Grand Seiko 9f overtroffen? Nieuw high end quartz kaliber van Citizen

Tot 2019 nog niet in de verkoop, maar een prototype is er al. Nauwkeurig tot op 1 seconde per jaar. En Solar. Het kwartskristal trilt op een recordfrequentie van 8.4Mhz. (standaard kwarts 32Khz, Bulova Precisionist 262Khz).

Ben wel benieuwd naar de designs waar ze mee gaan komen.

14 likes

Is al een paar keer voorbij (introductie maart dit jaar) gekomen, maar blijft interessant.

4 likes

Zelfs de huidige high end Citizen Chronomaster Quartzen gaan beter dan de Grand Seiko, al schijnt de nieuwe GS Quartz GMT de Chronomaster te evenaren

2 likes

Is beetje hetzelfde als de Omega Marine 8.4 MHz uit 1973 of ben ik abuis😗

8.4 Mhz, or more precisely, 8,388,608 Hz (vibrations per second). That’s considerably faster than the Omega Marine Chronometer from the 1970s, which had a special lens-shaped crystal, and vibrated at 2.4 Mhz

De oudere modellen deden dat al (5 sec per jaar)…Citizen stond een tijdje aan kop en moest toen de plaats delen met de Longines VHP(als ik deze naam goed heb :roll_eyes:)

Ikzelf vind ze zelf mooier dan de GS puur om het feit dat ik de verdeling van text op de wijzerplaat meer in verhouding vind staan( ik ben een zeikerd…I know :grimacing:) … maar daarin tegen zijn de GS’en beter verkrijgbaar dan de Chronomaster( zelfs hier in de markt) … De Chronomaster hier op HF is echt :hugs:

Zie het NA topic van @Bidle

4 likes

Dat zou zo maar kunnen, maar ik lees wel eens wat in het rond en heb veel van dit soort verhaeln over de 9f op WUS gelezen:
“I now have three Grand Seiko quartz models. Two of them have the even higher accuracy movement, which is rated at +/- 5secs. per year instead of 10! I have the SBGX059, and it has neither gained nor lost a second since April this year. And that is not even the most accurate.”

Over de Chronomasters is wat minder geschreven, maar dit lees ik vaker:
And the better (on paper) accuracy of the Citizen is a big draw for me, although I track my GS pieces closely (daily) and they perform better than advertised.

Als het eenmaal onder de 2 a 3 seconden per jaar zit gaan andere eigenschappen zwaarder wegen als je je voorkeur bepaalt. Dit nieuwe kaliber zou ik bv liever verguld hebben, maar het komt meer in de buurt van de 9F qua uiterlijk.

3 likes

Daar heb ik WUS niet voor nodig, geen enkele van de 3 GS Quartz die ik heb gehad had een afwijking over een periode van meerdere maanden.

4 likes

Wat bedoel je dan precies met:

Beter dan géén afwijking kan toch niet.

1 like

Op papier en qua specs, in de praktijk maakt het geen moer uit

2 likes

De Citizen van mij ook niet,… die fabrikanten houden natuurlijk graag een marge aan voor extreme omstandigheden.
Voor mij zijn al die uurwerken (GS, VHP, ETC) allemaal nauwkeurig genoeg.

2 likes

Tikt de secondewijzer of heeft ‘ie een vloeiende beweging?

Tikt

1 like

Da’s nou jammer

Is hier al meer nieuws over, aangezien Baselworld al spoedig is?

Heel mooi, maar ik blijf een Grand Seiko man .

1 like

Hopelijk zien we wat chronomaster modellen met het nieuwe uurwerk erin.

1 like

Mijn Seiko doet het niet veel slechter dan deze Citizen. Sinds de wintertijd heeft de mijne pas een halve seconde afwijking wat over een jaar iets van 1.7 seconde afwijking is.

1 like