Halbmond und Sterne ohne Kompass navigieren

Momenteel bezig met een vrij onbekend merk uurwerk, wel goede kwaliteit overigens: Het gaat om en Halbm. U Sterne.


Geen kalibernummer?
Het loopt alweer prima, maar nu wil ik het afregelen en er zit geen kompas op de balans.
Het ziet er ook niet uit alsof de balans incompleet is.

Hoe regel je dit uurwerk dan af??

2 likes

regelen ze dat dan niet af op de veer zelf, met een soort schuifje / gewichtje ?

Dat is een Phenix uurwerkje.
Lijkt me een vrijlopende spiraalveer, bij oude engelse zakhorloges en ik geloof ook Rolex is het te verstellen door de balansschroefjes van gewicht te veranderen of het in en uitdraaaien van de schroefjes .

Ik zit niet graag aan de balansschroefjes :frowning:
Er is vast een simpele manier die ik over het hoofd zie.
Niemand de gouden tip?

Laat die balansschroefjes eens zien in close-up, als 't lukt - is dat wellicht een Microstella-achtig systeem…?

In het Engels heet het een free sprung balance, daar is veel over te vinden. maar alleen van de modernere systemen.

Hier foto’s van de balans:

Ik zie geen enkele verstel mogelijkheid :frowning:

Even gauw voor Lubach begint - :smile: - ik zie wel sleuven in de schroefkoppen. De witte of gele schroevendraaier past daar wel in. Is wel heel tricky, en je moet zeer methodisch te werk gaan. Met een Rolex Microstella-tool is een Rolex afregelen redelijk goed te doen. Maar dit is - tja - nodeloos moeilijk gemaakt lijkt het…

1 like

Altijd met tegenover gestelde paartjes werken en hetzelfde behandelen. Dus als je a naar buiten draai moet de tegenover gestelde van a ook naar buiten.
Beat error pas je aan door de balans spiraal in zijn geheel te verdraaien.

Gr men

2 likes

Allemaal bedankt voor het meedenken en zoeken naar een oplossing.
Ik ben heel blij met zo’n horloge met free sprung balance. Het is zeker een kwaliteits uurwerkje en ik vind het leuk om weer eens iets bijzonders te hebben, een interessant uurwerk zegt mij meer dan een horloge met een mooi uiterlijk.
Het loopt wel goed genoeg zonder af te regelen, dus de laatste secondes in nauwkeurigheid laat ik maar zitten. Ik ben veel te bang de balans te beschadigen als ik aan de schroefjes draai.