Help! Seiko 5 SNKL43 uurwijzer blijft hangen op 11 uur!

@RLC heb een gratis 7s26 voor je… zit alleen nog in mijn SKX.
Heb nog niet de ballen gehad deze om te wisselen voor een NH36.

Mocht iemand iemand zich geroepen voelen 2 HF leden blij te maken :wink::blush:
Voor mijn klok hoeft het niet gratis te zijn.

3 likes

Hahaha, teentjes, Ralph. :grin: Ik was het dus eens met je aan het zijn. Het voordeel van het hebben van een set horloges van wat eenvoudiger snit is dat je er niet als bloedig serieuze investering tegenaan hoeft te kijken. En dat je de pretentie niet hoeft te hebben dat je de curator van het Rijksmuseum bent.

Mijn uitspraak voegT niet zozeer iets toe, je gelijk werd eerder beaamd.:rofl::rofl::rofl:

Verder wat @sj44k en @Chlorophyl zeiden: emotionele waarde, dus niet miepen, gewoon naar de horlogeboer en wellicht een donor uurwerkje er in of een beurt.

3 likes

Zo waar. Enerzijds Tudor, Rolex en Omega, maar een vervangend Seiko calibertje van een paar tientjes voor het dierbare tweelinghorloge van je dierbare broer… tsja

6 likes

Dat is echt Nederlands. Ik heb er zelf ook last van :joy:
Echter het blijft bij mij altijd bij een tijdelijk pijntje. Uiteindelijk doe ik het altijd toch wel.

1 like

@RLC, het is waarschijnlijk een klein braampje op het urenrad, waardoor de urenwijzer juist blijft hangen. Dat dit exact op 11 uur gebeurt, geeft aan dat er een vuiltje aan het genoemde braampje is blijven haken. Het gevolg is dat er steeds meer fijne stofjes (die dus juist een niet-fijn resultaat geven) aan het braampje zijn gaan verzamelen.

Oplossing, een paar ferme tikken met de achterkant van het 5’je op een tafel die daar tegen kan en dan flink heen en weer schudden en dán dragen voor de máximale opwinding van het 7s26-uurwerkje. Klaar !

5 likes

Wel eerst even testen met je Sub voordat je dat met de Seiko doet :grimacing:

3 likes

The Vostok-solution !

2 likes

Hartelijk dank! Aan dit advies had ik wat. Na even een paar keer stevig met de vinger op de kast te tikken lijkt alles het weer te doen. Ik kon hem nu probleemloos voorbij de 11 uur draaien. Even het uurwerk handmatig aangeslingerd en morgen kijken of ie nog steeds voorbij de 11 uur loopt. :sunglasses::+1:

4 likes

Zie, toch een vuiltje! :sunglasses::+1:t2: Fijn dat het opgelost is!

Geen vuiltje aan de lucht.
Alleen wel in het horloge.

Ben benieuwd of de tip enkele posts hierboven het euvel verhelpt. Of verergert.

Edit: ah hij doet het weer :smile:

Ik zou het toch even laten servicen…

1 like

Heerlijk vermakelijk topic dit weer :nerd_face: bedankt heren, moest op enkele momenten wat achteloos grinniken.

Fingers crossed dat het horloge nu goed blijft lopen. Kan behalve het vuiltje, dat nu zou zijn losgekomen door de ferme tikken, ook nog een licht gekantelde wijzerplaat geweest zijn. Heb ik zelf namelijk gehad op de 12 uurs positie. Hierdoor raakte de secondewijzer het glas…

1 like

Nice. Ware het niet dat Vostoks zo’n braampje zouden verpulveren als chips.

9 likes

:joy: precies ! Als ze al stoppen is er ècht iets aan de hand…

1 like

Blij te lezen, dat het waarschijnlijk nu over is, het euvele-braampjes-c.q.-stofjes-probleem, @RLC :+1:

De vorige keer, dat ik deze tip gaf, was het euvel voor zo’n 15 jaar verholpen, waarna een ‘self-servicing’ van het uurwerkje nodig was.

N.B. : dát zie je dán wel weer, die ‘self-’ óf andermans-service :smile:

2 likes

Merk op dat dat een workaround is, geen oplossing. Je hebt het probleem niet opgelost, maar zodanig verplaatst dat het nu wel doorloopt. Maar in het horloge rondzwervende metaaldelen zijn op termijn niet goed voor het uurwerk. :point_down:

Dat dus. Als je er goed voor wilt zorgen, natuurlijk.

3 likes

Maar hoe zit het nu met die Dan Henry ?

Heeft ie die nog niet dan henry?

en nu maar hopen dat je henry heet :zipper_mouth_face:

1 like

Die heeft hij ook besteld.

Little brother is creating a collection of his own :sunglasses::+1:

2 likes

Leuk idee hoor. Heb jij de jouwe eigenlijk nog want die mis ik elke keer op je collectiefoto’s. Of kijk ik er misschien overheen?

Fijn hoor dat die van je broer het weer doet. Misschien toch even laten nakijken? Het horloge is het wel waard natuurlijk. Alleen de emotionele waarde al!

Die Dan Henry is ook leuk. Misschien kan jij als WIS wel een review hier plaatsen als je hem een keer mag lenen?

You must the skin not sell before the bear is shot.

2 likes