Help: super NA maar de band zit vast

Laatst één met een dremel eraf gezaagd, verschrikkelijke pushpinnen…push…pffff…je kan geeneens duwen😝

1 like

Morgen maar eens mee verder proberen…

1 like

Zijn waarschijnlijk inderdaad van die pushpinnen zonder kraag, erin en nooit meer eruit.
Enige oplossing eruit breken met gepast geweld.
Succes.

Mijn tandarts weet daar wel raad mee…

1 like

Grrr, ik heb er vrede mee gemaakt dat de stalen band erop blijft totdat ik tijd heb om naar een juwelier te gaan maar ik wilde wel even de band in lengte aanpassen zodat ik hem tenminste kan dragen. Lukt dus ook niet!! Iemand tips over hoe dit werkt? :stuck_out_tongue:
Ik heb werkelijk waar ruim een uur rondgegoogeld maar ik kan alleen filmpjes of geschreven instructies vinden voor moderne banden.

Ik heb al geprobeerd om het pinnetje in een van de laatste schakels eruit te drukken maar er zit 0 beweging in. Je ziet wel wat verschil bij de pinnetjes: de laatste, kleinste schakels hebben een wat dieper gelegen pinnetje dat je er -op het oog- uit zou moeten kunnen drukken. Lukt dus niet. Iemand ervaring?

Overigens: ik heb al twijfels maar ik zou het graag zeker weten. De endlinks zijn ‘515’, volgens mij kan dit wel bij deze Constellation 168.027. De clasp is echter ongesigneerd en heeft geen nummer (99,99% niet authentiek, hij is namelijk te breed voor de buckle) en de buckle heeft het Omega logo maar ook geen nummer. De band heeft geen van beide. Bestaat er enige kans dat het geheel bij elkaar hoort/authentiek is of kan ik hem beter op leer zetten? :wink:

Omega expert @BH_, wil jij helpen om uitsluitsel te geven?

1 like

Pffff…lijken wel folded clasps en op een russische band die ik hem gehad, daar moest ik in het midden van de band een schroevendraaier tussen zetten en dan het ijzeren plaatje naar boven wrikken zodat de schakel loskwam en met vastmaken het plaatje terug buigen…weet niet zeker of dit bij deze zo is😕

1 like

Dat zijn het ook maar dat is wel tijdsconform :smiley:

Dit heb ik ook overwogen maar tot ik zeker weet dat het een rotzooi bandje is ga ik niet zulk grof geweld gebruiken, haha. Evenwel dank voor de tip!

1 like

Graag gedaan…succes!:slight_smile:

Ik denk ook dat het een kwestie van schakels open buigen en inkorten is.
Op een heleboel foto’s kom ik onderstaande band tegen en maar heel sporadisch die van TS(welgeteld 1x)
Doordat die clasp zeker niet bij die band hoort en ook veel te breed is,zou ik hem zeker op leer dragen en desnoods de springbars '‘breken’'
Dit is wat de juwelier ook gaat doen met kraagloze springbars.


Google

1 like

Ik heb dit ook een aantal keer gehad bij horloges.
Een hele platte schroevendraaier tussen de band en de kast zetten of met een mes er tussen en dan flink wrikken.
En als je daar al een half uur mee bezig ben, kom je op den duur op een punt dat het je gewoon weg niet meer interesseert of je de band sloopt of het horloge bekrast maar gewoon die #$#% band er af wil hebben en dan extra hard te keer gaat.
Wonderbaarlijk ging iedere keer bij mij de band er dan ineens af en nog zonder beschadigingen ook.

Ik kan overigens niet garanderen dat het in jouw geval ook zo loopt :smiley:

4 likes

De endlinks van die band wil je niet verwoesten,want daar kom je gewoonweg niet meer aan,de clasp is dan nog makkelijker te vinden.

1 like

Ik zag hier laatst een video waarin banden los werden gemaakt met flosdraad.
Goed horloge om dat mee te testen.
Laat je ons het resultaat weten?

1 like

https://www.ebay.com/itm/292366978547?_trksid=p2047675.m570.l5999&_trkparms=gh1g%3DI292366978547.N36.S2.R2.TR2 toevallig zit 'ie hier ook op! En meer heb ik er nog niet gezien dus het leek me normaal.

Dank voor de tips verder heren. Flossdraad werkte niet… ik wrik zo nog wel wat, als het niet helpt ga ik maar naar Van Baal.

1 like

Van Baal zou ik niet doen, die gaat hem waarschijnlijk opsturen naar een horlogemaker. Beter Paul van Zeeland bezoeken, die kan hem wellicht ter plaatse fixen voor je.

1 like

Er lijkt op de foto genoeg ruimte tussen lug en endlink voor een Dremel schijfje.

Hier een foto van iemand die zijn nagels er mee gaat knippen:

2 likes

Zou maar een tandartsboortje gebruiken en wat lengte laten zitten om een tangetje op te zetten als de band er tussenuit is

Ik heb zelf al dat soort gereedschap niet dus ik heb de klus uitbesteed aan de lokale juwelier. Dat was zo gefikst met intacte springbars. Het bleek dat hij de bars kon draaien en daar kwam ineens een soort haakje tevoorschijn, ongeveer even hoog als een normale ‘kraag’ maar dan dus slechts een puntje in plaats van rondom. Nogal raar maar afijn… geregeld.

Inmiddels naar volle tevredenheid om de pols!! Wat een ongelooflijk mooi horloge. Understated maar toch niet saai; van een afstandje lijkt de wijzerplaat wit/crèmekleurig maar hoe beter je hem bestudeert, hoe meer details naar boven komen.

5 likes

Als je gaat voor beperkt risico voor de lugs en endlinks zou ik voor het schijfje gaan.

Als je gaat voor minimaal risico voor de lugs ten koste van groter risico voor de endlinks: dan het boortje.

Dat is een goed idee.

Bij mijn Damasko zou ik er zo’n schijfje niet tussen krijgen:

@Gisae & @guus1 &@Mafkees
Ik heb zo juist kraagloze springbars los gekregen met behulp van een nagelschaartje (puntig en een beetje krom), flink knijpen en trekken. Toegegeven, het was met een leren bandje.
Misschien is er bij een metalen band net wel of niet voldoende ruimte voor de punten van het schaartje.
Het proberen waard voordat er gezaagd gaat worden :sunglasses:

2 likes

Wat ik zou doen is dit:

Allereerst haal je een plaatje koper (erg dun) bij een modelbouwzaak. Ik gebruik dit vaak tussen staal en staal, je kan het ook goed vouwen om een grotere dikte te verkrijgen.
Vervolgend knip je daar een strookje af met een schaar.
Plaats het strookje op de kast en wrik een kleine maar stevige schoevendraaier (oid) tussen eindstukje en kast, plaats het uiteinde onder de springbar en trek hem omhoog todat de inmiddels gebogen springbar los schiet.
De endlink zal iets verbuigen, maar dat buig je makkelijk terug (zijn ze voor gemaakt). Ook is er een kans dat er een afgebroken pin van de springbar in de kast blijft zitten, maar ook die piel je er wel uit.
Probleem opgelost.
Succes!