Het eenzame horlogemerk only

Ik denk dat dit the one and only Almanus op het forum is. In 2010 heeft @Sparks een korte bespreking aan het merk gewijd, maar toen waren de huidige modellen waarschijnlijk nog niet op de markt. Ik ben de gelukkige bezitter van de Verus, met een AS1880 uurwerk (new old stock, en door Almanus gereviseerd). Op de website is wat historie te vinden en een overzicht van de collectie.

10 likes

Maar je zei dat ze er volgens jou niet waren?

Marketing :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik moet bij dat merk altijd hier aan denken.

Wel leuke horloges verder!

1 like

Leuk draadje! Kan meteen de NA weer eens in. :wink: Archiefpic van een paar dagen terug.

:+1:

3 likes

Niet vals spelen hè! :wink:

1 like

Dammit! Je verwacht het niet… :no_mouth::sweat_smile:

1 like

Sicura


6 likes

ja, wow! :+1:
baylor, bucherer, dugena, gruen, lesita, dauphine, rogers,
allemaal stuk voor stuk mooie horloges en tot hiertoe onbekend voor mij. :open_mouth::smile:
zo zie je maar dat er ook mooie maar minder bekende horloges bestaan. :star_struck:
blij dat u ze hier even in het zonnetje laat staan :sun_with_face:
dank u @Bidle :+1::smiley:

1 like

Wauw! Gaaf ding zeg!

1 like

Dank… uit 1979!

1 like

ook weer een aparte wijzerplaat :star_struck:

2 likes

Ik heb er nu ook eentje :


Een Reactor :smiley: want wie heeft dit nou ?
Hey @drex je logo :


:rofl:

2 likes

Hahaha, zo’n 9 jaar geleden keek ik nog wel naar dit soort merken.
Net als naar Pretorian of Uzi.
Ik was zoekende en had nog net niet aan HF geroken.
Maar eenmaal lid toen gingen mijn de schellen van de ogen.
Ik wilde een beetje een military / diver model, stoer maar ook
mechanisch en het moest tegen een stootje kunnen.
En zo ontdekte ik de Seiko divers.
Mijn eerste horloge wat ik op HF kocht was een SKX007
120 uien schoon aan de haak, kan je na gaan.
En die heb ik nog steeds :+1:
Maar die Reactor’s zijn op zich ook niet slecht dacht ik.

2 likes

Geen idee, heb deze ooit gekregen voor iets waar iemand geen geld voor had. Zijn nog prijzig ook. Amerikaans geloof ik.
Ligt al 10? jaar ofzo in een doos, vond m net. Batterijtje erin, en lopen.
Hij gaat nou weer terug de doos in. Dikke rubberen band, wel lekker soepel maar niks voor mij.
Sowieso niks voor mij :laughing:

1 like

Dit soort horloges kunnen tientallen jaren probleemloos lopen.
Dat quartz van Citizen, Miyota of Ronda tikt maar verder en verder.
En kunnen ook nog eens goed tegen een flink potje misbruik.
Het is dat ik HF tegen kwam anders had ik nu gewoon een
quarts beater gehad :grin:

1 like

Nee, het is niet de Lorsa die model heeft gestaan voor het Chinese Standard Movement, maar een Enicar

OriginsEdit

By the late 1960s the Chinese watch industry had matured, with good quality and quantity of output from various factories. To build upon this, the 4th Five Year Plan called for a program of ‘consolidation’ for the industry, in which a standardized watch design would be manufactured in factories in (almost) all provinces. The resultant movement is known as 统一机芯 (Tongyi Jixin, “Unified Movement”) in Chinese, often abbreviated to 统机 (Tongji).[2]

The prototype SZ-1 was developed by a design group formed by engineers from many units. The project commenced in 1969 under the guidance of the Ministry of Light Industry, drawing upon the resources of Shanghai Clock & Watch Industry Company, Shanghai Watch Factory, Shanghai No. 2 Watch Factory, Tianjin Clock & Watch Factory, Beijing, Liaoning, Guangzhou & Xi’an Hongqi Watch Factories, Xi’an Fenglei Meters & Watch Company, together with the Clock & Watch Research Institute of the Ministry of Light Industry in Xi’an, and the technicians and scholars of timing instruments of Tianjin University. The group studied many foreign watch designs and combined merits of them for the prototype SZ-1. Blueprints were finalized in November 1971.[2]The resultant design most closely resembles the Enicar AR1010, found in one of the limited range of Swiss watches sold in China at that time, however there is no evidence of Enicar involvement in the SZ-1 project. A substantially larger version of the same design, designated HJ1A, was developed by Jilin Watch Factory for use in pocket watches.[4]

1 like

ROAMER zou ook wel in dit topic kunnen,

ware het niet dat ik daar vorige maand maar eens een topic voor gemaakt heb.
Het is er wel heel stil… :sunglasses::grin:

1 like

En daarom moet je ook blijven… al is het maar om tegendraads ook de andere kant te belichten.

Guess Only Topic is er ook niet.

Waarom 4 :interrobang:️ Zijn er 2… En dat heeft een tijdelijke reden, en ja dat is geen antwoord.

2 likes