Goed gereedschap is het halve werk

Welk gereedschap hebben jullie voor het wisselen van bandjes? Heb nu twee keer gereedschapjes gekocht maar beide keren prul eerste klas (bleek helaas achteraf)…

Ik ben dus op zoek naar een goede makkelijke tool om zelf mijn bandjes te wisselen, en een goed adresje voor een smalle schroevendraaier voor onderstaan schroefje, (bouwmarkt is geen uitkomst) :pensive:

Dit ga ik even volgen. Zelf een chinese set gekocht. Kwaliteit bagger. En ik had nog niet eens de goedkoopste uitgezocht :stuck_out_tongue:

1 like

Ik lees ook even mee.

Met de zoekfunctie vind je alles wat je weten wil.

Zo moeilijk is het niet. En zo zijn er nog talloze draadjes.

Ik gebruik schroevendraaiers en pushpintools van Bergeon, werkt prima! Deze bestel ik op cousinsuk.com, schappelijke prijzen (zeker nu de pond laag staat) en binnen een paar dagen heb je het in huis

Inderdaad: Bergeon is wat je moet hebben! Niet goedkoop, maar wel kwaliteit.

Hier ook Bergeon tools voor het betere werk. Gekocht bij een nederlands bedrijf: www.bijoumoderne.nl , ook voor particulieren.

Een goed schroevendraaiertje is een must als er pins door de lugs heengaan met schroeven.

Soms zitten er toch pushpins in en volstaat een cocktail-prikkertje door het geboorde lug-gat.

Voor pushpins die verwijderd moeten worden vanaf de achterkant gebruik ik een goedkoop plastic uitschuif dun Stanley-mesje.

Truc werkt als volgt:
Keer het horloge om, schuif mesje een stukje uit, plaats deze voorzichtig recht opstaand tussen band en lug totdat je de pushpin voelt. Wring met het mesje totdat de pushpin eruit springt, let hierbij op dat je met je vingers van onderaf lichte druk uitoefent zodat als de pushpin eruit springt dit altijd aan de achterzijde gebeurt. Dit voorkomt schade aan de lugs aan de voorzijde.

Voor het plaatsen van een band geldt eigenlijk dezelfde wijze alleen andersom.

Ik heb geleerd dat op deze manier de minste risico’s op schade ontstaat, je moet er natuurlijk wel enige handigheid in ontwikkelen. Ik wil dan ook voorstellen het een paar keer te oefenen op een “Sloop-klok”.

Succes!

1 like

Ik had ook n goedkoop Chinees setje via ebay gekocht. Heb daar mn eerste horloge en uurwerkje mee ge(de)monteerd. Het kan wel, maar merkte later dat me goed gereedschap t zoveel makkelijker/soepeler gaat.