Hands-on: Grand Seiko SBGV245

b48bc256ff66e3b36d9abeb5650a21136cb18b03_1_690x142


Tijd voor een hands-on, want jullie doen het niet. En omdat we momenteel toch niet in een drassig weiland waterig bier uit plastic bekers kunnen drinken kunnen we maar beter wat meer tijd aan de hobby besteden, nietwaar?

9F Quarts

Normailter zou ik hier een blaartrekkend technisch betoog over het kloppend hart van het betreffende horloge neerzetten, maar daar heb ik nu helemaal geen zin in. En er is al heel veel over geschreven dus ik plak lekker een linkje met fijn leesvoor en verwijzingen over dit kaliber:

D’n deze hé…die stond al sinds een jaar op mijn watchlist. Uiteraard kun je hem nergens passen, ik ben niet van de lichte platen en wellicht toch wat te bling voor een toolwatch guy, Maar op de een of andere manier liet deze me niet los. En hoe kom je van dat gevoel af? Door het spul gewoon te bestellen en te kijken of het iets is. Damn homie, it sure is…

Grand Seiko SBGV245

Deze is afkomstig uit de Sports Collection, en daarbij ook de eerste collectie waarbij GS ooit gebruik heeft gemaakt van stoffen straps. De vrij agressieve kastvorm, het karakteristieke gebruik van Zaratsu en vrij veel brushing en gebruik, lume en bijbehorende specs maken deze GS overduidelijk een sportief horloge, maar wel een vleugje dressed up.

Qua prijs zit deze bijna op de bodem van de nieuwe GS collectie, en ondanks dat het veel geld is maakt het wel dat dit de budget lijn is van GS. Maar krijg je waar voor je monnies, of kun je beter een halve sleeve op je kast laten krassen door een gerenommeerde tattoo-boer? Let’s see…

De 40mm kast met het sprekende “Grammar of Design” en soort van 44GS case met in totaal een dikte van 11.8mm maken het ding erg draagbaar. Tel daarbij de 46,6mm lug to lug op en je krijgt een erg draabaar geheel. Draagt 'ie dan heel klein? Nee, dat ook niet helemaal duur de dikte van de lugs, en de lichte plaat maakt hem optisch ook wat groter. Maar zonder meer is het geen knoepert op de pols.

Omdat het hoofdzakelijk een sportief horloge is, mag hij wel wat groter zijn maar het is maar goed dat ze bij 40mm zijn gebleven. Schroefkroontje erop, 200 meter WR, drilled lugs en lume. Qua specs is het eigenlijk een doodnormale high-end quarts, maar wel eentje waarmee je in Sharm-el-Sheikh met je zatte kadaver indruk kunt maken op die heerlijke Duitse MILF bij het zwembad en niet de volgende dag spijt hebt dat je je horloge niet had afgedaan.

De case

Ik geeft het toe. Initieel zie je een vrij saai ding, met zijn grijze plaat en verder is er ook niet heel veel te beleven aan het horloge. You were never so wrong. GS bezitters weten wat ik bedoel. Want check dit:

Zaratsu at his finest. En nou maakt het niet uit welke GS je ziet, maar ik denk wel dat het gebruik van de brushing en Zaratsu op deze kasten een lust voor het oog is. Wat ik persoonlijk erg prettig vind is dat deze meer gebrushed is, waardoor het toch wat meer toolwatch over komt.

De bezel en bovenzijde van de lugs hebben een verticale brush, terwijl de plaat een horizontale heeft. OMG dit is zo cool. En als je dacht dat de kast cool was…

Dial & Hands

Die plaat hé…GS does wat GS does best…de plaat is afwisselend van lichtgrijs > taupe. Wat is taupe nou weer verdomme? Taupe is de aanduiding van een kleur ontleend aan het Frans, tevens refereert het aan de vachtkleur van de mol (Talpa europaea). Het is een grijs-bruine tint, veelvuldig gebruikt om de kleur van kleding en stoffen aan te duiden. Ik heb het voor jullie opgezocht, onwetenden die jullie zijn.

De secondewijzer is antraciet en de dauphine wijzers hebben een Zaratsu beurt gehad. Dit komt de afleesbaarheid ten goede op de matte gebrushte plaat. De markers, het logo, datumvenster…Grand Seiko. Perfectie…Omdat ik nu emotioneel wordt, even wat plaatjes om het luchtig te houden.

Strapcode

Zoals eerder getypt: De eerste GS collectie met stoffen straps. Deze zijn door elfjes gemaakt van padded cordura. Op foto’s op de internets zien deze er heel gaaf uit. In het echt ook. Maar ze dragen compleet ruk. Veel te dik. Vrij dikke bandjes an zich, die dubbel gefrot in een vouwsluiting onder je tere polsje komt. Zo moet het carpale tunnelsyndroom voelen. Pluspunt, de vouwsluiting is wel mooi. Maar je kunt er geen bal mee.

Zoals de plaatjes suggereren is het een bandenslet. Met deze lugmaat, en drilled is wisselen een kunstje. En hij kan het hebben. Stoffen bandjes op een GS, wie verzint het. Zulu heeft schijt, en doet het gewoon.

Conclusie

JDM budgetknaller voor 2,5K met fatsoenlijke specs voor alledaags gebruik. Goed afleesbaar, bandenslet, eigen smoel en set-it-and-forget-it. Op zoek naar een sportieve GS? Buiten de nieuwe GMT’s om is dit het beste wat je van je centjes kunt kopen. En blonde tripels. Ik hou van blonde tripels.


© 2019 Zulu tekst en fotografie, met uitzondering van de GS banner, die is van GS gejat. Bedankt voor het lezen en de groetjes! :v:

Tot slot een polletje. Wat wordt de volgende hands-on? De onderstaande staan allemaal op mijn shortlist met een voorkeur voor de Vertex.

  • Damasko DH2.0
  • Doxa Sub 300T
  • Vertex M100

0 stemmers

115 likes

Mooie foto’s :v:t3:

2 likes

Wow een GS op een Camo strap, wie had dat ooit durven denken :scream:. En het staat gewoon nog goed ook. Nice!

4 likes

Ongelofelijk mooie Grand Seiko.

Volgens mij nergens meer te verkrijgen ook. Ausverkauft meen ik

2 likes

Hilarische review! :joy:

En een mooi klokkie! :+1:t2:

1 like

Heerlijk om te lezen dit!

Edit: en zoals hierboven reeds vermeld: een mooi klokkie!

1 like

Heel coole review!
En heel mooi horloge!!:ok_hand:

1 like

Prachtig ding :ok_hand:

1 like

Pange heeft er volgens mij een op voorraad…

https://pangehorloges.nl/horloges/

3 likes

Ja he? Verbazend genoeg inderdaad :sweat_smile:

Ik heb geen idee. In Europa was hij hier en daar wel grijs te krijgen maar niet in overvloed. Hoe dat nu zit weet ik niet. Edit: Paulus heppem :grin:

Cool, mooi verslag. Volgende die Vertex svp. :+1:t2:

1 like

Mooi verhaal over een mooi horloge.

Dress met een casual look/-twist!

Lijkt me echt een GS die in het echt gezien moet worden voor een eerlijk oordeel.

1 like

Mooi ding, laat maar weten wanneer je 'm aan me wilt verkopen.

Of ome Magi moet je voor zijn omdat Spanje weer open gaat. I’m all over that like a fly on shit.

Leuke review en foto’s ook. Taupe ervaar ik overigens als grijsbruin met optionele hint van paars er in. :slight_smile: Maar goed, dan moet ik 'm in het echie zien wil ik taupe beamen. :slight_smile:

3 likes

Heerlijk leesvoer en nog mooiere plaatjes! Zo’n toolwatch uiterlijk en GS afwerking is to die for!
Als @Fate_Amenable_To_Change hem zat is graag deze kant op (alleen niet dit jaar aub :wink:)

1 like

Hold that thought :smile: die Vertex knaagt aan mijn geweten. Maar dat is een Doxa en een Damasko zusammen qua budget.

Vervelende hobby dit. :thinking:

1 like

Dat moest ik even opzoeken. Damn, dat is een prijzig dingetje zeg.

2 likes

Leuke review, gaaf horloge. Top :+1:

1 like

Check. :slight_smile: Jij ook. Die Vertex is echt, echt gaaf. Ik zou alles verpatsen en er eentje halen. Direct. Of, nou ja, nadat mijn vakantiegeld op de rekening staat.

EDIT: Ding even opgezocht. Cool. Erg cool. Maar wel dikke doekoe. :wink:

2 likes

Een schitterend horloge! :ok_hand::heart_eyes:

1 like

Inderdaad echt een schitterend horloge :ok_hand: mooie foto’s en wederom lekker geschreven Zulu

1 like