Ook gaaf:-)
die dus.
Volgend jaar MOET ik m hebben.
Die lichtblauwe Oris Big Crown Pointer date is een cool ding. De lichtgroene vind ik nog mooier. Maar die is er helaas enkel in 36mm.
10 atm. is in mijn boekje geen duiker.
Gelukkig is 10atm wel genoeg voor een duiker in het boekje van ISO 6425. Jeweetwel, de algemeen geaccepteerde standaard voor duikhorloges.
Algemeen geaccepteerd? En dan dat toontje. Pfffff. Een serieus duikhorloge is minimaal 20 atm.
ISO 22810 maakt alleen duidelijk waar een horloge aan moet voldoen om een bepaalde WR rating te mogen claimen. Ze gingen van een incidentele druktest naar een duurtest.
Dat laat onverlet dat ISO 6425 de standaard voor een duikhorloge is, maar betekent wel dat per ISO 22810 de eisen voor 10atm of 100m WR wat stringenter geworden zijn.
Ach, daar kun je zelf ook wat van.
Take a joke, whydon’tcha.
Mijn punt is dat die standaard niet zo algemeen geaccepteerd is als jij wilt geloven. Het zal niet voor niets zijn dat 90% van de duikhorloges op de markt vanaf 20 atm. zijn.
Oris spreekt mij steeds meer en meer aan.
Mooi horloge for sure
Stiekem ben ik het hier ook wel mee eens en het is een van de voornaamste redenen dat ik het horloge destijds niet heb aangeschaft. Ik vind persoonlijk het ontwerp van de Diver 65 echt supercool. Maar met 100 meter water resistance valt het meer in de categorie field watch. En met een mwah uurwerk voor bijna tweeduizend euro vind ik hem toch wel duur voor wat je krijgt.
Over het algemeen krijg je bij Oris echt wel behoorlijk wat voor je geld. Maar dat hier niet meer kritiek op is verbaasd mij enigszins omdat andere merken er van langs krijgen om minder.
Die blauwe big crown is inderdaad wel prachtig! Die zou ik graag nog eens passen als ik ooit de kans krijg. Schitterende wijzerplaat en bol saffier om van te smullen… zeker tegen de prijzen die @daffie hierboven noemt.
Big Crown Pointer Date! Pfff, prachtig!
De Oris 65 doet het voor mij ook wel. Een diver, maar toch echt wel met een heel andere uitstraling dan de meeste andere divers die ik voorbij zie komen.
Qua techniek: Een “mwah” uurwerk vind ik ook wel weer een voordeel hebben: Iedere horlogemaker op de hoek kan je horloge repareren als er een simpele ETA in zit.
Feit is, gegeven de manier waarop 99% van de eigenaren alhier hun horloge vertroetelen, dat dat zeer zeker voor niets is.
Natuurlijk is er een tijd geweest dat er een soort van wapenwedloop was over wie nu precies het meest robuuste horloge kon bouwen. Kijk de mijne doet 300 meter! Oh, de mijne vijf. Ja, maar ik heb een dikkere lul, de mijne doet duizend! Om vervolgens op een of ander muf kantoor op een bureaublad te liggen, aan een rank meisjespolsje wat alleen af en toe een bekertje koffie verplaatst.
Dat is dus feitelijk “voor niets”.
Het zou mij niet verbazen als het gewoon zo is dat bij gebruik van een paar standaard pakkingen rond kroon en caseback er gewoon makkelijk en snel 200m WR gerealiseerd kan worden, en dat dat vaak gezien wordt omdat die pakkingen nu eenmaal de goedkoopste keuze zijn. Leer mij massa-productie kennen.
Terug naar Oris’ Sixty Five. Ik vind 100m WR inderdaad wat laks voor een duikhorloge, en ik zie het ook als een nadeel van dat specifieke model. Aan de andere kant heb ik ook weer die hele zooi van 500, 1000 of 1200 meter nodig, dus voor dat prijspunt zou 200m WR voor mij de juiste keuze geweest zijn.
Jouw ISO 22810 geeft wel stof tot nadenken. Is het zo dat veel horloges met 200m WR een incidentele druktest hebben gedaan maar dat deze Oris de duurtest heeft overleefd? Dan wordt het al een ander verhaal.
Prachtig. Die dingen blijven fantastisch.
Dat is de perfecte samenvatting van onze discussie. wordt alleen niet helemaal duidelijk of die van jou nou 300 doet of 5
Mijn lul is niet zo dik, Henk, dat weet jij ook.
Nu we het zo zeggen, bedenk ik mij net dat mijn hele argument tegen de Sixty-Five eigenlijk onzin is.
Prachtig ‘duikertje’ … er zijn uiteraard mensen die het maar een raar ding vinden. Ik vind m geweldig!
Ik ben het wel eens met wat @Fate_Amenable_To_Change eerder in t draadje vertelde: €1950,00 is een erg forse prijs voor een Sixty Five met een ‘maar’ 10ATM WR kwalificatie .
Ik vind de prijs van €1800,00 vd Aquis beter uit te leggen: WR van 30ATM en een betere stalen band met deels gepolijste links lijkt mij ook kostbaarder te om te produceren dan ‘gewoon’ een gebrushed exemplaar.
Neemt niet weg dat , als je een Oris 65 met een goede korting kunt scoren je wel een eigenzinnig horloge hebt met een prima uurwerkje (Sellita SW200) , allemaal geen hoogstaande techniek maar prima.
Toch vind ik dat ook Oris wel duur aan het worden is. Ik heb het oudere model Aquis en daar was de msrp nog 1650, minder dan één jaar voor de lancering van het nieuwe model. Verder is een korting niet moeilijk om te krijgen op de meeste modellen, wat handig is om de afschrijving te drukken.
Ga er maar van uit dat Oris de komende jaren steeds duurder gaat worden. Zijn ze met grote snelheid populairder aan het worden