HanDavinci mod: SKX Save Daocean

Inleiding


Ik liep eens in de zoveel tijd met het idee om @Handavinci te vragen om een gave SKX mod te maken. En ik wilde niet zomaar aankloppen met het zoveelste idee. Ik wilde iets gaafs en unieks, waar ook hij graag aan zou werken. Dat is gelukt. Toen ik eindelijk eens met een idee naar hem toe ging, had Han er wel oren naar!

Maar… zijn hulp kwam met een twist…
hij stelde een voorwaarde… hij liet me… dingen doen.

Han, dit is hoe je me liet voelen.

Maar het was het waard :wink:

large

Dit topic is als volgt opgebouwd. In lijn met Han’s stijl(tje) verdient dit verhaal een theme. En wat past beter bij een Seiko “Save the Ocean” dan Hans Zimmer’s theme van BBC’s Blue Planet! Nadat je de sfeermuziek hieronder start, vertel ik je over de ideeën die we hadden, de achtergrond van de Prospex Save the Ocean lijn, de foto’s en vervolgens loop ik alle onderdelen met je langs. Neem er even de tijd voor :coffee:

:point_down: Aanklikken voor topic-ambiance :point_down:

Enjoy!

Ideeënvorming: van SKX HanDao Starmaster naar SKX Save Daocean

Om de zoveel tijd verzamelde ik wat ideeën, maar nooit kwam het ervan. Ik mod zelf wel eens wat Vostok Amphibia’s, maar dat is allemaal vrij goedkoop en leuk om ervaring mee op te doen. Een SKX wilde ik liever laten doen. En Han heeft meer oog voor balans en een berg kennis en kunde.

Foto vooraf:

Toen ik een paar keer de Stargate dial in een SKX voorbij zag komen op instagram, kon ik het niet meer laten om contact met Han te zoeken. We wisselden wat ideeën uit: in ieder geval een combinatie van de Stargate dial, aansluitende crystal, waarschijnlijk een witte Yachtmaster insert en wat andere dingen. We waren er al vrij snel uit.

Echter… We hebben vanalles gedaan… behalve de Stargate dial gebruikt :joy:. Want toen ik de Stargate dial binnenkreeg, had ik niet dat gevoel van de foto’s. Hij was veel donkerder dan ik had gedacht, zelfs in de volle zon zag ik met moeite wat kleur.

Toen liet Han een wijzerplaat zien van de Seiko ‘Save the Ocean’ lijn. In één woord: wauw! Nog nooit zo’n gave wijzerplaat gezien – minder ‘volwassen’ stijlvol als de Stargate dial, maar man wat prachtig. Die wijzerplaat die Han had was al voor iemand anders helaas. En ik wilde liever rechthoekige indices in plaats van de gebruikelijke ‘stippen’. Maar… Han wist van de Samurai versie van de ‘Save the Ocean’ lijn en die heeft rechthoekige indices, en alleen een datumvenster en daardoor m.i. meer in balans. Dubbele win!

Het bloed kruipt natuurlijk waar het niet gaan kan, dus later alsnog een Stargate dial en een SKX009 besteld en zelf deze mod gemaakt:

Maargoed, daar gaat dit topic dus niet over.

Prospex ‘Save the Ocean’


Het verhaal achter de Prospex lijn ‘Save the Ocean’ is als volgt. Op Baselworld 2018 kwam naar buiten:

Seiko is pleased to announce a new partnership with the distinguished ocean explorer and marine conservationist, Fabien Cousteau. Like his celebrated grandfather, Fabien has dedicated his life to exploring the oceans and to promoting their health. Seiko greatly admires his tireless advocacy of the need for the oceans to be protected from the damaging effects of human activity and climate change.

Fabien Cousteau, vraag je? Is dat de man die duikboot in de vorm van een haai bouwde om een record van 31 dagen lang te blijven chillen tussen de sharks? Zeker wel. Dat is hoe awesome deze mod is. Fabien Cousteau awesome!

(okee het schijnt nogal een douchebag te zijn, maar dat terzijde).

En over deze collectie:

Part of the proceeds from the sale of this collection will be donated to the non-profit Fabien Cousteau Ocean Learning Center that raises awareness of ways to preserve and protect the planets waters and endangered marine life.

Leuk toch. Ja. Als je dit interessant vindt, kijk dan even op de #discoveryourplanet:

De onderdelen


We hebben de volgende onderdelen gebruikt:

  • Seiko SKX007
  • Samurai SPRC93 Save the Ocean wijzerplaat
  • Turtle SPRC91 minuut- en uurwijzer
  • Mystery secondenwijzer (d.w.z. oorsprong is onbekend)
  • CT204 Brushed chapter ring met laser etched ticks
  • CT094 Vlak saffier met clear AR
  • Zilveren/witte Yachtmaster insert
  • Strapcode Super 3D Oyster
  • En een beetje van Han

giphy

Letterlijk een beetje van Han trouwens. Als in… een baardhaar. For realsies.
Maar dat terzijde.

Foto’s


Hier is hij dan. De SKX Save Daocean, Aka Save the Yachtmaster, of Samurai OceanMaster:

Verderop meer foto’s!

Wijzerplaat: Samurai Save the Ocean


De wijzerplaat is werkelijk uniek en prachtig wat de lichtinval allemaal doet. Deze dial is het juweel van dit horloge.

Je staat er misschien niet bij stil, maar let erop dat een Samurai de kroon op 3 uur heeft, niet op 4 uur zoals de SKX. Wat betekent dat je deze plaat er niet zomaar in kan zetten, dan zou die er gedraaid in komen te zitten. De pootjes onder de dial zijn niet bruikbaar en heeft Han daarvoor zelf een oplossing voor gevonden. Dat is pas custom. Next level modding: een Samurai dial in mijn SKX.

Insert: Yachtmaster


De insert werd natuurlijk bij de wijzerplaat gezocht, omdat het daar mee begon. Het belangrijkst was wat ik in de combinatie van HanDavinci en Crystaltimes wel vaker zag: naadloze aansluiting tussen de crystal en bezel (insert). Han weet dan precies welk glaasje er nodig is bij welke insert, dat is top.

Clear AR flat sapphire crystal


Hoewel ik eerder domed en blue AR mooi vond om te zien op foto’s, merk ik dat het me tegenwoordig juist stoort: zeker als de eyecatcher de wijzerplaat eronder is. Met deze clear AR en flat crystal blijft alles mooi strak en helder.

Wijzers: Turtle en 4 secondenwijzers


Bij deze mod horen zilverkleurige wijzers. De wijzers van de SKX vind ik wel gewoon het mooist: het is een unieke vormgeving en de smalle delen ervan matchen goed met de rechthoekige lume op de wijzerplaat. De Turtle wijzers matchen beter met de lume dan de stock wijzers, dus voor dat detail toch de moeite genomen.

Maar de secondenwijzer…

  • De originele secondenwijzer van de SKX is niet zilverkleurig. Ik had een secondenwijzer van Sumo in gedachten. Besteld, verstuurd naar Han… shit. De lume bleek af te wijken, groener dan de rest. Althans, zelf zie ik het niet, maar alsnog is ook de finish anders, meer gematteerd dan gepolijst blijkbaar.

image

  • Gelukkig was er de eenvoudige oplossing: de secondenwijzer van de Save the Ocean nabestellen. HAhaHahAh zo simpel, die past natuurlijk sowieso……! NEE DUS!.. die is nog meer brushed en niet polished, dus die sprong eruit als een drol in een fruitschaal.

image

  • Okee, okee, no spang. In het kader van save the ocean en milieuvriendelijkheid dacht ik, no more lume dan nodig! Weet je waarom! Deep. Sea. Bioluminescence. That’s right. Daar worden jouw gelumede handjes van gemaakt! Van deze diertjes. Dus. Save Daocean ftw!!!1!!1!

=

  • Okee even normaal weer. Lume wijkt snel af, moet gepolished zijn dus, gezocht naar custom alternatieven, zonder lume omdat mij de kans groot lijkt dat deze af zou wijken van originele Seiko lume. Wat wel strak zou passen bij de rest, is een needle secondenwijzer. De enige die ik kon vinden was die van Yobokies die…. Wel nog twee weken op vakantie was en daarna verzending vanuit Hong Kong zou volgen.

giphy-2

Jahoor, krijg ik gewoon een verkeerde wijzer binnen!

Yo Harold Ng, watskeburt?

Wait, wut. It’s not the one I ordered!

tenor

  • Weetje, laat maar, we knallen deze er wel in. Niet dus. Past niet! Serieus, de verkeerde secondenwijzer waar ik me maar overheen zette en dacht, fuck it, we gebruiken hem wel gewoon, past geheel niet. Ik op de rand van een zenuwinzinking, zelfs Han moest even extra aan zijn Rolex likken om er weer bovenop te komen. Stock wijzer erin en ik mailen met Harold. Na 10 mailtjes in 10 minuten met elkaar gewisseld te hebben, eindigend met HAROLD! IT. DOES. NOT. FIT! Dan weet je wel hoe laat het is. En vervolgens doodleuk de vraag of ik hem effe terug wilde sturen. Weet je wat, ik doe het nog ook, en als ik geen geld terug krijg Paypall ik z’n ass. :fu::joy:

image

  • Ach, de stock wijzer misstaat niet, dacht ik. Maarja. Soms gaat het zo. “This too shall pass” zeggen we dan. Stuurt Han alles op, zit er een extra secondenwijzer bij. Vraag ik ernaar, geen idee zegtie. Het is een stock SKX secondenwijzer, maar dan is het zwarte deel mat en het witte deel… gepolijst en zilverkleurig! :kissing: wut. Geen idee dus en op de foto zie je het niet echt, maar in het echt is het net even het detail wat het af maakt! Ik ben er blij mee.

Bracelet: Super 3D solid Oyster (Miltat)


Zoals je ziet zit er een Miltat Super 3D solid Oyster bracelet op van Strapcode. Voelt machtig solide aan, heel stevig en onverwoestbaar. Daar lever je ook wat voor in: vergeleken met een jubilee zit het wat stijf en minder comfortabel. Ook heeft de standaard clasp maar 3 micro-adjustments, daardoor kan het net de strak of net te los zitten. Een andere clasp bestellen is zo weer €30, op een band van €55 vind ik dat wat teveel van het goede. Misschien later.

Het plaatsen lukte wel, dit deed ik voordat ik alles naar Han stuurde. Het is lastiger plaatsen dan bracelets met met holle endlinks. Han vertelde later dat mijn endlinks ook wel aan de grote kant waren, in zijn ervaring. Of beter gezegd, mijn lug with is kleiner, want Miltat is nauwkeuriger dan Seiko SKX.

De schroefjes in de schakels vond ik bij het inkorten wat lastig, je moet even snappen hoe ze werken. De geschroefde pinnen hebben een soort los kopje. Je moet ze er niet helemaal induwen voor je gaat inschroeven, want dan zitten ze halverwege klem. Je moet ze er losjes bovenop leggen, en dan zachtjes inschroeven. Soms druk je ze alleen onbedoeld weer te ver naar binnen bij het schroeven. Als je het weet is het simpel. Overigens zijn de schroefjes in de Super 3D Jubilee weer anders.

Eerder zat er een glimmend plekje op, deze heb ik zelf gebrusht en je ziet er niks van. Zie topic daarover.

Mijn oordeel


Je zal niet verbaasd zijn dat ik dit horloge helemaal te gek vind. Het is de beste SKX mod die ik ooit heb gezien. Het is meer dan een ‘smaakvolle’ of ‘subtiele’ mod. Het is een uniek, opvallend, op zichzelf heel nieuw horloge! Hij spat van mijn pols en jouw scherm af.

Met de insert en de bracelet heeft het een onverwoestbare stalen uiterlijk gekregen. De wijzerplaat is natuurlijk de echte eyecatcher. Een veelzijdige en prachtige diepe blauwe kleur. De combinatie met de zilveren insert maakt dat hij nog meer ‘popt’. Met de gepolijste wijzers is het af – als het licht erop valt, lichten de wijzers mee op zodat ze niet overschaduwd worden door de geweldige wijzerplaat. In één woord geweldig!

Tot slot


Voordat ik nog een paar laatste foto’s plaats: bedankt @HanDavinci van Russian Watches Import Enschede B.V. Dankjewel voor je hulp en voor het lachen. Het is, los van dit modproject, ook gewoon echt leuk om je te leren kennen. Je hebt wederom een mede-forumlid erg blij gemaakt :+1:

giphy-3

En bedankt ook Perry @Voordeligbijdetijd met je hulp bij enkele van de onderdelen! Altijd prettig zakendoen.


Nog wat laatste foto’s:


Iedereen bedankt voor het kijken!

211 likes

haha! Bedankt voor de biertjes en mooi dat je er blij mee bent!

9 likes

@HanDavinci en @daffie, ik zie jullie schrijven - zo snel kunnen jullie echt niet lezen :rofl:

5 likes

Grote Grutten wat een verslag…:ok_hand: Dank voor het delen…leuk om ff door te lezen. :rofl:

Ik neem morgen ff vrij om de rest van je verslag door te lezen :sunglasses:

En wat een geweldig gave Mod…top werk @HanDavinci :ok_hand:

1 like

Stunner. Wat een queste. Dat lijkt mij nog het leukste voor de drager.

1 like

Dude ik zit op werk :joy: En ik lees niet, ik browse. Ik ga er vanavond eens goed voor zitten!

5 likes

Ik heb vier maanden de tijd gehad om hier over na te denken ja :joy:

Maar doe maar ja, ik heb er erg mijn best op gedaan :nerd_face:

1 like

Een hele mooie SKX, veel draag plezier!

Nog geen een in mijn collectie maar als ik dit zo zie vraag ik mezelf af waarom niet…

weet het antwoord :wink: standaard vind ik ze niet zo speciaal

1 like

das goddome een mooie skx!

1 like

Gaaf! Mooi gedaan hoor. Frankenwatch next level :wink:

1 like

Tldr; kneiter gave mod! Gefeliciteerd met dit mooie product van cocreatie en verzwegen dingen-laten-doen.

1 like

Mooi ding man! De secondewijzer is denk ik van een SKX171.

1 like

Prachtig resultaat wat hopelijk verzachting biedt voor alle zorgen tijdens het proces :stuck_out_tongue:.

1 like

zeau! die plaat is wel heel blauw zeg, lekkere mod hoor. En die 3d oyster zit er strak aan, mooier dan die standaard oyster van monsterwatches zo te zien.

1 like

Knap gedaan , dit is met recht een modificatie.Wat een knaller, ik vind helemaal mooi.

1 like

Kneitervette mod @HanDavinci :ok_hand:

2 likes

Prachtig! Ik hou er van. :ok_hand:

Die wijzer? Kijk eens wat er op de Fiffer (SRP777) zit:

2 likes

Leuk zeg! En prachtig geworden! Geniet ervan! :smile: :+1:

1 like

Mijn beste,

Zo zo!! Men is hier niet over één nacht ijs gegaan!!
Is daadwerkelijk een unicum geworden!!
Prachtige foto’s ook.
Ik wens je er dan ook een eigenzinnige tijd mee. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gave mod! Fris in de zomer, stealth in de winter! Zoals een oud-collega van mij altijd zei: een dubbele win-win! :nerd_face:

1 like