Hallo WE,
In principe leg ik het horloge op een smoorspoel met een groot strooiveld. Die sluit ik aan op mijn oude Variac en regel de stroom eerst langzaam naar zeg 50 Volt en heel langzaam weer naar nul. Meet even het residu magnetisme en als dat nog te groot is varieer ik de spanning met 100 Volt. Eventueel herhalen met grotere spanning van de variac tot tevredenheid. Zo niet, horloge omkeren en opnieuw beginnen… Wat zeg je van mijn oplossing?
Zolang het magnetisch veld wordt opgewekt door wisselstroom (en de polen in het magnetisch veld elkaar dus met 50 Hz afwisselen) en je het langzaam laat afzwakken, lijkt het mij dat je erin zult slagen het horloge te demagnetiseren.
Maar ik durf je hier niet definitief in te adviseren. Ik weet niet welke eenheid van de elektrische stroom bepaalt hoe sterk of groot het magnetisch veld wordt en ik weet ook niet welk effect de inductie in de kern van de smoorspoel kan hebben op het magnetische veld, en of er restmagnetisme in de kern van de smoorspoel zit die het effect teniet zal doen. Dat lijkt mij niet, want die kern demagnetiseer je in theorie ook, maar ik weet het allemaal niet zo precies.
Ik zal stoppen met verder babbelen, want ik ben ver boven mijn kennisniveau aan het filosoferen. Ik zou het wel gaaf vinden als je met je eigen spullen het horloge weer netjes aan het lopen krijgt. Maar ik zou zelf het advies afwachten van een meer natuurkundig onderlegd forumlid.
Freaks!
Waarop slaat nu zo’n opmerking uit het niets?
Wie de schoen past…
Chlorophyl gaf mij de Lepsi-tip, dus die zorgde dat ik freaken ging… Overigens doe ik ook nog Morsetelegrafie op mijn leeftijd. wat voor gestoorde didahdidit dididah didahdidit moet je dan wel niet zijn…
Jammer dat Horlogeforum van twee puntjes automatisch een beletselteken maakt. Maar hee, nu weten we hoe de Romeinen piemel schreven met een Japans accent.
edit: Althans, dat grapje baseer ik dan om de één of andere reden op .-./…-/.-.
Sprak een kenner…Jammer dat ik nog niet weet hoe je hier een smiley kan plaatsen…
Geen kenner hier hoor. Maar in dezelfde encyclopedie waarin ik net moest opzoeken wat een smoorspoel is staat gelukkig ook een morse-alfabet.
Wat betreft de smileys, klik hier:
Oh jeetje, van die afbeelding word ik wel echt ongemakkelijk.
Nee, ik denk dat juist ik iets mis. Hoe kom je aan dat plaatje? Is dat een binnenpretje waarbij ik (nog) geen ingewijde ben? Het leek voor mij even alsof je een zo ongemakkelijk mogelijk plaatje had gemaakt, stukkie huisvlijt. En ik heb gisteren Oblivion gezien dus ik heb de drones nog vers in mijn geheugen.
Ik denk dat ik een paar antwoorden geleden off topic ben gegaan en dat het irritatie heeft opgewekt
Volgens mij wil @johnny zich juist veronstchuldigen omdat hij meent bij te dragen aan het off-topic gaan. Daarnaast, het is jouw draad. De enige die het uiteindelijk wat mag schelen dat ben jij.
Ik hoop dat er nog iemand z’n licht zal laten schijnen over je plan met de Variac en de smoorspoel. Was je al aan de slag gegaan of wacht je expertise af?
Nee, ik heb voldoende trafo’s om mee te experimenteren en ik weet wat van electriciteit af. In mijn garage heb ik een zelfgebouwde Tesla generator die vonken van ruim 30 cm sproeit. Tl buizen op 10 m afstand staan dan te flikkeren. Probleem is de hoeveelheid Ozon die door het sproeien ontstaat…
Trouwens, ik denk dat ik je misschien wat verkeerd begrepen heb.
Ik dacht dat je dit bedoelde als oprechte vraag naar mijn idee over de haalbaarheid ervan, omdat je dacht dat ik er misschien meer van wist. Nu lees ik het nog eens en denk ik, waarschijnlijk bedoelde je “Ha! Die taaiewillem is zo gek nog niet, ik fix het gewoon, wat zeg je me daarvan?”
In dat geval is mijn antwoord: lekker bezig. Gewoon gefixt met de spullen die je al had, gewoon omdat je weet hoe het werkt.
Ben best een beetje blij dat ik niet naast je woon. Denk ik…
Dit dus.
Heb ik ook wel eens gezien op youtube.
Een tik, crystal down op een houten tafelblad met een doekje erop.
Geef de tik zo dat de bezel te tafel raakt en dus niet het glas.
Niet gaan beuken natuurlijk, een korte tik.
Het is het proberen waard en het kost niks.
Bedankt voor de tip, doe ik morgen en geef ik verslag.
Wat ik al gedaan heb: Een paar keer achter elkaar met flinke smak het horloge met de glaszijde naar onder op mijn vlakke hand slaan. Resultaat: van geschat 2 uur per 24 gekomen tot half uur per 24. Het overschot is waarschijnlijk te wijten aan het remanente magnetisme. Als dit ook weg is, gaat hij terug in de box of in de verkoop want met die mooie Australische bracelet (door Rob geplaatst) weegt het geheel 175 gram. Daarmee ga ik geen lange wandeltochten maken…