor het vinden van correcte onderdelen.

1 like

Als je op het Amerikaanse forum kijkt zie je dat er 3 gespecialiseerde airman (zoek op Emre Kris, moderator van het Glycine gedeelte) makers zijn.

Een van hen zit in Nederland, Ronald Prins in Cothen. Mogelijk kan hij je helpen om hem weer origineel en goed lopend te krijgen.

3 likes

Dankjewel voor de tip, ik ga hem proberen te contacten.

1 like