Help! Mijn Monster is op hol geslagen!

Volgens mijn kan je die 7S26 eerst voorzichtig een paar tikjes verkopen. Google it. Geen profi advies maar kan werken. Volgens mij ook wel eens gehoord van Rob van monsterwatches.
Eigen risico. :sunglasses:

1 like

Ik heb Lepsi geinstalleerd en uitgeprobeerd. Ja hoor, mijn OranjeMonster is gemagnetiseerd! Nu een juwelier in Geldrop of Eindhoven vinden die een degausser heeft staan…

1 like

Terwijl hij toch niet bij magneten in de buurt is geweest! Tjonge wat verrassend.

Naast mijn bureau kleven een groot aantal kleine magneetjes aan de CV- radiator. Vele kleine samen een groot maar zwak ‘radiatorveld’?

Pijnenburg heeft volgens mij een inhouse horloge maker daar zou je kunnen informeren. Ik heb zo een AliExpress gevalletje liggen en er geen ervaring mee maar deze mag je wel gebruiken mocht je dat willen. Ik woon in Eindhoven ( Tongelre ).

Voor eenieder die geïnteresseerd is in (maar onbekend met) de natuurkunde achter het demagnetiseerapparaat, het is eigenlijk heel simpel. @Marconi_A heeft het hier uiteengezet:

1 like

Hallo WE,
In principe leg ik het horloge op een smoorspoel met een groot strooiveld. Die sluit ik aan op mijn oude Variac en regel de stroom eerst langzaam naar zeg 50 Volt en heel langzaam weer naar nul. Meet even het residu magnetisme en als dat nog te groot is varieer ik de spanning met 100 Volt. Eventueel herhalen met grotere spanning van de variac tot tevredenheid. Zo niet, horloge omkeren en opnieuw beginnen… Wat zeg je van mijn oplossing?

Zolang het magnetisch veld wordt opgewekt door wisselstroom (en de polen in het magnetisch veld elkaar dus met 50 Hz afwisselen) en je het langzaam laat afzwakken, lijkt het mij dat je erin zult slagen het horloge te demagnetiseren.

Maar ik durf je hier niet definitief in te adviseren. :wink: Ik weet niet welke eenheid van de elektrische stroom bepaalt hoe sterk of groot het magnetisch veld wordt en ik weet ook niet welk effect de inductie in de kern van de smoorspoel kan hebben op het magnetische veld, en of er restmagnetisme in de kern van de smoorspoel zit die het effect teniet zal doen. Dat lijkt mij niet, want die kern demagnetiseer je in theorie ook, maar ik weet het allemaal niet zo precies.

Ik zal stoppen met verder babbelen, want ik ben ver boven mijn kennisniveau aan het filosoferen. Ik zou het wel gaaf vinden als je met je eigen spullen het horloge weer netjes aan het lopen krijgt. :smiley: Maar ik zou zelf het advies afwachten van een meer natuurkundig onderlegd forumlid. :laughing:

Freaks!

1 like

Waarop slaat nu zo’n opmerking uit het niets? :joy:

1 like

Wie de schoen past… :joy:

1 like

Chlorophyl gaf mij de Lepsi-tip, dus die zorgde dat ik freaken ging… Overigens doe ik ook nog Morsetelegrafie op mijn leeftijd. wat voor gestoorde didahdidit dididah didahdidit moet je dan wel niet zijn…

1 like

Jammer dat Horlogeforum van twee puntjes automatisch een beletselteken maakt. Maar hee, nu weten we hoe de Romeinen piemel schreven met een Japans accent. :wink:

edit: Althans, dat grapje baseer ik dan om de één of andere reden op .-./…-/.-.

Sprak een kenner…Jammer dat ik nog niet weet hoe je hier een smiley kan plaatsen…

Geen kenner hier hoor. Maar in dezelfde encyclopedie waarin ik net moest opzoeken wat een smoorspoel is staat gelukkig ook een morse-alfabet. :slight_smile:

Wat betreft de smileys, klik hier:
image

1 like

zo is dat Taaie :grin:

2 likes

Oh jeetje, van die afbeelding word ik wel echt ongemakkelijk. :joy:
image

Klopt not nice deze avatar :face_with_raised_eyebrow:

avator

Why? mis ik wat ? of lopen we achter de lammetjes aan???
Sorry ga weer of topic van TS :sunglasses:

Nee, ik denk dat juist ik iets mis. Hoe kom je aan dat plaatje? Is dat een binnenpretje waarbij ik (nog) geen ingewijde ben? Het leek voor mij even alsof je een zo ongemakkelijk mogelijk plaatje had gemaakt, stukkie huisvlijt. En ik heb gisteren Oblivion gezien dus ik heb de drones nog vers in mijn geheugen.
image

Ik denk dat ik een paar antwoorden geleden off topic ben gegaan en dat het irritatie heeft opgewekt