Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

@HanDavinci hebben alle 6 digit daydates solide schakels? :kiss:

4 likes

7 likes

Wanneer je een geelgouden rolex daydate hebt. Is de kast dan van massief goud of met een bepaalde dikte verguld?

1 like

Verguld, zowel de band als de kast. Alleen het achterdeksel is gevuld goud, omdat het anders te snel kan doorslijten. Moet je je voorstellen dat ze die dingen van massief goud maakten, dan zouden ze dik tien ruggen kosten of zo! :open_mouth:

4 likes

“Blote meisjes fanclub” hahahahahha. Magnifiek.

Een tweede forum met de “pols” als lijdend en leidend voorwerp.

4 likes

Een Baunat is wel van massief goud.

3 likes

Ja dat heb ik ook gehoord. De vraag was eigenlijk of Rolex dat zelfde niveau van kwaliteit kan leveren

1 like

Absoluut niet. Naast de superieure afwerking en de zuivere materialen wint de BAUNAT (let op de hoofdletters hè) het ook nog eens op het uurwerk. Er zit een ETA 955132-uurwerk in dat waanzinnig veel nauwkeuriger is dan die achterhaalde rommel van Rolex.

3 likes

:joy:

2 likes

Heb die vraag ook een x gesteld aan @HanDavinci of in het algemeen
Heb toen wel.een duidelijk en volledig antwoord gekregen :joy:

1 like

Domme vraag :
Bestaan er GMT’s waarbij de 24-hand niet verstelbaar is maar meedraait met de 12-hand ?
Of is hij kapot, of weet ik niet hoe m te verstellen ?
Het gaat om een quartz Kienzle GMT 620/0673.
Tegen de klok in draaien CCW op de datumsnelverzet stand CW werkt niet…

Ja. Een 24 uurs aanduiding dus

Op het deksel stast ‘24 hour setting’

En opeens wist ik het… Een prangende vraag voor dit topic!
Waarom tikt een standaard analoog quartz-horloge en is dit soms op meters afstand hoorbaar?
Je zou denken dat een “simpel” stappen-motortje semi-geluidloos zijn dingetje doet. Geen pallet-stones en balans-stoppers die luid ketsen dus wat veroorzaakt het geluid?

Beetje nutteloos. Miskoop dus…

Weet niet of je die wijzer niet hoort te kunnen verstellen. Maar het is in ieder geval een reeele mogelijkheid dat het niet kan. Een GMT wijzer is een stuk ingewikkelder dan alleen een 24 uurs wijzer.

1 like

Het kan best wel nuttig zijn om aan je horloge te kunnen aflezen of het ochtend of avond is. In een duikboot bijvoorbeeld. Of wanneer je, zoals ik, vierentwintig uur per dag HF zit te F5’en met de gordijnen dicht.

9 likes

:joy::joy:

1 like

Mechanisch ken ik genoeg voorbeelden van een 24uurs aanwijzing, quartz kan ik er zo even geen bedenken, eigenlijk.

Weet je wat voor een uurwerk er in dat horloge zit, @SybrenAnne?

De ETA F06.811 bijvoorbeeld centraal 12 uurs aanduiding (uren, minuten, seconden) bij de 3 of de 6 de datum en bij de 9 een subdial met 24 uurs aanduiding (kan dus eigenlijk ook gebruikt worden om een tweede tijdszone aan te duiden).

De Tissot PR100 dual time is daar een voorbeeld van