Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Goedemorgen HF,
Is het de moeite waard om onderstaande Tissot wekker een service te geven incl. nieuw glas en wat kost dat?


Fijn weekend :beach_umbrella:

1 like

Waarvoor is de lumen tegenwoordig voornamelijk blauw ipv (subjectief) het stoere groen? Is dat gewoon het design, of is het een technisch iets waardoor het nu meer word toegepast?

Er zijn meer kleuren beschikbaar. Je hebt nog steeds groen, maar volgens mij kun je nog veel meer kleuren vinden. Het is helaas niet zoals met auto’s dat je dit kunt kiezen zonder dat het gelijk een mod is :slight_smile:

Sja, uiteindelijk ben jij degene die bepaald of jij het waard vind. Voor de meeste horloges die je ook wilt dragen is het al snel interessant, als je het doet voor de handel, dan wordt het al snel een optelsom die niet heel interessant is voor de meeste horloges.

Maar is dat gewoon mode. Of is het ene technisch makkelijker of kosten technischer gunstiger?

Vooral afwijkend volgens mij, maar er is vast iemand die het beter weet. Volgens mij is het iig zo dat de groene van vroeger eerder vervaagt en dat ze toen met blauw zijn begonnen als “deze is beter en dat kun je zien want het is niet blauw”.

dat heeft te maken met het gebruikte materiaal. het luminiscerende effect wordt veroorzaakt door een specifieke chemische stof. vroeger was dit vooral Radium, en die gaf groen licht. nadat deze door zijn radioactiviteit niet meer werd gebruikt kwamen er andere stoffen die andere golflengtes licht produceren.

1 like

Helemaal correct. Een goed voorbeel is het 7c46 uurwerk in mijn Seiko Tuna.

Tandpasta en elbowgrease :wink::+1:

Succes!

Ahh deze met een beetje visolie :joy:


image capture :+1:

2 likes

Wel, er zijn heel veel horloge liefhebbers die zich o.a. specificeren op wekker horloges. Met name verzamelaars die zich richten op vintage horloges.
Daar is dus vraag naar en een horloge van een kwaliteit manufactuur blijf zeker haar waarde houden.
Kijk maar eens naar o.a. andere wekker horloges van een bepaalde manufactuur.
Dus van deze Tissot is het dus zeker ook de moeite waard om het in een goede staat te krijgen.
Een prijs voor service kan ik hier niet zomaar noemen, dat hangt er ook vanaf of er onderdelen vernieuwd moeten worden en of die nog zijn te vinden.
Wat ook belangrijk is of er een datum op zit, in dit geval is dat niet zo, maar als er wel een datum op zit, zal het ook nog moeten worden gekalibreerd.
En dat kan wel eens lastig worden, daar moet je de kennis voor hebben om zowel de datum op het juiste moment te laten verspringen en het wekker mechanisme op de juiste tijd te laten aflopen.
Veel manufacturen hebben daarvoor een eigen techniek ontworpen.
En niet iedere horlogemaker is bekend met de instelling gegevens die daarvoor zijn gemaakt.
Zoiets is dan manufactuur gevoelig.

2 likes

Dankje voor je reply :+1: dus de moeite waard voor een onderhoudsbeurt :blush:

JIj geeft toch ook cursus had ik ergens gelezen op het forum?

Nee, serieus ik gebruik tandpasta voor het oppoetsen van mijn plexi glaasjes.
Alle krasjes verdwijnen en het ziet er weer uit als nieuw :+1:

2 likes

Goede tip! Nog ervaring met welk merk tandpasta het beste werkt?

1 like

Maakt niet zoveel uit.

Maar gebruik het spaarzaam.
Je wil niet je hele horloge onder de tandpasta hebben.

Een klein beetje, wat je later gemakkelijk met een vochtig doekje
kan verwijderen.

1 like

Brasso koperpoets en flink wrijven met een ouwe katoenen droogdoek werkt ook heel goed.

1 like

Zeker.

Er zit polijstmiddel in dit soort middeltjes.

Ik hou het op waterbasis.
Hoewel er in tandpasta weer microplastics zitten wat weer
niet goed is voor de zee en alles wat er in zwemt.
Uiteindelijk komt die zooi ook weer in de bloedbaan van
mensen terecht.
Microplastics are everywhere.

Ga ik hier van wakker liggen?
Nee, hiervan ga ik niet wakker liggen :grin:

2 likes

Beetje offtopic, maar zou je een plastic windscherm van een kinderfietszitje ook weer kunnen oppoetsen met tandpasta?

3 likes

Ligt er aan wat voor plastic het is, is het hard plastic?

2 likes

Tja hoe hard is hard :grin:
Zacht genoeg om makkelijk te krassen in elk geval

2 likes