HanDavinci's SKX Blue Lago...Smurf. Hoe één foto mijn plannen om heeft gegooid

Ik ben weer helemaal doorgeslagen met de foto’s, dus het is een erg lang topic :sweat_smile:.

In een paar andere topics heb ik meerdere keren het begin van de SKX Blue Lagoon laten zien. Ik vind de nieuwe LE Samurai en Turtle super, alleen vind ik ze beiden net te groot voor mijn pols met 44mm.

Het doel van mijn project was simpel. Ik bouw mijn eigen SKX Blue Lagoon.
Mijn Ilustrator creatie:

Ik heb een saffierglas gekocht met de standaard dimensies van Crystaltimes, en de orginele wijzerplaat en wijzerset van de SRBP11. Ik had een custom blauwe chapter ring nodig met 4 gele streepjes op de 3,6,9 & 12, een custom bezel insert en done. Project afgerond, another job done :sunglasses:.

Eerst de chapter ring. Ik heb ze in 3 verschillende kleuren blauw gekocht en daarvan kies ik de beste. Ik dacht: “niet te moeilijk doen dit keer, ik koop een knalgele Edding pen met een 0.5mm punt en maak daarmee 4 gele streepjes”.

1) De orginele SKX009 chapter ring.
Te donker, klopt totaal niet.

2) Een custom chapter ring van een eBay verkoper.
Te licht, in het echt lijk het wel paars en het ziet eruit als Fisher Price plastic. Misschien valt het anders als die in de kast zit onder een saffier, maar voor nu is deze niet door mijn kwaliteitscontrole heengekomen.

3) Een blauwe (neppe) 6309 chapter ring.
De chapter ringen van de 6309 zijn iets hoger dan die van de SKX, maar daarvoor heeft 3M heel fijn schuurpapier bedacht. Maar euhm… deze is nog steeds niet binnengekomen uit Thailand, de Fillipijnen of Yolo-island :unamused:.

Oke, no worries. Chapter ring on hold en naar de bezel insert. Ik heb gevraagd aan Damien Lau van DLW of ik 2 ongespoten bezel inserts kon krijgen van keramiek waarvan de cijfering er al in gegraveerd is. Dit bleek lastiger te zijn dan ik dacht, want de cijfering wordt pas gegraveerd nadat de bezel insert gespoten is. Daarna pas gebakken.

Damien had niet echt veel zin om dat alleen voor mij te doen, en daar kon ik inkomen. Ik dacht dat het wat makkelijker zou zijn.

Ik heb Krzysztof (Dr. Seikostain op ebay) een appje gestuurd, maar hij is bezig met nieuwe technieken om ook keramiek te maken (hij gebruikte DLW als voorbeeld) en had er geen tijd voor.

Het is een beste vent, maar man man man ik dacht dat ik lang van stof was. Ik weet nu in ieder geval dat hij een keer met de motor in Drenthe en Groningen is geweest en dat Nederlands bier goed te drinken is, welke dat is laten we in het midden… (mijn Twentsche trots Grolsch natuurlijk, what else :smirk:).

Door naar het volgende idee.
Niet gehinderd door het feit dat ik ooit een SRPB11 Blue Lagoon in het echt heb gezien, bedacht ik me: “de orginele SKX009 bezel insert heeft (volgens mij) dezelfde donkerblauwe kleur”. Dat betekent dat ik alleen het rode gedeelte moet spuiten en de cijfering er weer netjes op moet krijgen. Goed te doen.

Dus ik ben samen met Dean Martin naar de plaatselijke autospuiter heen gefietst, om te vragen waar zij de verf laten mengen. Ik heb door middel van de “eyedropper-tool” in Adobe Illustrator de aqua/teal kleur uit de bezel insert gehaald en deze geprint op fotopapier. Nu konden ze mijn kleur mengen in een knikkerbusje. Verf check. Verder naar de cijfering.

Even goed nagedacht over hoe ik dit aan ging pakken. Het leek mij het makkelijkst om de bezel insert digitaal over te trekken met Illustrator, deze om te zetten naar de SKX binnen- en buiten maten van de insert en te printen op overtrekpapier of strijkpapier.

Hartstikke leuk om te doen, en ik ben weer wat verder in mijn kennis van Illustrator gekomen, wat een uitgebreid programma. Zoveel mogelijkheden.
Hier een paar plaatjes:


Top, van de layers een group gemaakt en good to go.

Even snel een printje gemaakt en met overtrekpapier en een potlood over een orginele SKX007 insert overgetrokken. Zouden mijn maten van het tekenprogramma kloppen?

Perfect. Het lijkt misschien niet zo, maar het rekenwerk komt precies overeen. Ik was op dat moment nog een beetje Dr. Bibber na het sporten.

Eentje geprint op strijkpapier, eentje geprint op overtrekpapier en eentje geprint op blanco carbonpapier. Geplakt, gestreken en getekend. Ik heb het met een 0.5mm fineliner in zilverkleur nog even nagetrokken op de 3 gespoten inserts, en het beste resultaat (strijkpapier) zag er redelijk uit. “Redelijk”…

Hier begon het me dwars te zitten. Ik heb er bewust geen foto’s van, want het is geen resultaat waar ik achter sta. Ik rol niet voor “redelijk”. Ik ga ook niet naar een restaurant waar het eten “redelijk” is.

Ik weet zeker dat ik de afwerking nog wel netter had kunnen krijgen als ik het verder onderzocht had. Al had ik de cijfering uit moeten carven en een stempel moeten maken van een aardappel, ik was er wel gekomen.

Maar toen kwam er een combinatie van 2 dingen waardoor ik de omslag heb gemaakt:

1). Ik ben met mijn vriendin weer naar Den Haag gegaan, en daar kwam ik even langs Schaap & Citroen. Daar lag de witgouden blauwe Submariner (ref. 11619LB, nickname: Smurf). Ik geef niks om witgoud, maar ik dacht wel: “WOW! Supergaaf zo’n blauwe duiker, maar ik heb ook een blauwe wijzerplaat in huis en bij DLW zag ik laatst zo’n felblauwe keramische bezel insert”.

De 116619LB (plaatje van het web):

Het is niet mijn bedoeling om van deze een homage te bouwen, ik wil gewoon een goede afwerking en dolgraag die SRPB11 wijzerplaat eindelijk gebruiken.

Hoe zou dit op de SKX staan? Terug naar mijn nieuwe favoriete programma en even snel wat in elkaar gedraaid:

Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit. Hmm…twijfel twijfel. Ik ben namelijk erg te spreken over de kwaliteit van DLW onderdelen. Het past allemaal naadloos en de afwerking is geweldig.

2). Nummer twee, en dit was het voornaamste euvel. Ik zat te kijken bij de markt en @Y1984 besloot om zijn SRPB11 Turtle te verkopen. Hij was even naar buiten gelopen om een paar mooie foto’s in de zon te maken, en daar zag ik het. Een parelmoer/metallic laag over het aqua/teal gedeelte van de bezel insert. Nee toch, mein f*cking liebe…verdammt noch mal. Ik ben zo terug, ik ga even iets kapot maken :sweat_smile:.

De foto geleend van bovenstaande:

Ik weet dat dit vrijwel onmogelijk is om te krijgen in een knikkerbusje, die glimmende spikkeltjes erin. Maar what has been seen cannot be unseen :unamused:. Als het niet helemaal klopt, dan klopt het helemaal niet.

Ik heb contact gehad met een paar verschillende spuiterijen, maar overal kreeg ik hetzelfde antwoord. Als ik het echt zou willen, dan werd het heel erg duur. De afweging was snel gemaakt, het is een aluminium ringetje van 38mm en dat is niet iets waar ik veel geld aan besteden.

Ik hoef ook niet te horen hoe ik het wel had kunnen doen met de bezel insert, maakt mie niks uut. Ik luister toch niet :smile:. De knop was inmiddels al omgezet, zodat ik met plezier de mod af kon maken.

De gemengde verf krijgt nog wel een toepassing, ik had nota bene al primer en blanke lak gekocht. Ik koop 3 a 4 bloempotjes in verschillende afmetingen, spuit deze aqua/teal en lever ze bij mijn vriendin af met van die mini-cactusjes erin.
Hatseflats, punten gescoord en ik zit niet met het gevoel dat ik de verf voor niks heb laten mengen :sunglasses:.

Inmiddels is de SRPB11 wijzerset verkocht op ebay voor de hoofdprijs, en het vlakke saffierglas is bij @Jan terecht gekomen.

Ik had de wijzers kunnen gebruiken, maar dan was het setje toch niet compleet gebleven en aan het minimale lumeverschil tussen de SKX en de Turtle stoor ik mij niet. Ik heb er een solid oyster van kunnen kopen. Sorry @Rolopalooza, je krijgt hem niet :relieved:.

Tijd voor mijn order bij DLW.

  • Ik dacht aan een setje mercedes wijzers, maar die vind ik op de SKX een beetje ielig staan. Daar kwam ook bij dat ik gewoon goede lume wil op een duiker, dus dan de orginele SKX wijzers. Ik wilde geen zwarte secondewijzer op die blauwe plaat, dus heb ik een custom order aangevraagd of hij mij één zilveren secondewijzer uit een mercedes setje erbij wilde doen.

  • 5.5mm double domed saffierglas met blauwe AR. Ik vind de prijs ($47,-) best hoog voor een glaasje, maar het is echt nodig als je een keramische sub bezel insert van hem wil. Die lopen “sloped” af en het hoogteverschil saffier-insert is anders bijna 3mm. Het ziet er niet uit, en grote kans dat je je insert kwijt raakt.

  • De blauwe keramische submariner bezel insert

  • Een stalen chapter ring

Zoals @Dpvh mij laatst al een keer vroeg; “ik zie de hele tijd vage en obscure posts van je in de markt staan, wat moet je er toch mee?”. Zo kreeg ik van Damien via instagram na het plaatsen van mijn order ook een berichtje terug met de vraag wat ik er nu weer van ging bakken.

Ik stuur hem met regelmaat vragen nadat er weer een hersenspinsel in is geslopen onder de douche. Ik dacht: “hey, dit is top”. Nooit verkeerd zo’n connectie, dus hij krijgt straks een heleboel foto’s als het project klaar is.

Bij monsterwatches ook meteen een order geplaatst.

  • Nog een coin bezel, deze draagt wat platter icm het hoge saffierglas.
  • De Super Solid Oyster

Inmiddels had ik van @getikt86 een headless 009 overgekocht van nog geen twee maanden oud. Ik voelde me bijna schuldig om hem te gaan modden, want ik kon echt geen enkel krasje ontdekken.

Ik heb hem zo een paar dagen gedragen met de oysterband erop:

Tijd voor het echte werk.
Elke keer als ik zo’n tafel vol heb liggen met nieuwe onderdelen, voel ik me een kind met een LEGO doos.

Welke zal het saffierglas zijn?

Het is tijd voor de befaamde apenlijm zoals @Bos het noemt. Deze Gorilla Glue epoxyhars is zo belachelijk sterk. Ik heb laatst een gedeelte van mijn bureau af moeten schuren, omdat ik per ongeluk een schaar erop had gelegd. Dacht je dat ik die nog los kreeg na 24 uur? :sweat_smile:

Het eindresultaat:

In hindsight denk ik wel een beetje: “ik lijk wel gek. Dit is bijna mijn zwarte SKX, maar dan in het blauw”. Aan de andere kant, sinds ik de zwarte SKX naar wens heb afgemaakt, is het mijn beater geworden. Deze draag ik minimaal 4 van de 7 dagen in de week en ik heb nog geen moment gehad dat ik erop uitgekeken ben. En nu heb ik een luxepositie dat ik met de super oyster en de super jubilee kan wisselen tussen de SKX’en.

Het enige wat ik nog aan één van deze twee ga doen is een 6R15 erin zetten met een SARB059 signed S kroon. Eigenlijk gewoon…omdat het kan. Dat is dan de SKX die zonder twijfel bij mij blijft.

Ah next item. Vorige week stuurde ik een berichtje naar Dr. Pancake @anon50762135EV MD over het feit dat hij zijn SKX011 zo vaak aan het uppen was. Ik zei: “Dat komt denk ik door die zwarte bezel. Ik stuur je wel even een orginele met een 007 insert. In ruil daarvoor wil ik een 22mm bandje. Het hoeft geen dure te zijn, maar ik wil ook niet weten welke het is. I too like to live dangerously :sunglasses:”.

Zijn patiënt is een dag later naar de OK gegaan voor een poliklinische cosmetische ingreep, en eruit gekomen aan de beademing en door naar de IC :laughing:. De diagnose was gesteld en het zware nieuws moest aan de patiënt verteld worden…“Meneer, U heeft nog 2 uur te tikken…”

Just kidding natuurlijk :nerd:. Ik twijfel er niet aan dat hij zuiniger met zijn horloges omgaat dan ik dat doe met die van mij, dat mag gezegd worden :thumbsup:.

Hier is het uitgebreide operatieverslag van onze chirurg terug te lezen over het leed dat een stalen bezel heet: http://www.horlogeforum.nl/t/candides-horloge-projecten/

Het bandje is nog onderweg (ik ben erg benieuwd wat mijn dangerous lifestyle choice me op heeft geleverd), maar ik vond dat jullie wel even opheldering verdienden na zo’n gaar topic (Sorry Ide :stuck_out_tongue_winking_eye:).

Verder met de foto’s:

Het doet me absoluut niet denken aan de 116619LB, meer aan een Squale Atmos Blueray 1545 door die sunburst dial en semi-matte bezel insert. Ik heb een heel tevreden gevoel.

Ik had al ergens een keer gelezen dat de blauwe kleur van de wijzerplaat even zijn gezicht liet zien als hij er zin in had, maar WAUW! Bij verschillende soorten licht krijg je gewoon een andere kleur, gratis en voor niks :heart_eyes:.

De stoep-wristshot:

De kipfilet-wristshot:

De tomaten-wristshot:

En als laatste de eetrijpe-avocado-wristshots:

Ik moet wel eerlijk toegeven dat de jubilee mijn favoriete band is, maar dat de oyster op deze veel beter staat. Dat scheelt, want op de zwarte vind ik de solid jubilee weer beter passen :smile:.

Ik heb voor mijn eigen collectie nu bijna even rust. Ik heb alleen mijn SNXJ89 mod voor een flinke prijs op ebay verkocht, vanaf de kruk in het café :unamused:. Een dag later werd ik wakker met hoofdpijn en spijt, want het horloge was al verkocht. Maar ik kan een nieuwe kopen, modden en ik hou geld over.

Gelukkig heb ik een uurtje terug een gloednieuwe old stock kunnen vinden van dezelfde verkoper als de oorspronkelijke. Hier gaat denk ik een blauwe plaat in of een knalrode als Seiko die ooit heeft geproduceerd (mocht je een model te binnen schieten met een rode plaat, dan hoor ik het graag) en saffier natuurlijk.

De beste man uit Singapore heeft er nog één over (ook nieuw), dus als je er eentje wil…stuur maar even een berichtje.

Bedankt weer voor het kijken naar mijn spreekbeurt :nerd:! Ik ga nu eerst genieten van deze Smurf in de zomer :sun_with_face:.

101 likes

Mooi ding hoor! Heb je mooi gedaan

1 like

Mooi verhaal. :+1:

Hij kleurt nu geweldig bij de avocados.

1 like

Bedankt voor het delen! Leuk om te lezen (heb normaal een grafhekel aan lange teksten)!

4 likes

Je bent inderdaad ruim van stof, maar verveelde geen moment. Bedankt voor je verslag en fotoos :+1:

1 like

ik sloeg een beetje door, mi scuzi :relieved:.

2 likes

In dit geval geen moeite mee! Was leuk om te lezen, de liefhebberij druipt (kom er maar in met je vunzige gedachten Johan) er van af!

4 likes

Held!
Zo, in een ruk uitgelezen, thanks for sharing!
Ik heb slechts een keer een mod gedaan en dat was m’n vostok waarbij ik enkel bezel en insert veranderde.(stelt natuurlijk al helemaal niks voor)
Maar ik krijg toch enorm veel zin om te modden door jouw post :sweat_smile:
Respect ook voor het doorzettingsvermogen(ook te zien aan de tijd in je screenshot :joy: ) :thumbsup:

Ik vind hem trouwens op Oyster heel tof, op jubilee gek genoeg een heel stuk minder :thinking:
Veel plezier ermee, ofja ik hoop dat je hem snel weer beu bent en dus snel weer aan het rommelen gaat
:grin:

1 like

Dan verkoop ik hem. Als die klaar is, is die klaar :sunglasses: Dan blijf ik er vanaf, en koop ik een nieuwe om te bouwen :smile:.

2 likes

Super leuk topic. Eindresultaat mag er zeker zijn, de Seiko Smurf. Alleen die X op de wijzerplaat mocht wel verdwijnen.

1 like

Held! Weer zo’n verslag waarbij je na twee alinea’s denkt ‘Oeh, zou je dat nou wel doen…’, maar uiteindelijk is het weer een geweldig verhaal om te lezen met een super cool resultaat. Keep up the good work! :thumbsup:

1 like

Leuk verslag weer. Gaat de blauwe chapter ring er alsnog op als die binnen is?

En een leuke rooie seiko, de SNKM95:

2 likes

Han. Jouw verslag heeft mij laten smullen. Prachtig!

1 like

Nee, ik hou mooi de stalen, dit past goed bij elkaar zo. De kleuren wijken iets van elkaar af, dat vind ik niet storend. Wel als er dadelijk drie kleuren blauw in zitten :smile:

1 like

Als ik een blue lagoon dial kon kopen zonder de x…die is er helaas niet haha :wink:.

1 like

Wow! Da’s pas craftsmanship…knap hoor :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

En…Holy shit wat een verslag :astonished: :clap:

Ps Arie K en uzelf zijn tweelingbroers?

Zo dat staat echt 10x beter op die jubilee dan op die solid zeg!!!

Respect hoor, puik project en heel mooi eindresultaat!

PS je weet waar je de solid kwijt kan :wink:

Ik wil nieteens vergelijken worden met. De mod is uiteindelijk gewoon een LEGO-setje geworden. Wat Arie doet heb ik diep respect voor.

2 likes

Hahahah, schei uit :laughing:. Ik moest wel even lachen en bedankt voor het compliment.

1 like

Knap gedaan man,mijn complimenten.

1 like