Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Daar kan ik wel inkomen(zeker bij het model wat jij toont staat het heel erg cool :ok_hand: )
Maar goed als de vraag coolness factor van displays Zou zijn dan :
images (4)

Maar goed die ga je dan weer niet vinden in een dergelijke G-Shock :grin:

4 likes

En? Denk je dat de Nobelprijs binnenkort op je deurmat valt? Ben wel benieuwd naar het resultaat haha.

2 likes

Wat aan ‘in belang van de wetenschap’ heb je gemist? :joy:

Ik zal tzt wat laten weten

Gaan voor de looks. Zwarte achtergrond is gewoon goed leesbaar. Goed genoeg is voor mij prima dus dan gaan de looks voor. Ook in het schemer en in de zon leest ie prima af.
Alleen onder een flinke hoek niet zo maar ik denk dat een “normale” dat ook niet doet.

4 likes

Zwarte achtergrond is inderdaad mooier !
Dat wordt m dus :slightly_smiling_face::+1:t2:

2 likes

:joy:

1 like

In het topic zelf geen antwoord gehad, dus ik probeer het hier nogmaals.

Ontwikkelingskosten voor een eigen uurwerk zijn voor een merk extreem hoog.

Dat lees ik echt heel vaak en zal zeer zeker waar zijn, anders zou iedereen wel eigen uurwerken maken. Ik begrijp alleen niet wat de achterliggende reden is. Zo enorm spannend is een uurwerk voor een driehander (automatisch, dan wel handwinder) nu ook weer niet.
Zit het hem dan in de productie van de onderdelen? Zijn machines om, met hele kleine foutmarges, onderdelen te produceren ontzettend lastig om te maken?
Zijn er nog (te) veel patenten op bepaalde ontwerpkeuzes? Ik dacht dat de 2824 patenten al verlopen waren, dus dat kan het eigenlijk niet zijn.(?)

Is er iemand die hier iets meer over zou kunnen en willen vertellen?

2 likes

Ik denk dat je goed zit met je aannames over productiekosten. Elk zelf ontworpen onderdeel zelf maken betekent unieke machinerie. Alleen de ontwikkeling en productie daarvan kost al een fortuin.

2 likes

Een grijze dealer heeft een horloge waarvan de papieren niet zijn ingevuld en je koopt het horloge.

  1. vult de grijze dealer de papieren in?
  2. Waarom waren de papieren niet ingevuld?
  3. wanneer gaat de garantie dan in?
  4. Gaat de garantie überhaupt wel in?
  5. Ze hadden net zo goed de krant van gister kunnen meegeven?
  6. De grijze dealer heeft waarschijnlijk wat blanco papieren via CH24 op de kop getikt?
2 likes

Volgens mij worden de papieren ingevuld als zij het horloge bij de officiele dealer aan de achterdeur kopen. Als je dus een horloge koopt als nieuw bij de grijze dealer kan het zijn dat er al een deel van de garantietermijn verstreken is.

Zover ik weet, worden garantiepapieren (of het nu horloges zijn of broodroosters) altijd op het moment van verkoop aan de consument ingevuld. Het belangrijkste daarbij is de officiële bedrijfstempel van de dealer met verkoopdatum. De rest kun je zelf wel invullen.

1 like

Heeft zonlicht een andere invloed op lume dan kunstlicht ?

Zo ja blijft de lume opgeladen door zonlicht langer krachtig ?

4 likes

Goeie vraag en heb ik mezelf ook al eens afgevraagd. Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Probleem is dat de zon meestal zoveel eerder onder is dat de lume zijn pieksterkte al voorbij is als je het echt nodig hebt (tegen de ochtend als je wakker wordt).
Daarom flits ik even een zaklamp erop voor ik mijn bed in duik, dan werkt het zeker nog de volgende ochtend.

3 likes

Ik heb ledstrips in de deksel van mijn horlogedoos ingebouwd die continue branden. Op die manier weet ik zeker dat ik, na een volle dag dragen, altijd de lume van mijn horloge van die dag maximaal branden. :joy:

2 likes

Welk merk maakt die " afgeragde " horloges? Ik kan er toch niet meer opkomen. Irritant is dat. Zit maar met Undone in mijn hoofd maar dat is t niet. Kan het ook niet vinden met de mij voorhanden zoektermen.
Wie helpt mij?

1 like

“damaged watches” zoeken op google en een van de eerste hits, OOO out of order

2 likes

Ja! Volgens mij is dat t! Bedankt hoor! :ok_hand:

:face_with_raised_eyebrow:

1 like

Welke horloges hebben nu een tourbillon?
Speciale horloges of de duurdere merken?
Was toch ontwikkeld voor zakhorloges door Brequet?

Horloges met een tourbillon

Er zijn Seagull tourbillons van een paar honderd euro, ook goedopere merken zoals invicta gebruiken ze.

Het was ontwikkeld voor zakhorloges omdat die eigenlijk altijd in een verticale positie hangen. De zwaartekracht trekt dan vanuit 1 positie aan de balans. Door de balans rond te laten draaien verhelp je dit probleem.

Maar een horloge komt tijden het dragen in allemaal verschillende posities en niet vaak verticaal. Een tourbillon voor een polshorloge is eigenlijk dus zinloos, het is vooral een gimmick

4 likes