He, jij weet toch zo veel van horloges? Weet je niks voor mij?

Ik stel gewoon altijd Rolex voor en anders Patek Philippe

sarcasm alert

Dat gezegd te hebben als mensen in mijn omgeving vragen wat vind je van dit Hugo Boss horloge, moet ik die kopen , dan zeg ik ook gewoon nee want dat is dikke vette meuk.

Ik had gisteren “he jij weet toch zo veel van horloges, hoe zet ik mijn Hugo boss horloge op tijd?” Door de wintertijd liep het horloge niet meer goed. Bleek dat hij niet op de hoogte was van zijn schroefkroon.

1 like

:joy:

1 like

Dat is nou net wat 99 procent van de mensen ook doet. Althans in de kringen waarin ik me beweeg. Men stelt vooraf een budget vast.
Als iemand mij vraagt goh, jij hebt iets met horloges, kun je iets aanraden, en ik zeg kijk eens naar een Zenith El Primero…
Dan word ik niet serieus genomen. Ik denk dat de meeste horloges in de hogere prijsklasse worden gedragen door, los van de patsers, mensen die zich allang goed hebben ingelezen en geörienteerd.

@Blauwbeer Tuurlijk. Maar de meeste mensen weten in eerste instantie niet wat voor horloge ze überhaupt willen. Dus als je bij het keuzemenu uit komt op een El Primero, kun je daarna gelijkende horlges uit verschillende prijsklassen bij elkaar zoeken, maar weet je in ieder geval waarnaar je moet zoeken…

In dat geval kan zich de zeldzame gelegenheid voordoen dat Invicta het antwoord is: https://www.invictawatch.com/watches/detail/18567-invicta-i-force-men-42mm-stainless-steel-stainless-steel-grey-dial-5040d-quartz

1 like

“4: als je geen geld hebt, ga sparen en dan terug naar 1”

6 likes

Invicta is never the answer my friend :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zo zo, ze gaan met sprongen vooruit :clown_face:

2 likes

Best een goed onderwerp, en leuk dat je er over nadenkt. Er zijn echter al 2 draden over:


Als je er energie in wilt stoppen:
Misschien kun je deze draden doorlezen, een samenvatting maken en die aanvullen met je eigen bevindingen/mening en aanzet geven voor een zinnige discussie. Ooit moet er toch een mooie sticky komen nietwaar.

Dan over de genoemde voorbeelden, die moeten wel verduidelijkend werken, en ook kloppen. Een paar kanttekeningen, in aanvulling op wat er al genoemd is:

Tissot is al stokoud, is er al vanaf 1853. Net zo oud als of ouder dan de merken die je bij “Met geschiedenis” noemt.

Rado is dik honderd jaar oud, dik drie keer zo oud als Nomos.
Seiko Cocktail (-time), minder geschiedenis dan een andere Seiko? Bestaat al vanaf 1892 overigens.

Bauhaus kun je strak noemen, ingetogen, maar het modern was het wel ja. Rond 1935.

Er zijn tientallen, honderden merken met speelse duikers, en daarnaast hebben Seiko en TAG ook veel strakke strenge en ingetogen duikers. Geen voor de hand liggend voorbeeld in mijn ogen.

In het stappenplan voor een beginner mis ik de volgende punten:

  • Budget
  • Basiskennis van het verschil tussen kwarts en mechanisch, en de implicaties ervan in het gebruik (gangreserve, onderhoud, nauwkeurigheid, schokbestendigheid)
  • Het belang van maat
  • Passend bij levensstijl en activiteiten.
  • Een stapeltje wijsheden als: met proprietary lugs kun je lastig banden wisselen.
4 likes

Deze was het:

Nou je ziet wel waar ze de inspiratie vandaan hebben gehaald.
Maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik echt ontzettend verbaasd was dat het een schroefkroon had.

1 like

En dat voor n horloge met 100m wr.

Ze hebben blijkbaar wel erg goed gekeken naar hun inspiratiebron :laughing:

1 like

Ben jij handig met Kahoot?:innocent::innocent::innocent:

Jawel. Dat kan iedereen hoor…

Klopt. Maar deze beginnen eigenlijk bij het moment dat de zoeker al een idee heeft wat hij wil.

Alleen merk je dat de meeste leken (including myself) van tevoren geen idee hebben wat voor stijl er bestaat, of snel iets anders mooi vinden zodra ze eenmaal iets anders zien (oh, maar ik wist niet dat dat bestond!).

Met dit schema wil ik degenen cateren die zeggen: “ik wil een horloge, maar ik weet niet wat ik mooi vind.”

Natuurlijk kun je dan als een van de eerste vragen stellen wat het budget is. Maar als dat € 2.000 euro is en je gaat daar binnen zoeken, kun je net dat horloge van € 2.100,- over het hoofd zien, terwijl je dat er misschien ook nog wel voor over zou hebben.

Ik vind gebruikersgemak (handmatig, automaat of quartz) dan wel weer iets om rekening mee te houden…

Kahoot is trouwens een mooi om het in uit te werken, maar kun je daar met een bepaalde keuze naar een andere serie subvragen?

Mooi initiatief!
Als je heel handig bent met bv micorosoft visio zou je er een mooi stroomschema van kunnen maken :+1:

Goed idee, al snap ik de keuze met merken totaal niet.

Heb je die plaatsing van de datum en gruwelijk lelijke gravering op de zijkant wel eens gezien?

Ook is

Niet echt modern :stuck_out_tongue:.

Modernistisch dan?

1 like

Ik liet vanochtend op de zaak die Patek zien aan een Diesel/Fossil/Armani-horloge ‘kenner’…
Zegt hij : Kijk, daar houd ik nou van, zulke horlogebanden… :flushed:

3 likes

Leuke term gebruik je daar haha!
Ik hoop vaak de dragers van deze horloges over te kunnen halen ‘echte’ horloges te gaan dragen

2 likes

Ik moet mijn eerste horloge gekozen om rationele gronden nog kopen.:thinking::tumbler_glass: